Valikko
Kirjaudu
Tilaa ilmainen uutiskirje
Twitter Facebook
|
|
|
Tilaa ilmainen uutiskirje

KMT: Lehtien digilukeminen kasvaa, printti laskee

Uutiset, Media, | perjantaina 01.03.2013 - Toimitus

Lehtien lukeminen matkapuhelimella ja tabletilla yleistyy. Samaan aikaan painettujen lehtien lukeminen on pysynyt hyvin korkealla tasolla. Levikintarkastus Oy:n teettämässä Kansallisessa Mediatutkimuksessa on vuodesta 2011 lähtien seurattu lehtien lukukanavien muutoksia. Tuoreimman tutkimuksen mukaan 94 prosenttia 12 vuotta täyttäneistä suomalaisista lukee painettua sanoma- tai aikakauslehteä vähintään viikoittain.

Tietokoneella digitaalisia lehtiä lukee nyt 59 prosenttia suomalaisista. Osuus ei ole kahden vuoden aikana juurikaan kasvanut. Sen sijaan lehtien lukeminen matkapuhelimilla ja tabletilla on lisääntynyt merkittävästi. Jo 18 prosenttia suomalaista lukee lehtiä matkapuhelimella ja seitsemän prosenttia tabletilla vähintään viikoittain. Kaksi vuotta sitten osuudet olivat kahdeksan prosenttia ja yksi prosentti.

- Uudet lukutavat yleistyvät samaa vauhtia laitekannan kasvun kanssa. Kun sanomalehdet ovat alkaneet saada digitaalisista versioista myös tilaustuloja, näyttää monikanavainen tulevaisuus lupaavalta, toteaa Sanomalehtien Liiton liittojohtaja Jukka Holmberg.

- Paperisen ja digitaalisen aikakauslehden lukeminen ei ole joko tai -valinta, päinvastoin. Aikakauslehtien eri julkaisutavat täydentävät hyvin toisiaan. Siksi paperisen lehden asema säilyy vielä pitkään vahvana, painottaa Aikakausmedian markkinointi- ja tutkimusjohtaja Saara Itävuo.

 

Verkon tuomat lisälukijat kasvattavat yhteistavoittavuutta

 

Kansallisen Mediatutkimuksen mukaan painettujen lehtien lukijamäärät laskivat hieman vuonna 2012. Vertailukelpoisten sanoma- ja aikakauslehtien yhteenlaskettu lukijamäärä laski 1,9 prosenttia puolen vuoden takaiseen tutkimukseen (syksy 2011/kevät 2012) verrattuna. Aikakauslehtien lukijamäärä pieneni 1,6 prosenttia ja sanomalehtien sekä niiden liitteiden 3,2 prosenttia.

Suomalaiset lukevat tutkituista lehdistä keskimäärin yhdeksää – seitsemää aikakauslehteä ja kahta sanomalehteä. Naiset lukevat keskimäärin useampia lehtiä kuin miehet. Samoin vanhemmat ikäluokat lukevat useampia lehtiä painettuina kuin nuoret.

Kansallinen Mediatutkimus kertoo myös, kuinka moni lukee kutakin lehteä vain painettuna, pelkästään verkossa tai molempia. Päivittäin ilmestyvillä sanomalehdillä ja varsinkin iltapäivälehdillä pelkästään verkkolehteä lukevat tuovat huomattavasti lisää lukijoita lehden yhteistavoittavuuteen. Aikakauslehdillä pelkkien verkkolukijoiden osuus on toistaiseksi selvästi vähäisempi.


Toimitus

Kommentointi

Miksiköhän

01.03.2013

Itse ainakin lopetin sanomalehtitilaukseni sen sisältämän propagandan takia. Valtalehtien tulisi toimia vallan vahtikoirina, mutta nykyään ne toimivat hallituksen äänitorvina. Toimittajien oma panos artikkeleissa lähenee nollaa. Poikkeuksena täytyy mainita Jan Hurri.

Ennustan valtalehdille laskusuhdanteen jatkumista. Hyväveli-verkostojen lonkerot näyttäisi levinneen kaikkialle.

Markkinoilla näyttäisi olevan tilaa puolueettomalle sanomalehdelle.


Jokin haiskahtaa

Kieltämättä

01.03.2013

Puit ajatukseni sanoiksi.

Lainaus:
---------------------------------------------------------------------
"Itse ainakin lopetin sanomalehtitilaukseni sen sisältämän propagandan takia. Valtalehtien tulisi toimia vallan vahtikoirina, mutta nykyään ne toimivat hallituksen äänitorvina. Toimittajien oma panos artikkeleissa lähenee nollaa. Poikkeuksena täytyy mainita Jan Hurri.

Ennustan valtalehdille laskusuhdanteen jatkumista. Hyväveli-verkostojen lonkerot näyttäisi levinneen kaikkialle.

Markkinoilla näyttäisi olevan tilaa puolueettomalle sanomalehdelle."
----------------------------------------------------------------------


Nimi:

Otsikko:

Kommentti: