Valikko
Kirjaudu
Tilaa ilmainen uutiskirje
Twitter Facebook
|
|
|
Tilaa ilmainen uutiskirje
uutisen kuva

Verkkomainonnan kasvu ei riitä kattamaan printin menetyksiä, koska suuri osa verkon rahoista menee Googlelle ja FB:lle.

Media-ala hauraassa kasvussa

Uutiset, Musiikki, Media, | maanantaina 29.05.2017 - Toimitus

Media-alan liikevaihto kasvoi 1,4 prosenttia vuoden ensimmäisellä neljänneksellä, arvioi Medialiitto tuoreessa ennusteessaan. Viime vuoden toisella puoliskolla käyntiin päässyt kasvu näyttää saavan jatkoa.

”Media-ala kasvaa etenkin kustannustoimialan yritysten kasvun myötä. Koko toimialan kasvu on kuitenkin edelleen haurasta ja selittyy pitkälti Suomen yleisen talouskehityksen parantumisella sekä journalistisen liiketoiminnan ulkopuolisten osa-alueiden kasvulla”, sanoo Medialiiton ekonomisti Elias Erämaja.

Toimialan kasvua rasittavat vaikeudet mediamainosmarkkinoilla, joilla ensimmäisen neljänneksen kumulatiivinen lasku oli 2,6 prosenttia. Verkkomainonta kasvaa, mutta se ei riitä kompensoimaan printtimainonnan menetyksiä. Iso osa digitaalisista mainostuloista virtaa Facebookille ja Googlelle.

Kustannustoiminta siirtynyt kasvupolulle

Kustannustoiminnan liikevaihto kasvoi vuoden 2017 ensimmäisellä neljänneksellä 0,9 prosenttia. Kasvun odotetaan vauhdittuvan jopa kahteen prosenttiin loppuvuoden aikana.

”Suomen talouskasvu antaa vahvat eväät toimialan kasvulle. Kasvu tuleekin tarpeeseen, sillä toimialan yritysten kannattavuus on viime vuosina heikentynyt selvästi”, Erämaja toteaa.

Tuotanto kasvaa painoalalla

Painoalan liikevaihto supistui vuoden 2017 ensimmäisellä neljänneksellä 0,1 prosenttia, mutta volyymi kasvoi 2,4 prosenttia. Kehitys on kahdensuuntaista. Vienti laskee edelleen vahvasti, mutta kotimaan myynti kasvaa myös liikevaihdolla mitattuna. Positiivinen vire näkyy myös yritysten kasvaneina odotuksina suhdannebarometrissa. Yritykset kokevat lähitulevaisuuden suhdannenäkymät positiivisiksi.

Radion mainosmyynti kasvoi edelleen

Radio- ja televisiotoiminnan liikevaihto kasvoi vuoden 2017 ensimmäisellä neljänneksellä 7,0 prosenttia. Kasvu selittynee pääosin tilastovaihtelulla, mutta radiomedian mainosmyynnin kehitys on edelleen ollut vahvaa. Mainosmyynti on alkuvuoden aikana kasvanut radiomediassa 4,4 prosenttia edellisvuoden vastaavaan ajankohtaan nähden televisiomainonnan laskiessa 6,3 prosenttia. Raportti.


Toimitus

Kommentointi

Et ole kirjautunut

Mikali haluat jättää kommentin, sinun tulee kirjautua sisään

EIkö sinulla ole tunnusta? Rekisteröidy tästä


Nimi

Otsikko:

Kommentti: