Valikko
Kirjaudu
Tilaa ilmainen uutiskirje
Twitter Facebook
|
|
|
Tilaa ilmainen uutiskirje

KMT: Sanomalehtien lukijakato jatkuu, Kauppalehti syöksyssä

Uutiset, Media, | tiistaina 04.03.2008 - Toimitus

Sanomalehtien lukijoista on kadonnut puolessa yli kolme prosenttia, tuore Kansallinen Mediatutkimus paljastaa. Kymmenestä suurimmasta lehdestä vain Turun Sanomat on pitänyt pintansa. Rajuimmassa syöksyssä on Kauppalehti, joka on menettänyt kuudessa kuukaudessa noin kymmenen prosenttia lukijoistaan.

KMT:n mukaan kymmenen suurinta sanomalehteä keräsivät puoli vuotta sitten yhteensä 4,198 miljoonaa lukijaa. Tuoreimman tilaston mukaan määrä on enää 4,064 miljoonaa lukijaa.

Suomalaiset lukevat edelleen keskimäärin kahdeksaa aikakauslehteä ja kolmea sanomalehteä niistä 178 lehdestä, jotka ovat mukana Kansallisessa Mediatutkimuksessa.

Nuorten eli 12–24-vuotiaiden lukeminen on viime mittausjaksoon nähden hieman nousussa ja ahkerimman lukijaryhmän eli 45–64-vuotiaiden lukeminen on hieman laskussa.

Aikakauslehdissä näkyy siirtymää entistä pienemmille ryhmille suunnattuihin lehtiin. Tämä heijastuu myös lehtien lukijamäärissä.

-Viimeisen vuoden aikana kilpailu ihmisten ajasta on kiihtynyt. Lukijat ovat myös tulleet entistä valikoivimmiksi ja lehtiä myös kohdistetaan entistä tarkemmin. Voisi sanoa, että aikakauslehdet ovat muuttumassa massamediasta entistä henkilökohtaisemmiksi. Erityisesti muutoksia näkyy keski-ikäisten naisten lukemisessa, tiivistää yksikön johtaja Jukka Helske TNS Gallup Oy:stä.

KMT:ssä ovat mukana kaikki merkittävät lehdet. Suomessa ilmestyy kuitenkin nelisen tuhatta aikakaus- ja sanomalehtinimikettä sekä ulkomaisia lehtiä, joiden lukemisen mittaaminen jää tämän tutkimuksen ulkopuolelle.

Väestömäärään suhteutettuna ilmestyneiden lehtien määrät ja lukijamäärät ovat edelleenkin maailmantilastoissa kärkisijoilla.

Yleisaikakauslehdistä siirtymää erikoislehtiin

Luetuimpien aikakauslehtien lista on tuttu: Pirkka (2 612 000 lukijaa), Yhteishyvä (1 647 000), OP-lehti (1 413 000), Terveydeksi! (1 299 000), Aku Ankka (995 000), Me/YkkösBonuslehti (859 000), ET-lehti (795 000), 7 päivää (792 000), Seura (692 000) ja Apu (683 000). Lehtien järjestys on kuitenkin muuttunut niin, että ET-lehti on ohittanut 7 päivää-lehden ja Seura Avun.

Suurista lehdistä asiakaslehdet ovat kasvattaneet entisestään lukijamääriään: Terveydeksi! 8,3 prosenttia, OP-lehti 5,1 prosenttia ja Pirkka 2,2 prosenttia. Muita lukijamääriään kasvattaneita aikakauslehtiä ovat erikoislehdistä Maku 17,5 prosenttia (lukijoita nyt 188 000) ja Matkaopas 22,8 prosenttia (lukijoita nyt 140 000) sekä ammattilehdistä Metsälehti 12 prosenttia (lukijoita nyt 168 000), Metsälehti Makasiini 22,7 prosenttia (lukijoita nyt 81 000) ja Työ Terveys ja Turvallisuus-lehti 13,2 prosenttia (lukijoita nyt 171 000).

Uusia KMT:ssä mitattavia lehtiä ovat puoli vuotta tiedonkeruussa mukana olleet Sara (115 000 lukijaa), Painonvartijat (150 000), Osaava Kodinrakentaja (74 000) ja TM Rakennusmaailma (154 000). Myös Plaza Kodilla on ensimmäinen kokovuosiaineistoon perustuva lukijamäärä (39 000). Kaikki nämä uudet lehdet on kohdistettu valikoiduille kohderyhmille.

Myös luetuimpien sanomalehtien lista on tuttu: Helsingin Sanomat (995 000 lukijaa), Ilta-Sanomat (767 000), Iltalehti (675 000), Aamulehti (313 000), Maaseudun Tulevaisuus (310 000), Turun Sanomat (258 000), Kaleva (201 000), IS Veikkaaja (183 000), Kauppalehti (182 000) ja Keskisuomalainen (180 000). Kaleva ja IS Veikkaaja ovat ohittaneet listalla Kauppalehden. Sanomalehtien liitteistä ykköspaikalla on Helsingin Sanomien kuukausiliite, jolla on 1 223 000 lukijaa.


Vertaa syyskuussa 2007 julkaistu KMT

Toimitus

Kommentointi

Et ole kirjautunut

Mikali haluat jättää kommentin, sinun tulee kirjautua sisään

EIkö sinulla ole tunnusta? Rekisteröidy tästä


Nimi

Otsikko:

Kommentti: