Valikko
Kirjaudu
Tilaa ilmainen uutiskirje
Twitter Facebook
|
|
|
Tilaa ilmainen uutiskirje

Kansa pitää kotimaisesta TV-ohjelmasta

Uutiset, Media, | torstaina 20.01.2011 - Toimitus

Kotimaisten televisio-ohjelmien arvostus on Taloustutkimuksen selvityksen mukaan Suomessa suurta. Suomalaisten tekemät ohjelmat koetaan läheisiksi,sillä ne nostavat keskusteluun suomalaisille tärkeitä asioita. 84 prosenttia kyselyyn vastanneista on sitä mieltä, että kotimaista tv-tarjontaa ei saa supistaa. Vaikka internetin käyttö kasvaa, televisio on vankentanut asemaansa suomalaisten tärkeimpänä mediana

Taloustutkimuksen Medioiden arvostus 2010 -tutkimuksessa 3/4 vastaajista on erittäin tai melko tyytyväinen kotimaisten, vapaasti katsottavien kanavien tarjontaan. 70 prosenttia ilmoitti, ettei ole kiinnostunut hankkimaan ulkomaisia tv-kanavia kotiinsa.

Kotimaisista ohjelmista tärkeimpiä olivat uutis- ja ajankohtaisohjelmat sekä dokumentit. 73 prosenttia vastaajista piti niitä erittäin tai melko merkityksellisinä. Nuoriin vetoaa varsinkin kotimainen viihde: 51 % nuorista vastaajista arvostaa kotimaisia tv-sarjoja, draamaa, elokuvia ja viihdeohjelmia.

84 prosenttia vastaajista oli sitä mieltä, että kotimainen tv-tarjonta nostaa puheenaiheita julkiseen keskusteluun. Lähes yhtä suuri osuus katsoi, että kotimaisista tv-ohjelmista jää tärkeitä muistoja. 60 prosenttia vastaajista pitää suomalaisten tekijöiden tapaa käsitellä asioita kiinnostavampana kuin ulkomaisten.

 Televisio tärkein media

 

Televisio on vahvistanut asemaansa suomalaisten tärkeimpänä tiedotusvälineenä. Melkein 40 % 15 – 79 –vuotiaista suomalaisista ei voisi kuvitellakaan luopuvansa televisiosta. Vaikka internetin käyttö kasvaa, myös television merkitys on kasvanut vuodesta 2008.

Television vahvuus on tutkimuksen mukaan se, että televisio pitää ajan tasalla maailman tapahtumista ja tuo tietoa suomalaisten yhteiskunnantapahtumista ja ilmiöistä. Televisio on myös puheenaiheiden luoja: 69 % vastaajista keskustelee vähintään viikoittain tv-ohjelmasta tai sen esiin nostamasta aiheesta.

 

Kotimaisen sisällön haasteet televisioyhtiöille

 

Kotimainen sisältö on ulkomaiseen ohjelmistoon verrattuna televisioyhtiöille hyvin kallista. Televisiodraaman tuottaminen kotimaassa maksaa noin kymmenen kertaa niin paljon kuin laadukkaan ulkomaisen televisiosarjan hankinta.

Ylen ohjelmiston painopiste on toimitusjohtaja Lauri Kivisen mukaan juuri kotimaisuudessa.

 

-Yle käyttää kotimaisen sisällön tuotantoon vuosittain 219 miljoonaa euroa eli kotimaisiin sisältöihin menee lähes 90 prosenttia Ylen ohjelmatarjonnan kustannuksista. Yle tukee kotimaista kulttuurikenttää laajasti myös ostamalla ja lähettämällä riippumattomien suomalaisten tuotantoyhtiöiden ohjelmia.  Jotta kykenemme tähän tulevaisuudessakin, Ylen rahoitus pitää turvata pitkäjänteisesti ja kestävällä tavalla, toimitusjohtaja Lauri Kivinen painottaa.

 

Myös MTV MEDIAn kanavilla kotimainen sisältö avainasemassa

 

-Varsinkin pääkanavillamme MTV3:lla ja Subilla vahvistamme jatkuvasti sisältötarjontaamme laadukkailla ja suosituilla suomalaisilla ohjelmilla, kuten tv-draamalla, viihdekokonaisuuksilla sekä uutis- ja ajankohtaisohjelmilla. Jotta voimme lisätä kotimaisen sisällön tarjontaa myös tulevaisuudessa, tarvitsemme mahdollistavan ja kannustavan viestintäpolitiikan, jossa monipuolisen sisällön arvostus on tärkeä osa tulevia toimilupapäätöksiä. Ohjelmisto- ja taajuushuutokaupat vaarantaisivat MTV MEDIAn kyvyn investoida suomalaisille tehtyihin ohjelmiin ja siksi vastustamme taajuushuutokauppoja seuraavallatoimilupakierroksella, toimitusjohtaja Pekka Karhuvaara korostaa.

Sanoma uskoo toimitusjohtaja Anu Nissisen mukaan vahvasti, että kotimainen media ja sisältö ovat keskeisiä suomalaisen kulttuurin, kielen ja indentiteetin rakentajia.

 -Televisio kokoaa suomalaiset yhteisten aiheiden ja ilmiöiden ympärille ja on siten aidosti merkittävä yhteisöllinen media. Toivoisimme, että television korkeatasoisen ja monipuolisen sisällöntarjonnan turvaaminen ja tukeminen ovat myös päättäjien ja viranomaisten asialistalla hyvin korkealla, Sanoma Entertainment Oy:n toimitusjohtaja Anu Nissinen toteaa.

 

Tutkimuksen teettivät Yle, MTV MEDIA sekä Nelonen Media. Tutkimusta varten Taloustutkimus haastatteli vähän yli tuhatta ihmistä tammi-lokakuussa 2010sekä järjesti internet-panelin yli 2500 nettikäyttäjälle


Toimitus

Kommentointi

Et ole kirjautunut

Mikali haluat jättää kommentin, sinun tulee kirjautua sisään

EIkö sinulla ole tunnusta? Rekisteröidy tästä


Nimi

Otsikko:

Kommentti: