Valikko
Kirjaudu
Tilaa ilmainen uutiskirje
Twitter Facebook
|
|
|
Tilaa ilmainen uutiskirje

Mediamarkkinat supistuivat ennätysmäärän viime vuonna - verkko kasvoi

Uutiset, Media, | perjantaina 10.12.2010 - Toimitus

Suomen joukkoviestintämarkkinoiden arvo oli vuonna 2009 noin 4,2 miljardia euroa, eli 240 miljoonaa euroa vähemmän kuin vuonna 2008. Tästä summasta valtaosa, 225 miljoonaa euroa, katosi graafisesta viestinnästä, toisin sanoen lehtien ja hakemistojen kustantamisesta, ilmenee Tilastokeskuksen arviosta.

Mediamarkkinat supistuivat viisi prosenttia vuonna 2009. Pudotus jäi jonkin verran  pienemmäksi kuin Tilastokeskuksen ennakkotiedoissa (17.6.2010) arvioitiin. Siitä  huolimatta tämä oli sodanjälkeisen ajan suurin vuosipudotus. Esimerkiksi 1990-luvun alun  laman aikana vuosilaskut olivat kolmen-neljän prosentin luokkaa.

Lasku kohdistui erityisesti graafiseen joukkoviestintään (-8 %) ja tallenteisiin (-6 %).  Sähköisessä joukkoviestinnässä sen sijaan pysyttiin edellisvuoden tasolla. Verkkomedia  internetissä jopa kasvoi viisi prosenttia.

Ensimmäisen kerran vuosikymmeniin mainonnan osuus päivälehtien tuotoista painui alle 50 prosentin. Myös aikakauslehdillä mainostulojen osuus laski merkittävästi.

Graafisen joukkoviestinnän suhteellinen osuus joukkoviestintämarkkinoiden arvosta supistui 1,5 prosenttiyksiköllä 65 prosenttiin. Sähköisen joukkoviestinnän osuus joukkoviestintämarkkinoista puolestaan kasvoi vastaavasti 28 prosenttiin.


Toimitus

Kommentointi

Netti jyrää

Lasse

11.12.2010

Lehti on kuollut. Netti jyrää meitin.

Milloin ilmestyy viimeinen paperi lehti?

Et ole kirjautunut

Mikali haluat jättää kommentin, sinun tulee kirjautua sisään

EIkö sinulla ole tunnusta? Rekisteröidy tästä


Nimi

Otsikko:

Kommentti: