Valikko
Kirjaudu
Tilaa ilmainen uutiskirje
Twitter Facebook
|
|
|
Tilaa ilmainen uutiskirje

Mediayhtiöt vaativat EU:ta lopettamaan YLEn nettisivustot

Uutiset, Media, | tiistaina 20.01.2009 - Toimitus

Viestinnän suuret kaupalliset yhtiöt ovat ottaneet tulilinjalle Yleisradion nettisivustot, jotka yhtiöiden mielestä vääristävät kilpailua. Viestinnän Keskusliitto on lähettänyt EU:lle lausunnon, jossa se vaatii, että Yleisradion nettipalvelut on lopetettava. Vastaavaa toimintaa harjoittavat kuitenkin kaikki julkiset yleisradio-yhtiöt muissakin maissa, joten suomalaisten mediatalojen vaatimukset kaikunevat kuuroille korville.

Julkisen palvelun yleisradiotoiminnan tehtävää on täsmennettävä, peräänkuuluttaa Viestinnän Keskusliitto. Liiton mielestä ainoastaan ne ohjelmistosisällöt ja palvelut, jotka liittyvät yhteiskunnan demokraattisiin, yhteiskunnallisiin ja kulttuurisiin tarpeisiin, kuuluvat julkisen palvelun piiriin. Muut ohjelmistosisällöt ja palvelut kuuluvat kaupallisten yhtiöiden hoidettavaksi. Työnjakoa pitäisi valvoa puolueettoman ja riippumattoman elimen toimesta.

EU:n komissiossa on laadittu luonnos uudeksi tiedonannoksi valtiontukisääntöjen soveltamisesta julkiseen yleisradiotoimintaan.

Lausunnossaan komissiolle Viestinnän Keskusliitto toteaa, että suurin markkinoilla tapahtunut muutos edellisen, vuonna 2001 annetun tiedonannon jälkeen on tietoliikenneverkkojen ja internetin merkityksen voimakas kasvu.

Viestinnän Keskusliitto toivoo tiedonantoa päivitettäväksi uusista toiminnoista, kuten verkko- ja mobiilipalveluista, aiheutuvan kilpailun vääristymien ehkäisemiseksi. Julkisen palvelun toiminta verkossa kilpailee kaupallisten televisio- ja radiotoimijoiden lisäksi myös kaikkien muiden medioiden, esimerkiksi lehtien, verkkopalvelujen kanssa.

“Komissiossa tulisi paneutua erityisellä huolella julkisen palvelun yleisradioyhtiöiden verkkopalveluihin ja pyrkiä laatimaan toiminnalle mahdollisimman selkeät ja kilpailuneutraalit ohjeet”, toteaa toimitusjohtaja Håkan Gabrielsson.

Kaupallisen tiedonvälityksen elinvoimaisuuden turvaaminen on entistäkin tärkeämpää aikana, jolloin kilpailu kuluttajien ajankäytöstä ja huomiosta koko ajan kiristyy esimerkiksi globaalisesti toimivien hakukonepohjaisten palveluntarjoajien toimesta, hän toteaa.

Joukkoviestinnän ja tiedonvälityksen perustana ovat ei-valtiolliset mediat, joiden toimintaedellytyksistä tulee julkisen vallan pitää huolta. Julkisin varoin kustannetulla, markkinoita vääristävällä toiminnalla ei saa heikentää markkinaehtoisesti toimivan viestintäalan tehtävää, Gabrielsson linjaa.

Liitto pitää kotimaisen, julkisen palvelun yleisradioyhtiön toimintaa sinänsä yhteiskunnallisesti merkittävänä.

Sillä on nyt ja jatkossa tärkeä asema ja tehtävä yhteiskunnassamme, painottaa Gabrielsson.

Oleellista on keskittää Yleisradio Oy:n resurssit julkisen palvelun yleisradiotoiminnan ydintehtävän hoitamiseen ja jättää muu markkinaehtoisesti toimivien yhtiöiden hoidettavaksi. Vain tällä tavalla suomalaisen median käyttäjät saavat valittavakseen monipuoliset ja rikkaat viestintäpalvelut, hän sanoo.

Viestinnän Keskusliitto on joukkoviestintäalan ja graafisen teollisuuden kattojärjestö, joka edistää toimialan yleisiä toimintaedellytyksiä tavoitteenaan turvata monipuoliset joukkoviestintäpalvelut suomalaisille. Viestinnän Keskusliitto edustaa noin 800 yritystä, jotka työllistävät noin 25 000 henkilöä. Edustettujen yritysten osuus joukkoviestintämarkkinoista on noin 80 %. Keskusliiton jäseniä ovat Aikakauslehtien Liitto, Graafinen Teollisuus, Sanomalehtien Liitto, Suomen Kustannusyhdistys, Suomen Radioiden Liitto sekä Suomen Televisioiden Liitto.


Toimitus

Kommentointi

Tupu

20.01.2009

Hei Haloo!
Eiköhän se vapaa kilpailu pidä huolen siitä, että kaupalliset tahot pysyvät elinvoimaisina. Yle tarjoaa asiallista viestintää verkossa, ei kai meitä alisteta pelkästään iltapäivälehtien ala-arvoiselle tiedonvälitykselle. Minä ainakin veronmaksajana haluan, että yle toimittaa minulle myös netin kautta palveluja. Ne ovat käytettävissä kaikkina vuorokauden aikoina, jos vaan on nettiyhteyden päässä. Asia korostuu erityisesti ulkomailla, missä on muuten eristyksissä omasta kielestään ja ympäristöstä.


Jouni Halonen

20.01.2009

Ai, että lisää kaupallista tuubaa. Kaupallisten toimijoiden median sisältö on surkeaa. Sumutusta on jo aivan tarpeeksi. Valitettavasti YLE on joutumassa samaan sakkiin, taso on laskemassa sirkuksen puolelle.

Lama painaa päälle ja syntipukkia haetaan aivan väärästä suunnasta. Peiliin katsomisesta voisi olla apua.

Jos EU:n pitäisi jotain lopettaa, niin lopettaisi itsensä.

Et ole kirjautunut

Mikali haluat jättää kommentin, sinun tulee kirjautua sisään

EIkö sinulla ole tunnusta? Rekisteröidy tästä


Nimi

Otsikko:

Kommentti: