Valikko
Kirjaudu
Tilaa ilmainen uutiskirje
Twitter Facebook
|
|
|
Tilaa ilmainen uutiskirje
uutisen kuva

Lukijat osallistuvat Olivia-lehden toimittamiseen Bonnierin uudessa konseptissa.

Lukijat osallistuvat Bonnierin Olivia-lehden toimittamiseen

Uutiset, Media, | perjantaina 09.09.2011 - Toimitus

Bonnier Publications julkistaa uudenlaisen digitaalisen konseptin Olivia-brändille. Oma Olivia -sivusto avataan käyttäjille 9.9.2011.

Oma Oliviassa rakennetaan helmikuun 2012 Olivia-lehti crowdsourcingin eli yhteisöosallistamisen keinoin. Digitaalisen työkalun avulla lukijat pääsevät osallistumaan toimituksen työhön, antamaan palautetta ja päättämään osittain lehden sisällöstä sekä ulkoasusta. Oma Oliviaa emännöivät lehden tekijät.

"Oma Olivia mullistaa lehden tekemisen prosessin. Tietääksemme tämä on ensimmäinen kerta, kun lehteä tehdään näin tiiviissä vuorovaikutuksessa lukijoiden kanssa”, kertoo Olivian päätoimittaja Niina Leino.

”Oma Olivia syventääkin jo ennestään vahvaa lukijasuhdettamme. Olivian tavoitteena on olla lehti, joka kertoo lukijasta itsestään.”

Hankkeen vetäjä on tutkija ja journalisti Tanja Aitamurto, joka valmistelee väitöskirjaa crowdsourcingista vierailevana tutkijana Standfordin yliopistossa.

”Crowdsourcingia tai co-creationia ei ole juuri käytetty systemaattisesti aikakauslehden tekemisessä. Onkin kiinnostavaa nähdä, kuinka journalistisen prosessin avaaminen vaikuttaa Olivian sisältöön: tuleeko jutuista erilaisia, koska ne syntyvät uudella tavalla. Crowdsourcingin avulla Oliviassa syntyy uudenlainen silta paperilehden ja digitaalisen tekemisen välille”, Aitamurto sanoo.

”Oma Olivia seuraa maailmanlaajuista, eri aloilla vallitsevaa trendiä asiakkaiden ottamisesta mukaan tuotteiden valmistamiseen.”

 


Toimitus

Kommentointi


Nimi:

Otsikko:

Kommentti: