Valikko
Kirjaudu
Tilaa ilmainen uutiskirje
Twitter Facebook
|
|
|
Tilaa ilmainen uutiskirje

Digitaalisia mediataideteoksia tulee esille

Uutiset, Media, Internet, | maanantaina 20.06.2011 - Toimitus

Dimeke -hankkeen valtakunnallisessa digitaalisen median tuotekehityskilpailussa valittiin viisi projektia toteuttavaksi. Kisassa etsittiin kaupungeista kertovia tai kaupunkiympäristössä esitettäviä digitaalisia mediataideteoksia, tuotteita tai konsepteja viidessä eri kategoriassa.

 

Teosten valintakriteerejä olivat mm. innovatiivisuus, julkaisukanava, omaperäinen aiheen käsittely sekä toteuttamiskelpoisuus annetuissa resursseissa ja aikataulussa. Huhtikuun lopulla julkaistuun tuotekehityskilpailuun tuli määräajassa 21 ehdotusta 18 digitaalisen median toimijalta.

 

Saapuneista ehdotuksista valintaraati valitsi toteutettaviksi viisi projektia:

 

1. MEET Factory, Espoo; RE/F/r.ACE (kilpailukategoria Rytmi)

Interaktiivinen kaupunkitapahtuma, jossa yhdistyvät kaupunkitila, sosiaalinen media, projisoinnit ja lokalisoidut äänimaisemat yhdistämällä arkkitehtonisia kaupunkitiloja ja ihmiskasvoja

2. Heidi Tikka Media Productions, Helsinki; At Hand (kilpailukategoria Erilaisuus)

Kosketusinteraktioon perustuva toiseutta käsittelevän teoksen uuden esityskontekstin tai -strategian synnyttäminen; kosketusnäyttötekniikan vieminen julkisista tiloista yksityisempiin esityspaikkoihin

3. M-cult –mediakulttuuriyhdistys, Helsinki; ambient_kallio (kilpailukategoria Aika)

Monialustainen eri mediasisältöjen remiksaukseen ja metadatan hyötykäyttöön pohjautuva sovellus, joka esittää Kallion kaupunginosan visuaalisuutta vuorovaikutteisella kerrontatavalla

4. Osuuskunta Waria, Oulu; Lukemattomia juttuja (kilpailukategoria Ihme)

Interaktiivinen, dokumentaarinen video- ja still-kuvaa yhdistävä kerrontamedia Oulun Meri-Toppilan lähiön asukkaiden tarinoista ja tuntemuksista

5. Laboratory Albedo, Oulu; Gaze (kilpailukategoria Luonto)

Kuinka arktinen villieläin näkisi Oulun? Mediataideteos, jossa kaupunkiympäristön voi kokea eläimen näköaistin kautta.

Valittujen ehdotusten toteuttamiseen käytetään yhteensä 50 000 euroa ja kehitetyt tuotteet tai teokset tullaan näkemään syksyn ja talven 2011-2012 aikana erilaisissa päätelaitteissa tai kaupunkitiloissa Oulussa ja Helsingissä, mm. World Design Capital Helsinki 2012 –vuoden tapahtumissa.

Ehdotuksia arvioimassa ja valitsemassa oli hanketta toteuttavien korkeakoulujen sisältöasiantuntijoita, hankkeen yritysmentoreja sekä ulkopuolisia kulttuurialan asiantuntijoita. Kilpailuun osallistuneet yritykset toimivat mm. Oulussa, Tampereella, Helsingissä ja Rovaniemellä.

 


Toimitus

Kommentointi

Et ole kirjautunut

Mikali haluat jättää kommentin, sinun tulee kirjautua sisään

EIkö sinulla ole tunnusta? Rekisteröidy tästä


Nimi

Otsikko:

Kommentti: