Valikko
Kirjaudu
Tilaa ilmainen uutiskirje
Twitter Facebook
|
|
|
Tilaa ilmainen uutiskirje

KMT:n lukijapeitosta puuttuu kolmannes

Uutiset, Media, | tiistaina 18.09.2007 - Toimitus

Painettujen lehtien lukemista mittaava KMT eli kansallinen mediatutkimus kattaa vain noin 65 prosenttia suomalaisten lehtien lukemisesta. TNS Gallupin mittaukseen kuuluu 173 painettua lehteä. Verkkoversiot eivät kuulu tutkimuksen piiriin.

KMT Lukijan tulosten mukaan tutkittujen lehtien yhteenlaskettu lukeminen on pysynyt lähes ennallaan. Varsinkin sanomalehtien lukemista koskevat muutokset ovat edelleen pieniä.

Aikakauslehtien osalta on nähtävissä siirtymää yleislehdistä erikoislehtien suuntaan. Lukijamäärältään suurimmat lehdet ovat jatkaneet tilastojen kärjessä ja lehtimaailman uutuudet ovat vasta tulossa mukaan tutkimukseen.

Näistä tutkituista lehdistä suomalaiset lukevat keskimäärin 3 sanomalehteä ja 8 aikakauslehteä. Nuorin ikäluokka lukee lehtiä lukumääräisesti hieman vanhempia vähemmän. Ahkerin lukijaryhmä ovat edelleen 45-64-vuotiaat, sanoo yksikön johtaja Jukka Helske TNS Gallup Oy:stä.

Tämän raportointijakson tuloksissa näkyy muutoksia joidenkin lehtien säännöllisessä lukemisessa. Niitä, jotka lukevat lehden jokaisen numeron, on nyt on hieman vähemmän kuin edellisellä raportointijaksolla. Ilmiötä selittää yhä kasvava kilpailu kuluttajien ajasta. Pirstoutuminen on tyypillinen ajan ilmiö, summaa Helske tuloksia.

Entinen järjestys

Luetuimpia sanomalehtiä ovat Helsingin Sanomat (1 030 000 lukijaa), Ilta-Sanomat (829 000), Iltalehti (678 000), Aamulehti (316 000), Maaseudun Tulevaisuus (315 000), Turun Sanomat (256 000), Kauppalehti (208 000), Kaleva (202 000), IS Veikkaaja (183 000) ja Keskisuomalainen (181 000). Suurimpien sanomalehtien järjestys on pysynyt muuttumattomana edelliseen raportointiin verrattuna.

Useimmilla sanomalehdillä on verkkoversionsa, mutta niiden lukemista ei tässä yhteydessä kuitenkaan tutkittu. Sen sijaan sanomalehtien liitteet ovat mukana ja nekin ovat omalta osaltaan kasvattaneet lukutarjontaa viimeisten vuosien aikana. Suurin sanomalehtien liitteistä on edelleen Helsingin Sanomat Kuukausiliite, jolla on 1 309 000 lukijaa.

Erikois- ja asiakaslehdet lisänneet kiinnostusta

Luetuimmat aikakauslehdet ovat Pirkka (2 556 000 lukijaa), Yhteishyvä (1 662 000), OP-lehti (1 344 000), Terveydeksi! (1 199 000), Aku Ankka (1 047 000), Me/YkkösBonuslehti (877 000), 7 päivää (848 000), ET-lehti (833 000), Apu (767 000) ja Seura (735 000). Edelliseen raportointiin verrattuna 7 päivää -lehti on vaihtanut paikkaa Me/YkkösBonuslehden kanssa.

Perhe- ja yleisaikakauslehtien ryhmässä lukijamäärältään suurin lehti on edelleen 7 päivää. Naisten yleislehtien kärjessä on Kodin Kuvalehti (618 000 lukijaa). Naisten erikoislehdistä luetuin lehti on Hyvä Terveys, jolla on 473 000 lukijaa. Tähän ryhmään kuuluu myös Maku-lehti, joka kasvatti lukijamääräänsä merkitsevästi edelliseen raportointiin nähden 160 000 lukijaan. Myös Meidän Perhe -lehden lukijamäärä lisääntyi merkitsevästi 133 000 lukijaan.

Asumisen, rakentamisen ja puutarhanhoidon lehdissä suurin lukijamäärä on edelleen Avotakalla, jolla on 446 000 lukijaa. Autoilun ja tekniikan lehtien ryhmässä kärjessä jatkaa Tekniikan Maailma 656 000 lukijalla. Harrastelehtien luetuin on Metsästys ja Kalastus, jolla on 409 000 lukijaa. Lisäksi samaan ryhmään kuuluva Erä<>lehden lukijamäärä kasvoi merkitsevästi ja on nyt 316 000. Tiede ja kulttuurilehtien lukijamäärältään suurin lehti on Tieteen Kuvalehti 438 000 lukijalla. Aku Ankka on lasten ja nuorten lehtien selvä ykkönen (lukijoita 1 047 000). W.I.T.C.H. on saman ryhmän merkitsevästi kasvanut lehti (62 000 lukijaa).

Tietotekniikan lehtien kärjessä on Mikrobitti, jolla on 334 000 lukijaa. Taloustaidolla, joka on talouselämän ja yritystoiminnan lehdistä suurin, on 215 000 lukijaa. Muiden ammatti- ja järjestölehtien luetuin lehti on Koneviesti (215 000 lukijaa) yhdessä Konepörssin kanssa, joka kuuluu uusiin KMT-lehtiin. Pirkka on luetuin asiakaslehtien ryhmässä ja samaan ryhmään kuuluvista OP-lehti sekä Terveydeksi!-lehti lisäsivät merkitsevästi lukijamääriään.

Suomalaiset lukijakansaa

KMT-tutkimuksella pyritään selvittämään ensisijaisesti painetun lehden yhden numeron keskimääräistä lukijakunnan suuruutta. Suomessa ilmestyy nelisen tuhatta muuta lehtinimikettä sekä ulkomaisia lehtiä, joiden lukemisen mittaaminen jää tämän tutkimuksen ulkopuolelle. Uusia lehtiä on tullut ja on tulossa KMT-tutkimukseen mukaan kuitenkin heti, kun niiden tunnettuus on ollut riittävä. Kansainvälisesti vertaillen suomalaiset ovat edelleen lukijakansaa. Väestömäärään suhteutettuna ilmestyneiden lehtien määrät ja lukijamäärät ovat maailmantilastoissa kärkisijoilla.


Toimitus

Kommentointi

Et ole kirjautunut

Mikali haluat jättää kommentin, sinun tulee kirjautua sisään

EIkö sinulla ole tunnusta? Rekisteröidy tästä


Nimi

Otsikko:

Kommentti: