Valikko
Kirjaudu
Tilaa ilmainen uutiskirje
Twitter Facebook
|
|
|
Tilaa ilmainen uutiskirje

Media luupin alla hyvässä ja pahassa

Media, | torstaina 06.05.2010 - Paavo Vasala

Miksi JSN puuttuu asiaan, joka ei sille kuulu? Jungner politikoi, Kivinen rahastaa. HBL:n Volt kaatui, harmi. Maakuntalehdet muuttavat paniikissa muotoaan. Kilpailuvirasto vaalii vapaata kilpailua markkinapaikoissa.

JSN lähtikin rajoittamaan sananvapautta

Julkisen sanan neuvosto (JSN) on antanut ohjeet lainaamiseen ja linkittämiseen nettimediassa. Kaikkeen lainattuun olisi laitettava JSN:n mukaan linkki toiseen mediaan.   JSN sekoilee, kun se luulee, että jokainen bloggaaja alkaisi median mainospelleksi. Herättää ihmetystä, miksi JSN puuttuu tällaiseen asiaan, joka ei kuulu sen varsinaiseen tehtäväkenttään.

Mikä on JSN:n tehtävä? Sääntöjen mukaan neuvoston ja puheenjohtajan tehtävänä on tulkita hyvää journalistista tapaa sekä puolustaa sanan- ja julkaisemisen vapautta. Neuvosto voi antaa myös lausumia yksittäisistä asioista. Nyt JSN antaa komentotyyliin ohjeita, joissa nettimediaa ja nettialaa ikään kuin kielletään harjoittamasta sananvapautta. Varsinaista nettimediaa ei ole kuultu ollenkaan. JSN:n olisi pikemminkin pitänyt puoltaa vapaata lainaamista sananvapauden nimissä.

Ulottuuko JSN:n karttakeppi bloggareiden tai chattaajien kirjoittamiseen? Netissä kirjoittaja laittaa linkin oman harkintansa mukaan silloin kun se on olennaista, eikä jonkun intressiryhmän kehoituksesta. Arvelen, että JSN:n ”ohjeet” unohtuvat dinosaurusten joukkoon heti alkumetreillä.

Jungner ja Kivinen pysyvät otsikoissa

Yleisradion uusi toimitusjohtaja Lauri Kivinen saa 25.000 euron kuukausipalkan. Tämä on kiihoittanut eräät kateelliset kansanedustajat ilmoittamaan, että palkka on liian suuri. Tulosvastuullisen johtajan palkkana summa ei ole mitenkään eriskummallisen korkea. Kansanedustajan tilipussiin verrattuna Kivisen ansiot ovat kylläkin muhkeita. Tienaahan lainsäädäntötyötä tekevä valtiopäivämies vain viidenneksen Yle-pomon tasosta. Kansanedustaja ei kyllä olekaan mikään yritysjohtaja, vaan lainsäädäntötyötä tekevä pätkätyöläinen.

Ex-johtaja Mikael Jungner ei jää murehtimaan palkka-asioita, kun hän noin 16.000 euron kuukausipalkalta lähtee pyrkimään eduskuntaan ja tienaa sen jälkeen reilut viisi tonnia kuussa. Lisäksi hän haaveilee puoluesihteerin tehtävistä. Kummankin pestin hän varmasti saa. On selvää, että Jungner vie demarit aivan uudella tavalla julkisuuden parrasvaloihin seuraaviin vaaleihin mennessä. Yle on demareiden PR-työntekijöille erinomainen koulunpenkki.

HBL:n elitistinen Volt ei vetänyt mainostajia

HBL lanseerasi muutama vuosi sitten uuden erikoisjulkaisun, nimeltään Volt. Lehti on kuitenkin nyt lopetettu, koska se ei kiinnostanut suomalaisia mainostajia. Lehti pyrki saamaan brändi-ilmoittelua. Mutta sitähän tehdään nyt vähän, ja kun vielä taantuma iski mainosmarkkinoihin, ei HBL:ää pyörittävä säätiö jaksanut rahoittaa tappiollista julkaisua.

Lehti oli sisällöltään rohkea. Se nosti näyttävästi esiin varsinkin valokuvissa arkoja aiheita ja näkökulmia. Yksi pysäyttävimpiä kuvia oli raskaana oleva pastori, millä dramaattisesti otettiin kantaa naispappeuden puolesta. Tällainen tyyli kuitenkin säikäytti myös konservatiivisen lukijakunnan ja niinpä lehti kuoli. Sääli. Suomessa olisi kaivattu tuollaistakin elitistä ja älykästä journalistista tuotetta, joka lisää moniarvoisuutta.

Maakuntalehdet muuttuvat keltaisiksi

Maakuntalehdet ovat lukijoiden kadotessa vetäneet paniikkivaihteen päälle. Lehdet muuttuvat hyvää vauhtia sensaatiohakuisiksi sisällöltään ja ulkoasultaan. Keskisuomalainen esimerkiksi on jo vuosia kosiskellut nuoria lukijoita julkaisemalla nuorisolle suunnattua kevyttä aineistoa isoin kuvin. Taitto muistuttaa iltapäivälehtiä.

Nyt saman tempun on tehnyt myös oululainen Kaleva, jolla on yli satavuotinen historia varsin laadukkaana sanomalehtenä. Lehti uudisti ulkoasunsa täysin. Otsikkokoot kasvoivat, kuvien määrää lisättiin. Skandaalinkäryisiä juttuja revitetään etusivulle ja pääkirjoitussivusto siirrettiin häntäpäähän. Uutisotsikot ovat nyt enemmänkin toimittajien kannanottoja kuin faktoja. Huh,huh.

Kalevan muutos on mielestäni varsin tyypillinen ajan henkeen. Lehdet koettavat houkutella nuoria lukijoiksi. Turhaan. Nuoret lukevat nettiä. Varttunut väestö pitää paperilehtiä yllä. He kyllä vierastavat noin rajua muutosta. Edesmennyt lehtiyhtiön toimitusjohtaja Aaro Korkeakivi sanoi aikoinaan, että lehteä pitää muuttaa ja uudistaa kerralla niin vähän, että lukija ei sitä huomaa. Jokainen vastustaa muutosta, ja lehti edustaa turvallista instituutiota. Korkeakivi nostikin lehden johtavaksi Pohjois-Suomessa. Nyt Kalevan tilaajille tarjotaan hämmennystä, kun lehdestä ei löydäkään enää entistä. Uhkarohkeaa väkeä Kalevassa nykyään.

Arena Partners joutuikin vastatuuleen

Väli-Suomen mediatalojen mainosvälitykseen kehitetty yhteishanke Arena Partners on joutunut Kilpailuviraston hampaisiin, kun Arena Partners ilmoitti aloittavansa yhteistyön pahimman kilpailijansa Alma Median markkinapaikkojen kanssa. Kilpailuvirasto on jäädyttänyt osapuolten tekemän kaupan.

Alma Median ja Arena Partnersin yhteistyön on tarkoitus toteutua niin, että Arena Partners ostaa 35 %:n osuuden perustettavasta yhteisyrityksestä. Yhteisyrityksessä toimivat Alma Median palveluista yrityksessä toimisivat Etuovi.com, Vuokraovi.com, Autotalli.com ja Mikko.fi. Samassa yhteydessä Alma Media ostaisi Arena Partnersin tytäryhtiöstä Arena Interactivesta 35 %:n osuuden.

Kilpailuviraston päätös on ilman muuta oikea. Isoilla lehtitaloilla on haluna muodostaa monopolistinen asema maakunnissa, mitä viranomaisten ja kuluttajien ei tule hyväksyä. Mediatalot pystyisivät keskinäisesti jakamaan markkinaa ja ehkäisemään vapaata kilpailua. Kilpailuvirasto tekee hyvä työtä!

 


Paavo Vasala

Yhteiskuntatieteiden maisteri, (tiedotusoppi) Tampereen Yliopisto. Työskennellyt toimittajana sanomalehti Kalevassa kunnes perusti viestintätoimiston 1984. Perustanut 1997 tiedotepalvelu Pressi.comin, jonka STT osti 2004. Perustaja ja osakas sekä hallituksen puheenjohtaja Koodiviidakko Oy:ssä vuodesta 2005. Liiketoimintana digitaaliset markkinoinnin ja viestinnän pilvipalvelut, Viidakko-tuotteet, verkkomedian uutisseuranta Webnewsmonitor.com, Somemonitor.com sekä tiedotepalvelu ePressi.com. Wasala Oy:n kautta toimina viestinnän konsultointi ja yrityskehittäminen, rahoitus. Megalon Finland Oy:n hallituksen puheenjohtaja, verkkokauppa.

Kommentointi

Vasala puhuu asiaa

Kalevan lukija vielä toistaiseksi

07.05.2010

Pohjois-Suomen paras lehti on pian vain lehdykkä muiden postilaatikosta kolahtavien papereiden joukossa. Kalevalla ei ole enää profiilia eikä henkeä, saatikka jotain suurempaa.


Pointti hukassa

Jyrki Käteinen

11.05.2010

"Ulottuuko JSN:n karttakeppi bloggareiden tai chattaajien kirjoittamiseen?"

Kirjoittajan luulisi tietävän, että JSN:n linjanvedot ja Journalistin ohjeet koskevat käytännössä vain JSN:n perussopimuksen allekirjoittaneita tiedotusvälineitä. Eli ihan oikeita lehtiä ja mediayhtiöitä. Miksi JSN:n edes pitäisi puuttua "bloggareiden ja chattaajien" kirjoittamiseen, kun nämä harvoin ovat toimittajia? Ketä hyödyttäisi langettavien tuomioiden ja huomautusten jakaminen heille?

Vasala toteaa: "JSN sekoilee, kun se luulee, että jokainen bloggaaja alkaisi median mainospelleksi." Päinvastoin, Vasala itse sekoilee luullessaan, että JSN:n tarkoituksena olisi puuttua amatööribloggaajien kirjoitteluun.

JSN:n linjanveto palvelee erinomaisesti verkon uutiskilpailun reilua peliä. Isojenkin verkkolehtien uutistoiminnasta suuri osa perustuu muiden lehtien tekemän uutishankinnan referointiin. Verkossa lähdelainaus on aivan eri kokoluokan ilmiö kuin printtimediassa. Sisältö kopioidaan kilpailijalta puolessa tunnissa alkuperäisen uutisen julkaisusta, mutta sen voi kuitata lyhyellä lähdemaininnalla uutisen lopussa. Reilua? On erinomainen juttu, että verkkouutisoinnin löyhiä pelisääntöjä terävöitetään.

Uudistus palvelee myös tavallisten kuluttajien medialukutaidon kehittämistä. Nyt huolimatonkin lukija huomaa helpommin, että hänen suosimansa yksittäisen verkkolehden uutiset eivät läheskään kaikilta osin perustu omaan uutishankintaan (tai STT:n tarjontaan). Toivottavasti siinä samalla opitaan laajentamaan lukutottumuksia muuallekin kuin yhden tai kahden tutun verkkolehden sivuille.

Et ole kirjautunut

Mikali haluat jättää kommentin, sinun tulee kirjautua sisään

EIkö sinulla ole tunnusta? Rekisteröidy tästä


Nimi

Otsikko:

Kommentti: