Valikko
Kirjaudu
Tilaa ilmainen uutiskirje
Twitter Facebook
|
|
|
Tilaa ilmainen uutiskirje

Mediatalot kokeilevat nyt lähes kaikkea

Media, | perjantaina 16.11.2012 - Paavo Vasala

Sanoma- ja aikakauslehtien kustantajat koettavat nyt kovalla vimmalla keksiä, miten saisivat bisnestä verkkopuolelta. Hesari siirtyy maksumuurin taakse, Otavamedia houkuttelee digiversioihin mainokset ilmaiseksi, Kaleva perustaa verkkokaupan, Alma ostaa rekrysivuja urakalla ulkomailla. Monenlaisia hankkeita on vireillä, mikä on pelkästään posiviitinen osoitus muutoshalusta.

Hesarin päätös siirtää verkkosivustonsa maksumuurin taakse on radikaali. Lehtitalo on vuosia ilmoittanut, että verkon maksullisuuteen ei ole enää mahdollisuutta. Kansa on oppinut ilmaistarjontaan. Nyt on ääni muuttunut kellossa, kun verkkolehti on pelkästään rahasyöppö.

Hesari antaa lukea kohta enää vain viisi juttua viikossa ilmaiseksi. Sitten pitää maksaa. Esikuvana on New York Times, joka on jossain määrin onnistunut. Suomessa kuitenkin Hesarin tapaisia uutisjuttuja on saatavana maksutta monesta tuutista, esimerkiksi Ylestä entistä enemmän. Arvelen, että HS:n verkkojutut eivät ole niin huikaisevia, että niistä kansa ryhtyy maksamaan extraa. Erikoislehden, kuten jonkin ammattialan tai tiedesektorin artikkelit ovat eri asia. Niistä voi maksaa, koska niitä ei muualta saa.

Otavamedian päätös siirtää mm. Suomen Kuvalehden mainokset sellaisenaan tablettiin maksutta on mielenkiintoinen. Miksi tabletin mainoksella ei ole arvoa?

Kalevan verkkokauppa -hanke ja Alman yritysostot ovat itse asiassa laajentumista muille toimialoille. Saattaa ollakin niin, että pian perinteiset kustannustalot tekevät vallan muuta kuin myyvät julkaisujaan ja hankkivat niihin mainoksia.

Darwin päätteli, että evoluutiossa voittaja ei ole se, joka on voimakkain, älykkäin, nopein ja aggresiivisin, vaan se, jolla on eniten haluja ja kykyjä muuttua, kun olosuhteet muuttuvat.


Paavo Vasala

Yhteiskuntatieteiden maisteri, (tiedotusoppi) Tampereen Yliopisto. Työskennellyt toimittajana sanomalehti Kalevassa kunnes perusti viestintätoimiston 1984. Perustanut 1997 tiedotepalvelu Pressi.comin, jonka STT osti 2004. Perustaja ja osakas sekä hallituksen puheenjohtaja Koodiviidakko Oy:ssä vuodesta 2005. Liiketoimintana digitaaliset markkinoinnin ja viestinnän pilvipalvelut, Viidakko-tuotteet, verkkomedian uutisseuranta Webnewsmonitor.com, Somemonitor.com sekä tiedotepalvelu ePressi.com. Wasala Oy:n kautta toimina viestinnän konsultointi ja yrityskehittäminen, rahoitus. Megalon Finland Oy:n hallituksen puheenjohtaja, verkkokauppa.

Kommentointi

Et ole kirjautunut

Mikali haluat jättää kommentin, sinun tulee kirjautua sisään

EIkö sinulla ole tunnusta? Rekisteröidy tästä


Nimi

Otsikko:

Kommentti: