Valikko
Kirjaudu
Tilaa ilmainen uutiskirje
Twitter Facebook
|
|
|
Tilaa ilmainen uutiskirje
uutisen kuva

Anne Mehtäläinen luottaa monimediaan.

Anne Mehtäläinen, MTL: Haastan markkinointiviestintää monimedialliseen käyttöön

Uutiset, Markkinointi & Mainonta, Media, | torstaina 08.04.2010 - Toimitus

Haastan katsomaan luovasti markkinointiviestinnän koko kenttää ja sen mahdollisuuksia, ei yksistään kanavariippuvaisesti tai teknologiariippuvaisesti, MTL:n toimitusjohtaja Anne Mehtäläinen toteaa Mediaviikolle.

 ”Back to basics” markkinoinnin perusteisiin uudesta teknologiasta huolimatta, hän tiivistää.

 Anne Mehtäläinen on toiminut nyt noin kaksi kuukautta Markkinointiviestinnän Toimistojen Liiton (MTL) toimitusjohtajana. Hänellä on takanaan markkinointiviestinnän työvuosia mm. Sonerassa, jossa hän kehitti mm verkko- ja mobiilimarkkinointia.

Markkinointiviestinnän maailma on murroksessa digitaalisen teknologian takia. Digitaalisen mahdollisuuden hyödyntämisessä ollaan nähty vasta jäävuoren huippu.

Mehtäläinen muistelee 15 vuoden takaista aikaa, jolloin Internet tuli käyttöön. ”Nyt verkko on arkipäiväistynyt. Netti on samalla tietopankki, viihdekeskus ja täydellinen mainosmedia”, hän toteaa.

Yritysten netin kautta tapahtuva asiakaspalvelu on vielä huonossa jamassa. ”Puhelinnumero onneksi löytyy - useimmiten. Isot yritykset osaavat käyttää sitä loistavasti sijoitusviestinnässään, mutta markkinointiviestinnässä on vielä tekemistä siinä, miten asiakas sitouteteaan mukaan koko prosessiin, palvelutilanteeseen, oston vahvistamiseen ja kokemuksen vahvistamiseen, arvon saamiseen kuluttajalle. Meillä on vasta pää avattu”, hän pohtii.

Päivittäkää kotisivut

Anne Mehtäläinen ei allekirjoita väitettä, että suomalaiset ovat jääneet jälkijunaan netissä. Hän myöntää. että me olemme varovaisia. ”Meillä on loistavia lähtöjä, mutta olemme liian vaatimattomia emmekä tuo osaamistamme esiin. Olemme turhan varovaisia hyödyntämään vaihtoehtoja”

Digitaalinen media on joustava. Sitä voidaan muuttaa muuttaa hetkessä. Päivitys ei kestä kauan. Meillä on edelleen kotisivuja, joita ei ole päivitetty kuin 90-luvulla. Sivustoilla ei tuoda esiin tuotteita tai palveluita eikä esitetä asiakkasreferenssejä, puuttuu linkityksiä. Mehtäläinen patistelee aktiivisuuteen ja rohkeuteteen verkon käytössä.

Monimuotoinen mainonta ratkaisee

Hän toteaa huomanneensa ilokseen, että digitaalisuus alkaa olla itsestään selvä toiminta MTL:n jäsentoimistoissa. Digitaalisuus ei ole enää pelkkä erillinen kanava, ikään kuin päälleliimattava elementti.

Verkkomainonnassa hän peräänkuuluttaa kokonaisuutta enemmän kuin yksittäisen mainospaikan käyttöä. ”Siinä näen tapahtuvan ison muutoksen. Digitaalisella puolella puhdas mainonta sulautuu asiakasprosessin hoitoon. Tulemme näkemään samalla myös entistä parempaa ja monimuotoisempaa mainontaa: liikkuvaa kuvaa, aitoa interaktiivisuutta.”

Perinteinen vanha bannerimainonta on muuttunut oleellisesti. Se on nyt kohdennetumpaa, jolloin se koetaan vähemmn häiritseväksi.

Syrjäyttääkö digitaalinen mainonta printtipohjaisen? ”Ei. Uskon monimedialliseen mainontaan. Nyt suunnitellaan monimediallisuuden ehdoilla. Aiemmin ulkomainos laitettiin nettiin sellaisenaan: kopioitiin ulkomainos vain pystybanneriksi. Nyt ne onneksi suunnitellaan omilla ehdoillaan, osana kokonaisuutta. Tämä on haaste mainonnan tekijälle ja ostajalle erityisesti, jotta he näkevät kokonaissetin, missä kuluttaja on ja kuinka hän käyttäytyy ja miten hän käyttää mitäkin mediaa.”

Ruotsalaiset naisten vaateketjut ovat loistavia esimerkkejä, miten markkinoidaan monimediallisesti. He kysyvät, haluatko tarjouksen postissa, sähköpostin kautta, kännykkäkuponkina kautta vai miten.

Mobiilimarkkinointi ottaa oman roolinsa, mutta eri tavalla kuin oletettiin 10 vuotta sitten. Sillon puhuttiin vain tekstiviestimarkkinoinnista, älypuhelinten myötä mobiilimarkkinointi on saanut aivan uusia muotoja. Mobiilimarkkinointi on toteutuu tänään ehkä laadukkaimmin asiakaspalvelun eri muodoissa. ”Kun autoliike ilmoittaa huollosta, onko se markkinointia, että saat täytettyä vapaan ajan vai onko se asiakaspalvelua vai osa liiketoimintaprosessia”, Anne Mehtäläinen toteaa.


Toimitus

Kommentointi


Nimi:

Otsikko:

Kommentti: