Valikko
Kirjaudu
Tilaa ilmainen uutiskirje
Twitter Facebook
|
|
|
Tilaa ilmainen uutiskirje

Alma Median kasvu hyytyi alkuvuonna

Uutiset, Media, | torstaina 22.04.2021 - Toimitus

Mediayhtiö Alma Median kasvu hyytyy. Alkuvuonna (Q1) myynti laski 3,8 miljoonaa euroa eli 6,1 prosenttia edellisvuodesta.

Liikevaihtoa painoi ennakoidusti rekrytointiliiketoiminnan liikevaihdon lasku, mutta myös painetun median sisältö- ja mainosmyynnin heikko kehitys, toimitusjohtaja Kai Telanne kertoo.

Kantar TNS:n mukaan tammi–helmikuussa mainonnan kokonaismäärä Suomessa laski 13,8 % (-2,3 %) 108,9 miljoonaan euroon. Verkkomediamainonta kasvoi 2,7 % (+4,6 %), josta luokiteltu mainonta kasvoi 4,0 % (-4,0 %). Mainonta aikakaus- ja sanomalehdissä laski 20,5 % (-10,9 %). Iltapäivälehtien kappalemääräinen markkina laski 15 % (laski 12 %) vuoden 2021 ensimmäisellä vuosineljänneksellä.

Alma Median uudistettu segmenttirakenne astui voimaan 1.3.2021. Alma Media uudisti myös liikevaihdon raportointiaan jakaen liikevaihdon markkinapaikka-, media- ja palveluliikevaihtoon. Segmenttiuudistuksessa aiemmin osana Alma Markets -liiketoimintasegmenttiä raportoidut Alma Mediapartnersin palvelut siirrettiin raportoitavaksi Alma Consumer -liiketoimintasegmenttiin. Uudistuksen yhteydessä Alma Marketsin nimi muuttui Alma Career:ksi.

Taloudellinen kehitys tammi—maaliskuussa 2021:

- Liikevaihto 58,1 (61,9) milj. euroa, laskua 6,1 %.

- Digiliiketoiminnan osuus liikevaihdosta, 74,1 % (67,3 %)

- Oikaistu liikevoitto 11,1 (11,2) milj. euroa, laskua 1,1 %.

- Liikevoitto 10,8 (12,2) milj. euroa, laskua 11,6 %.

- Osakekohtainen tulos, jatkuvat toiminnot 0,09
(0,10) euroa.

- Omavaraisuusaste 40,5 % (56,0 %), gearing 31,2 % (0,8 %).

- Alma Career: Liikevaihto ja kannattavuus laskivat odotetusti vertailukaudesta. Laskutuksen elpyminen oli ennakoitua parempaa ja lisäarvopalvelut kehittyivät hyvin.

- Alma Talent: Liikevaihto kasvoi 6 % ilman myytyjen Ruotsin liiketoimintojen vaikutusta ja kannattavuus parani merkittävästi. Digitaaliset palvelut, digisisällöt ja suoramarkkinointi kasvoivat vahvasti.

- Alma Consumer: Asumisen markkinapaikkaliiketoiminnan ja kilpailutuspalveluiden liikevaihto kasvoi ja kannattavuus parani. Segmentin liikevaihtoa laski painettu media.


Toimitus

Kommentointi

Et ole kirjautunut

Mikali haluat jättää kommentin, sinun tulee kirjautua sisään

EIkö sinulla ole tunnusta? Rekisteröidy tästä


Nimi

Otsikko:

Kommentti: