Valikko
Kirjaudu
Tilaa ilmainen uutiskirje
Twitter Facebook
|
|
|
Tilaa ilmainen uutiskirje

Facebook ja Youtube kasvattavat mainospottiaan Suomessa

Uutiset, Media, | keskiviikkona 29.08.2018 - Toimitus

Digitaalisen mainonnan kasvuvauhti on tuplaantunut vuoden alkupuoliskolla ja mainostajien panostukset digimainontaan ylsivät 208,1 miljoonaan euroon. Kasvua kertyi 17,8 % verrattuna edellisen vuoden samaan jaksoon.

Tammi-kesäkuussa 2018 mediamainonnan kokonaispanostukset olivat yhteensä 561,9 miljoonaa euroa ja kasvua kertyi digimainonnan ansiosta noin 2 %. Tammi-kesäkuussa mediamainonnan kokonaispanostuksista sähköisten medioiden osuus oli 65,4 %.

Digimainonnan kasvu on pysynyt tasaisena kuluvan vuoden aikana. Sen osuus media- mainonnasta nousi 5,2 prosenttiyksikköä 37 prosenttiin. Eri digimainosmuodoista hakumainonta kasvoi 22,8 % ja panostukset sosiaaliseen mediaan (Facebook ja YouTube) 45,9 % prosenttia.

Netti-TV-ympäristöön sijoitettu instream-videomainonta kasvoi 3,1 % ja luokitellun mainonnan kasvu oli 10,7 %.

Mobiilimainonnan panostukset ohjautuvat yleistyvän monimediakampanjoinnin seurauksena display-mainontaan. Tästä johtuen mobiilimainonnan panostustiedot eivät ole enää vertailukelpoisia aikaisempiin lukuihin. Tässä tilanteessa on suositeltavampaa tarkastella display-mainontaa ja mobiilin display-mainontaa yhtenä kokonaisuutena, jolloin display-mainonnan kasvuprosentiksi saadaan 3,6. Display-, instream video, mobiili-, sekä luokitellun digimainonnan panostustiedot perustuvat Kantar TNS:n kuukausiraporttiin.

IAB Finlandin kvartaaliraporin tiedontoimittajia ovat Mediatoimisto Happi, Virta Helsinki/IPG Mediabrands, Mediatoimisto Voitto, Dagmar, Dentsu Aegis Network, Zeeland Media Group, Omnicom Media Group, GroupM sekä Avaus Consulting, Solteq, Klikkicom, Quru, NetBooster ja Tulos Helsinki. Hakusanamainonnan ja Facebook-mainonnan panostusluvut sisältävät estimaattiosuuden, jotta mainostajien suoraan ostaman haku- ja Facebook-mainonnan osuus saadaan mukaan lukuihin. Estimaatti on tehty Kantar TNS:n PäättäjäAtlaksen kyselyn pohjalta. YouTube-luvut on kerätty toimistoilta.


Toimitus

Kommentointi

Et ole kirjautunut

Mikali haluat jättää kommentin, sinun tulee kirjautua sisään

EIkö sinulla ole tunnusta? Rekisteröidy tästä


Nimi

Otsikko:

Kommentti: