Valikko
Kirjaudu
Tilaa ilmainen uutiskirje
Twitter Facebook
|
|
|
Tilaa ilmainen uutiskirje
uutisen kuva

Verkko tarjoaa kuluttajalle mahdollisuuden osallistua yrityksen markkinointiin. Fazerin Angry Birds on huippusuosittu.

Yritysviestinnän uusia trendejä

Markkinointi & Mainonta, | perjantaina 14.09.2012 - Paavo Vasala

Yritysviestinnässä tämän päivän trendi on, että markkinointi- ja viestintätoimia yhdistetään samaan yksikköön. Syynä on toimintaympäristön muutos. Tiedottamisesta on tullut web-aikakaudella paljolti markkinointia. Samalla markkinoinnin osaajien täytyy ymmärtää, mitä on nykyaikainen tiedottaminen. Se on kaksisuuntaista viestintää ja keskustelua verkossa, mutta lisäksi myös entiseen tapaan joukkotiedotusvälineiden kautta tapahtuvaa tiedottamista.

Vierailin kuluneella viikolla Helsingin Messukeskuksessa Mainostajien Liiton vuosittaisessa Mainontapäivässä, jossa juontajana toiminut Terveystalo Oy:n toimitusjohtaja Yrjö Närhinen kertoi yhtiönsä yhdistäneen markkinointi- ja viestintäpäällikön tehtävät.

Sama linjaus on tehty myös Fazerissa, kertoi toimitusjohtaja Pekka Rantala, Fazer Leipomot ja Makeiset -yhtiöstä. Markkinointi ja viestintä viedään saman katon alle vuoden vaihteessa.

Lisäksi brändien merkitystä Fazer aikoo korostaa jatkossa yhä voimakkaammin. Yhtiön nimi muutetaan muotoon ”Fazer Brands”. Brändin rakentamisen ideana on ”Our journey to new places” eli brändien näkyvyyttä lisätään kaikissa mahdollisissa paikoissa.

Sosiaalinen media ja verkko ovat yritykselle nyt niin tärkeitä kanavia markkinoinnissa ja brändin rakentamisessa, että tiedottaminen on saatava valjastettua markkinoinnin tueksi entistä tehokkaammin.

Pekka Rantala totesi esityksessään, että kuluttajalla on nyt uusi tapa keskustella tavaran tai palvelun tuottajan kanssa. Markkinoijan on hyväksyttävä tämä tosiasia ja tässä prosessissa on oltava mukana, hän sanoi. Yritys ei voi hallita verkkokeskustelua, koska kuluttaja vie sitä eteenpäin. Nyt viestinnässä on myös paluukanava mukana. Yrityksen pitää osallistua tähän keskusteluun oikealla tavalla ja harkitusti, Rantala kuitenkin huomautti.

Jos yritys ei tänä päivänä kulje uusien viestintätrendien mukana, se tipahtaa kelkasta. Tehokas mainoskavana voi olla esimerkiksi Youtube. Fazerin Youtubessa olevaa Angry Birds TV-mainosta on katsottu jo yli viisi miljoonaa kertaa. Voiko tämän tehokkaampaa ja halvempaa markkinointikeinoa enää ollakaan!

 


Paavo Vasala

Paavo Vasala on koulutukseltaan yhteiskuntatieteiden maisteri (tiedotusoppi) Tampereen Yliopistosta. Hän on työskennellyt toimittajana sanomalehti Kalevassa, kunnes perusti viestintätoimiston 1984. Hän on perustanut 1997 tiedotepalvelu Pressi.comin, jonka STT osti 2004. Hän on ollut perustajaosakas Liana Technologies Oy:ssä (ent. Koodiviidakko Oy), ja on myynyt osakkeensa Ilkka-Yhtymä Oyj:lle. Lisäksi hän on osakkaana muutamissa pienissä start-up -firmoissa.

Kommentointi

Tämä kehitys on hyvin linjassa...

Sepesusi

14.09.2012

...sen kanssa, mitä tapahtuu mediakentässä. Perinteisesti printtimediassa journalistinen sisältö ja ilmoitukset ovat olleet selkeästi erossa toisistaan: viestintä ja mainonta ovat olleet kaksi eri asiaa. Viime vuosina toimitukselliseen sisältöön on kuitenkin ollut pakko ottaa mukaan tuotesijoittelua, tuoteuutisiksi naamioituja mainoksia, toimituksellisen jutun näköiseksi taitettuja advertoriaaleja yms. Ja netin puolella tilanne on vieläkin huonompi. Kaikenlaisia tekstejä julkaistaan siellä täällä, eikä perinteiseen lehden päätoimittajan vastuuseen rinnastettavaa käsitettä tunneta. Jos tämä kehitys jatkuu, tulevaisuudessa nettimedian välittämistä kirjoituksista lienee vaikea saada ketään vastaamaan sen paremmin JSN:lle kuin oikeudellekaan. Vastuullisesta kirjoittelusta on tulossa nopeasti hupeneva luonnonvara, jota monet varmaan jäävät kaipaamaan.


Hienoa! Tätä trendiä on odotettu...

Yxi monista

09.10.2012

Onpa hyvä, että tämän päivän trendiksi on tullut markkinointi- ja viestintätoimien yhdistäminen samaan yksikköön. Tätä on jo odotettu: Mainonnan ja yritysviestinnän suuntautuminen on ollut nykyisessä HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulussa yhtenä suuntautumisen vaihtoehtona vuodesta 1998. Suuntautuminen oli suunniteltu yhdessä silloisen Mainostoimistojen liiton ja Viestintätoimisto Pohjoisrannan sekä muutamien yritysten ja asiantuntijaopettajien kanssa. Jo silloin keskusteltiin viestinnän ja markkinoinnin integraatiosta ja vastuullisesta viestinnästä. Suuntautuminen suunniteltiin tilaustyönä yritysten tarpeisiin. Nyt mainonnan ja yritysviestinnän tradenomeja lienee valmistunut kolmisensataa (?). Some on tuonut alalle uusia mahdollisuuksia ja haasteita.

Et ole kirjautunut

Mikali haluat jättää kommentin, sinun tulee kirjautua sisään

EIkö sinulla ole tunnusta? Rekisteröidy tästä


Nimi

Otsikko:

Kommentti: