Valikko
Kirjaudu
Tilaa ilmainen uutiskirje
Twitter Facebook
|
|
|
Tilaa ilmainen uutiskirje

Hesarin botox-tabloid on "surkea lipare"

Media, | tiistaina 08.01.2013 - Paavo Vasala

Kun tänään sain käteeni ensimmäisen Hesarin tabloidina, kokemukseni oli odotusteni mukainen: "Surkea lipare". Miksi ihmeessä HS:n johto päätti pienentää formaattia, kun yhtään uhkaavaa kilpailijaa Pohjoismaiden suurimmalla päivälehdellä ei ollut lähikulmillakaan?

Lukijan suhde lehteen on henkilökohtainen ja tunteenomainen. Minun sormieni välissä HS kutistui puoleen. Se ei ole enää mitään. Samaa sarjaa kuin Kainuun Sanomat tai Suomenmaa.

Olen toki seurannut Dagens Nyheterin ja Svenska Dagbladetin muuttumista tabloidiin. Ne kuitenkin kilpailevat verisesti lukijoista ja ovat taloudellisesti heikkoja Hesariin verrattuna. HS alensi itsensä ilman perusteltua syytä.

Tabloidiin ovat siirtyneet Suomessa vain heikosti kannattaneet lehdet, kuten Uusi Suomi ja monet työväenlehdet. Sen jälkeen ne ovat kuolleet pois. Historia on kaikkea muuta kuin rohkaiseva tabloidin puolesta.

Tabloid-Hesarin lukeminen pitäisi olla kuulemma helpompaa kuin broadsheetin. Ei minusta ole. Sisään liitetyt osiot, kuten Ulkomaat ja Kulttuuri jne, ovat lehtiä lehden sisällä. Pian huomasin, että minulla on pöytä levällään liitteitä. Liitteet sitäpaitsi sotkivat toisen liitteen lukemista, kun liite tupsahti esiin kesken kaiken.

Hesari mainostaa, että nyt junassakin voi lukea Hesaria. Minne levittelet kaikki liitteet, jotka tippuvat lattiallekin?

Mainostajan kannalta Hesari on haastava. En tiedä, miten hinnoittelevat mainoksensa, mutta maailmalla mm. Independet ja The Times sekä Sveitsissä Blick joutuivat liemeen, kun mainostajat eivät halunneet enää maksaa entisiä taksoja. Myös Suomessa, mm. Kainuun Sanomissa on ollut vaikeuksia saada entisiä mainoseuroja kaupungin kauppiailta, koska lehti on supistunut pitäjälehden tasolle.

Tänään Yleisradion haastattelussa Keskisuomalainen Oyj:n toimitusjohtaja Vesa-Pekka Kangaskorpi ilmoitti, että yhtiöllä ei ole mitään kiirettä muuttaa lehtiään kuten Keskisuomalaista ja Savon Sanomia tabloidiin. He katsovat, miten Hesarille käy. Laskeeko levikki ja katoavatko mainostulot, halutaan ensin nähdä. Maakunnan miehet tekevät viisaasti ja antavat Hesarin seikkailla paksulla lompsallaan.

Minun mielestäni lehden formaatin pienentämisellä ei ratkaista sanomalehtien haasteita. Lukijat ja mainostajat pidetään hyvän sisällön avulla. Se olisi kaikkein yksinkertaisin keino.

Tabloidiin liittyy yleismielikuvana, että se on skandaalilehdistöä. Kuten The Sun tai Ilta-Sanomat. Kun arvostettu laatulehti kuten Hesari koettaa nuorentaa ulkomuotoaan ikään kuin vanha mummo huuliaan botoxilla, tuloksena on korni ja ristiriitainen vaikutelma.


Paavo Vasala

Yhteiskuntatieteiden maisteri, (tiedotusoppi) Tampereen Yliopisto. Työskennellyt toimittajana sanomalehti Kalevassa kunnes perusti viestintätoimiston 1984. Perustanut 1997 tiedotepalvelu Pressi.comin, jonka STT osti 2004. Perustaja ja osakas sekä hallituksen puheenjohtaja Koodiviidakko Oy:ssä vuodesta 2005. Liiketoimintana digitaaliset markkinoinnin ja viestinnän pilvipalvelut, Viidakko-tuotteet, verkkomedian uutisseuranta Webnewsmonitor.com, Somemonitor.com sekä tiedotepalvelu ePressi.com. Wasala Oy:n kautta toimina viestinnän konsultointi ja yrityskehittäminen, rahoitus. Megalon Finland Oy:n hallituksen puheenjohtaja, verkkokauppa.

Kommentointi

Ihana tabloid

08.01.2013

Nyt lehti mahtuu myös hieman köyhemmän hieman pienemmälle aamiaispöydälle, taidankin tilata!!


Molopää

08.01.2013

Syö pääsi, miksi pitää oikein mollata maakuntalehtiä?
Ihmisiä sielläkin asuu ja on töissä.


Nimi:

Otsikko:

Kommentti: