Valikko
Kirjaudu
Tilaa ilmainen uutiskirje
Twitter Facebook
|
|
|
Tilaa ilmainen uutiskirje

Iltalehti jäi kiinni valeuutisesta

Uutisen kuva

Iltalehti uskoi tähän nettijuttuun, ja teki siitä oman juttunsa, mutta saikin JSN:ltä rapsut valeuutisoinnista.

Uutiset, Media, | perjantaina 20.10.2017 - Toimitus

Keltaiseen journalismiin erikoistunut Iltalehti on jäänyt kiinni valeuutisesta. Lehti kertoi verkkosivuillaan tarinan pastorista, joka joutui krokotiilien syömäksi yritettyään kävellä veden päällä. Juttu perustui verkossa levinneeseen sepitteelliseen kertomukseen. Lehti ei oikaissut virhettään asianmukaisesti, kun se poisti jutun verkkosivuiltaan kertomatta siitä yleisölle. Julkisen Sanan Neuvosto antoi Iltalehdelle langettavan päätöksen.

Kantelu kohdistuu Iltalehden verkkosivuillaan 15.5.2017 julkaisemaan juttuun ”Pastori yritti näyttää seurakunnalle miten Jeesus käveli vetten päällä – krokotiilit söivät”.


Kantelijan mukaan juttu on todettu ankaksi useammallakin taholla, esim. Snopes Mashable (http://mashable.com/2017/05/15/pastor-crocodiles-walk-water-jesus-fake-news/#iXeQKH2dKOqs) ja Paholaisen asianajaja 


Kantelija lähetti oikaisupyynnön Iltalehden toimittajalle 17. toukokuuta 2017 kello 9.19, mutta hän ei kantelijan mukaan vastannut viestiin, eikä juttua ole oikaistu.


Kantelijan mukaan juttu oli perätön. ”Lisäksi se ruokkii ihmisissä käsitystä kristittyjen tyhmyydestä ja hyväuskoisuudesta eli pyrkii näin esittämään tietyn ihmisryhmän huonossa valossa.” Kantelijan mukaan jutun tehon voi todeta keskusteluosiosta, jossa moni katsoo jälleen kerran todistetun miten järjettömiä uskovat ovat. ”Alkuperäinen juttu voi sisällöstä päätellen olla tarkoitettukin mustamaalaamaan tiettyä kansanryhmää.”


Päätoimittaja Petri Hakalan mukaan Iltalehti ei pyrkinyt tarkastamaan jutun todenperäisyyttä alkuperäisistä lähteistä, vaan luotti perinteisiin laatumedioihin. ”Alkuperäisten lähteiden tarkastaminen olisi ollut hankalaa, koska väitetty tapahtumapaikka oli ollut Zimbabwessa.”
Päätoimittajan mukaan kantelijan välittämä oikaisupyyntö ei koskaan tavoittanut jutun kirjoittanutta toimittajaa tai muuta toimitusta. Jos näin olisi tapahtunut, on selvää, että uutinen olisi korjattu.

Ratkaisu:

JO 8: Journalistin velvollisuus on pyrkiä totuudenmukaiseen tiedonvälitykseen.
JO 10: Tiedot on tarkistettava mahdollisimman hyvin – myös silloin kun ne on aikaisemmin julkaistu.
JO 11: Yleisön on voitava erottaa tosiasiat mielipiteistä ja sepitteellisestä aineistosta. Myöskään kuvaa tai ääntä ei saa käyttää harhaanjohtavasti.
JO 12: Tietolähteisiin on suhtauduttava kriittisesti. Erityisen tärkeää se on kiistanalaisissa asioissa, koska tietolähteellä voi olla hyötymis- tai vahingoittamistarkoitus.
JO 20: Olennainen asiavirhe on korjattava viipymättä ja niin, että se tavoittaa mahdollisimman kattavasti virheellistä tietoa saaneen yleisön. Korjaus on julkaistava sekä tiedotusvälineen toimituksellisilla verkkosivuilla että julkaisussa tai kanavassa, jossa virhe on alun perin ollut.
Korjauksen huomioarvo on suhteutettava virheen vakavuuteen. Jos jutussa on useita asiavirheitä tai jos virheestä voi aiheutua suurta vahinkoa, toimituksen tulee julkaista uusi juttu, jossa virheellinen tieto yksilöidään ja korjataan.
Verkossa olennaisen virheen korjaamiseksi ei riitä virheellisen tiedon tai jutun poistaminen, vaan yleisölle on kerrottava virheestä sekä miten ja milloin se on korjattu.


Tiedotusvälineen on suotavaa tehdä yleisölle selväksi ne käytännöt ja periaatteet, joiden mukaan se korjaa virheensä.

Julkisen sanan neuvosto katsoo, että Iltalehti on rikkonut Journalistin ohjeiden kohtia 8, 10, 11, 12 ja 20 ja antaa sille huomautuksen.

Ratkaisun tekivät:
Elina Grundström (pj), Aapo Parviainen, Jyrki Huotari, Antti Kokkonen, Riitta Korhonen, Niklas Vainio, Venla Mäntysalo, Ulla Virranniemi, Arja Lerssi- Lahdenvesi ja Maria Swanljung.


Toimitus

Kommentointi

Et ole kirjautunut

Mikali haluat jättää kommentin, sinun tulee kirjautua sisään

EIkö sinulla ole tunnusta? Rekisteröidy tästä


Nimi

Otsikko:

Kommentti: