Valikko
Kirjaudu
Tilaa ilmainen uutiskirje
Twitter Facebook
|
|
|
Tilaa ilmainen uutiskirje

Hesari on Suomen verkkomainonnan jarrumies

Media, | perjantaina 06.06.2008 - Paavo Vasala

Mistä johtuu, että Suomessa verkkomainonta etenee etanan vauhtia verrattuna muihin kehittyneen teknologian maihin? Eräänä syynä on sairas markkinatilanne kun yksi firma, Sanoma Oy:n Helsiningin Sanomat, on pitänyt yli puolivuosisataa monopolistisella tavalla näpeissään Suomen media- ja mainosmarkkinoita. Missään muussa kehittyneessä maassa ei ole yhden median hallussa näin iso bisnes, paitsi Italiassa, jossa myös verkkomainonta tökkii. Hesari on Suomen verkkomainonnan kasvun tulppa.

Sanoman syömähampaan eli Helsingin Sanomien paperiversion levikki, lähes puoli miljoonaa, on käsittämättömän suuri näin pieneen maahan. Isoissakin maissa vain kourallinen lehtiä on yltänyt vastaavaan levikkiin. Valtaosa sanomalehdistä on pieniä paikallisia julkaisuja. Esimerkiksi Yhdysvaltain suurin lehti USAToday kahden miljoonan levikillään perustuu lähes täysin irtonumeromyyntiin ja kohdejakeluihin mm. hotelleihin. USAToday on vaatimaton suhteessa Hesariin Suomen mittakaavassa.

Koska Hesarilla on käytännössä monopoli mainosmarkkinaan, se sanelee ehdot ja luo pelisäännöt. Mediatoimistot ovat syöneet Hesarin kädestä vuosikymmeniä. Samoin muut mainostajat ovat valinneet välineekseen Hesarin, jonka hinnat ovat kaiken lisäksi pilvissä.

Tuoreimmat IAB:n raportit osoittavat, että muualla, normaalin kilpailun maissa, verkkomainonta kasvaa ihan toista vauhtia kuin Suomessa. Samoin verkkomainonnan osuus on suuri. Miten voi olla mahdollista, että vain hieman Suomea suuremmassa maassa, Hollannissa, verkkomainonta jyllää jo lähes kolminkertaisella voimalla Suomeen nähden?

Euroopassa internetmainonta ylitti jo 11,2 miljardia dollaria. Suomessa käytetään ehkä noin sata miljoonaa euroa eli ei paljon mitään.

Internetmainonnan myyntituotot nousivat viime vuonna Yhdysvalloissa 21,2 miljardiin dollariin. IAB USA:n mukaan kasvua edellisvuoteen syntyi 26 prosenttia.

Mutta kyllä Suomessakin Hesarin niskat vielä nyrjähtävät. Kovasta viivytystaistelustaan huolimatta Hesari ei voi mitään sille, että verkkoon mainonta siirtyy. Siinä bisneksessä Hesari ei ole yksin kukkona tunkiolla. Verkossa puntit ovat tasan muun kentän kanssa, ja pienemmätkin pelurit rientävät saaliinjaolle. Suomessa sujautetaan lähivuosina satoja miljoonia euroja kokonaan eri taskuihin kuin Hesarille.

Mediatoimistot saisivat jo herätä, ja unohtaa mainosten tuputtamisen Hesarin surkastuvaan paperilehteen. Sillä ei enää sitä tenhoa kuin takavuosina. Suurin osa rahoista on hukkaan heitettyä, koska ostava kansa ei lue Hesaria. Se on eläkeläisten lehti, ja he eivät enää kulje ostoksilla kuten työssäkäyvä väki.

Mediatoimistojen tulee ottaa Suomen monenkirjava nettimedia tosissaan ja sijoittaa laajasti mainoksiaan eri kohteisiin. Näin se palvelee parhaimmin suomalaista talouselämää ja kuluttajaa. Samalla näin nostamme Suomen muiden kehittyneiden maiden rintamaan, pois häpeällisestä peränpitäjän roolista.


Paavo Vasala

Yhteiskuntatieteiden maisteri, (tiedotusoppi) Tampereen Yliopisto. Työskennellyt toimittajana sanomalehti Kalevassa kunnes perusti viestintätoimiston 1984. Perustanut 1997 tiedotepalvelu Pressi.comin, jonka STT osti 2004. Perustaja ja osakas sekä hallituksen puheenjohtaja Koodiviidakko Oy:ssä vuodesta 2005. Liiketoimintana digitaaliset markkinoinnin ja viestinnän pilvipalvelut, Viidakko-tuotteet, verkkomedian uutisseuranta Webnewsmonitor.com, Somemonitor.com sekä tiedotepalvelu ePressi.com. Wasala Oy:n kautta toimina viestinnän konsultointi ja yrityskehittäminen, rahoitus. Megalon Finland Oy:n hallituksen puheenjohtaja, verkkokauppa.

Kommentointi

Et ole kirjautunut

Mikali haluat jättää kommentin, sinun tulee kirjautua sisään

EIkö sinulla ole tunnusta? Rekisteröidy tästä


Nimi

Otsikko:

Kommentti: