Valikko
Kirjaudu
Tilaa ilmainen uutiskirje
Twitter Facebook
|
|
|
Tilaa ilmainen uutiskirje
uutisen kuva

Verkon tärkein uutislähde on Ilta-Sanomat.

Ilta-Sanomat verkon tärkein uutislähde

Uutiset, Media, | sunnuntaina 22.11.2015 - Toimitus

Verkossa tärkein uutislähde on tutkimuksen mukaan Ilta-Sanomat. Iltalehti on kakkossijalla ja Yle kolmantena. Yle on kuitenkin kirinyt jo lähes Iltalehden rinnalle.

Taloustutkimus on toteuttanut Uutisarvostukset -tutkimuksen vuosittain Yleisradion toimeksiannosta.

Tutkimuksessa haastatelluista 92 % pitää Ylen uutisia luotettavina. Luottamus Yleen on kasvanut edellisestä tutkimuksesta neljä prosenttiyksikköä ja on nyt korkeimmillaan vuodesta 2010 vertailukelpoisena tehdyn tutkimuksen historiassa.

Luotettavuudessa Ylen jälkeen tulevat STT (80 %), alueellinen sanomalehti (74 %), Helsingin Sanomat (72 %) ja MTV (69 %). Tutkimuksessa myös STT:n ja lehdistön luotettavuusarviot kasvoivat vuoden takaisesta. Erityisen voimakkaasti kasvoi Helsingin Sanomien luotettavuus.

Ylen televisiouutisten merkitys Suomen tärkeimpänä uutislähteenä on vahvistunut. Ylen tv-uutiset on nyt tärkein uutislähde 39 prosentille suomalaisista. Luvussa on nousua viisi prosenttiyksikköä vuoden takaisesta. Ylen tv, radio tai internet on tärkein uutislähde puolelle suomalaisista.

Välineistä älypuhelimet ja tabletti kasvussa

Tutkimuksen mukaan vain noin 22 % suomalaisista ei seuraa säännöllisesti uutisia internetissä. Verkossa uutisia seuraavat käyttävät yleisimmin tietokonetta. Älypuhelinten ja tablettien käyttö on puolestaan selvästi yleistymässä.

”Yle Uutisten luotettavuuden huippuluvut ja Ylen tv-uutisten merkityksen kasvu tärkeimpänä uutislähteenä ovat suomalaisilta merkittäviä viestejä aikana, jolloin maailma on levoton ja sekä Ylen että muunkin perinteisen median asemaa kyseenalaistetaan”, sanoo Ylen Uutis- ja ajankohtaistoiminnan vastaava päätoimittaja Atte Jääskeläinen

Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää Ylen asemaa suomalaisena uutistoimijana. Lisäksi tutkitaan suurimpien uutisorganisaatioiden luotettavuutta toisiinsa verrattuna sekä 15 muun brändiominaisuuden toteutumista eri uutistoimijoilla. Tutkimuksessa haastateltiin yhteensä 1024 henkilöä.


Toimitus

Kommentointi

Et ole kirjautunut

Mikali haluat jättää kommentin, sinun tulee kirjautua sisään

EIkö sinulla ole tunnusta? Rekisteröidy tästä


Nimi

Otsikko:

Kommentti: