Valikko
Kirjaudu
Tilaa ilmainen uutiskirje
Twitter Facebook
|
|
|
Tilaa ilmainen uutiskirje

Maksullinen MTV3 AVA kanava siirtyy kaapelissa vapaasti katsottavaksi


Uutisen kuva
Uutiset, Elokuvat & TV, Media, | keskiviikkona 10.11.2010 - Toimitus

Pari kolme vuotta sitten tv-katsojia hellittiin useiden uusien kanavien tuomisella markkinoille. Nelosen kanavat olivat avoimia ja MTV:n pääosin maksu-tv:n piirissä. Nyt MTV avaa yhden maksullisen AVA:n vapaaksi.

Pari kolme vuotta sitten tv-katsojia hellittiin useiden uusien kanavien tuomisella markkinoille. Nelonen lanseerasi JIM:n, Liv:n, KinoTV:n, liitti Urheilukanavan omaan tuoteperheeseensä ja MTV:n kanavia tuli iso nippu maksu-tv -konseptilla avoimen Subin rinnalle. Vuoden 2010 alussa Nelonen toi maksukanavana Sport Pron ja nyt MTV ilmoitti menevänsä AVA:n kanssa toiseen suuntaan ja avaavansa kanavan kaapelissa vapaasti katsottavaksi.

Mistä tämä kertoo MTV Oy:n ohjelmajohtaja Jorma Sairanen?
Kun MTV Media lähti voimallisesti maksutv-bisnekseen emme missään vaiheessa jättäneet mainosrahoitteista puolta taka-alalle. Tarkoituksena on ollut ja on edelleen tehdä kummastakin puolesta katsojalle hyviä kanavia ja meille kannattavia. Maksutv:tä on Suomessa myyty kanavapaketteina ja halusimme muutama vuosi sitten täydentää AVA-kanavalla pakettiamme. Kun vuosi sen jälkeen Sanoma lanseerasi osittain vastaavan LIV-kanavan ilmaiseksi, niin tämä maksutv-kanavapaketin osa menetti hiukan merkitystään. Tutkimme asiaa perusteellisesti ja sen jälkeen päätimme siirtää AVAn ilmaiskanavaksi.” Sairanen kertoo.


Uusi AVA avautuu 15.1.2011 ja näkyy noin 1,1 miljoonassa kotitaloudessa ja sen ohjelmisto on suunnattu vaikuttaville ja fiksuille aikuisille naisille.

Maksukanavat palvelevat kuluttajaa, koska keskittyvät tiettyihin harrastusalueisiin ja/tai kohderyhmiin ja esittävät heille tärkeitä ohjelmia prime time-ajalla. Mainosrahoitteisilla kanavilla ei tähän useimmiten ole mahdollisuuksia, vaan ne pyrkivät keräämään joko mahdollisimman suuria yleisöjä (MTV3 ja SUB) tai kohdeyleisöjä mainonnalle hyvissä kohderyhmissä (AVA)”, Sairanen jatkaa suunnanmuutoksen syistä.


Nykyisessä kanavatarjonnassa AVA asettuu YLE Teema ja Liv -kanavien väliin. Finnpanelin tammi-syyskuun tilaston mukaan YLE Teemalla on 2,5% ja Livillä 1,9% katseluosuus. AVA kanava lähtee liikeelle haastajana.

Tavoite on ensi vaiheessa saada n. 1%:n osuus ja kohderyhmissä enemmänkin. Se on enemmän kuin esim. valtakunnallinen Suomi-TV saa tällä hetkellä. Siinä kohdassa on uuden kanavan mentävä aukko. AVA myös täydentää MTV3-kanavan profiilia luomalla ohjelmistoa kohdistetusti kaupunkilaiskatsojille”, Jorma Sairanen pohtii.

Miten jatkossa, onko Sairasen ja MTV Median suunnitelmissa avata muita maksukanavia tai tuoda uusia maksullisia kanavia? ”Varmasti ajan mittaan uusia kanavia tulee.


Toimitus

Kommentointi

ei siitä ois maksettukaa

sejase

12.11.2010

Siis ei ollut sellaista , että eri maksulla sitä katois


Ava

17.01.2011

Avan mainoksissa olisi pitänyt lukea, että ainoastaan kaapelin kautta näkyy.


Nimi:

Otsikko:

Kommentti: