Valikko
Kirjaudu
Tilaa ilmainen uutiskirje
Twitter Facebook
|
|
|
Tilaa ilmainen uutiskirje

Lehtitalojen vaikeudet pahenevat

Media, | perjantaina 20.04.2012 - Paavo Vasala

Vaikka talousluvut kertovat lehtikustantamisen olevan vielä kohtalaisen kannattavaa liiketoimintaa, ovat käytännön signaalit kuitenkin musertavia. Alma Median tuorein päätös irtisanoa suuren joukon maakuntalehtien väkeään osoittaa rakenneongelmien syvenemistä. Lehtitaloilla on kiire kehittää uuttaa digitaalista liiketoimintaa pysyäkseen elinvoimaisina.

Alma Media kustantaa useita maakuntalehtiä, joista suuri osa muutettiin reilu vuosi sitten tabloid-kokoon. Suuret kauppaliikkeet eivät enää lähteneet entisessä määrin ilmoittamaan näissä, varsinkaan entisin hinnoin, kuten Kauppalehti uutisoi kuluneella viikolla. Lopputulema on tietysti katastrofaalinen: lehti surkastuu entisestään. On pakko irtisanoa ja vähentää kustannuksia.

Seuraava vaihe on maakuntalehtien muuttaminen 7-päiväisistä ehkä kolmipäiväisiksi tai jopa viikkolehdiksi, kuten USA:ssa jo tapahtuu yleisesti. Rehellisyyden nimissä on kuitenkin todettava, että tabloidiin siirtyminen ei välttämättä ole syynä lehtien ilmoitustulojen ja lukijakunnan katoamiseen, vaan perusteet löytyvät jo useaan kertaan murroksen aiheuttajaksi todetusta web-mediasta. Se vie lehtien lukijat.

Sähköisen liiketoiminnan kehittäminen lehtien tilalle on kivinen ja raskas tie. Tuskinpa yksikään lehtiyhtiön verkkomedia on päässyt plussalle Suomessa. Lehtitalot saavat vähän mainostuloja verkosta. Verkkomainonnan hinnat ovat valitettavasti vain murto-osan luokkaa lehtimainontaan verrattuna. Ne, jotka nyt rakentavat itselleen muutakin digitaalista markkinointipalvelua ja viestintää, tulevat selviämään voittajina.

Voittaja on se, joka saa kuluttajan käyttämään palveluitaan. Se taas edellyttää medialta houkuttelevia ja yksinkertaisia ideoita. Maailmalla on tapauksia, että kun lehtitalo ei ole keksinyt mitään uutta, se on päättänyt lopettaa toimintansa kerralla ja jakanut loput rahansa omistajillen, tai yhtiö on siirtynyt muihin liiketoimiin mm. kiinteistöjen ylläpitämiseen. Toivon mukaan harva media-ammattilainen alistuu sellaiseen kohtaloon.

 


Paavo Vasala

Yhteiskuntatieteiden maisteri, (tiedotusoppi) Tampereen Yliopisto. Työskennellyt toimittajana sanomalehti Kalevassa kunnes perusti viestintätoimiston 1984. Perustanut 1997 tiedotepalvelu Pressi.comin, jonka STT osti 2004. Perustaja ja osakas sekä hallituksen puheenjohtaja Koodiviidakko Oy:ssä vuodesta 2005. Liiketoimintana digitaaliset markkinoinnin ja viestinnän pilvipalvelut, Viidakko-tuotteet, verkkomedian uutisseuranta Webnewsmonitor.com, Somemonitor.com sekä tiedotepalvelu ePressi.com. Wasala Oy:n kautta toimina viestinnän konsultointi ja yrityskehittäminen, rahoitus. Megalon Finland Oy:n hallituksen puheenjohtaja, verkkokauppa.

Kommentointi

ALMA syyttäköön itse itseään

Lehtisalaatti

27.04.2012

Ainakin Alman Aamulehti (printti) saa ihan syyttää itseään.
Kaikesta lehdessä paistaa läpi Häthät & Halvalla -periaate.
Journalismin taso on romahtanut.
Ns. sivistävä ja tutkiva journalismi puuttuu. Taitto on automatisoidun mielikuvituksetonta.
Toimituksellinen aineisto enää pelkkää toimittajan kolumnia ja mielipidettä.
Ketä kiinnostaa? Mikä on sellaisen lehden tehtävä? Mikä tarve kenelläkään on tilata sellaista lehteä?
Lehdessä luettavinta ovat kuolinlmoitukset.
Kohta Alman oma.

Et ole kirjautunut

Mikali haluat jättää kommentin, sinun tulee kirjautua sisään

EIkö sinulla ole tunnusta? Rekisteröidy tästä


Nimi

Otsikko:

Kommentti: