Valikko
Kirjaudu
Tilaa ilmainen uutiskirje
Twitter Facebook
|
|
|
Tilaa ilmainen uutiskirje
uutisen kuva

Digitaalinen desing -sarjassa Kultahuipun voitti suunnittelutoimisto BONDin suunnittelemat Workspace Oy:n verkkosivut.

Vuoden 2011 mainonnan ja designin huiput valittu

Uutiset, Markkinointi & Mainonta, | lauantaina 26.05.2012 - Toimitus

Vuoden 2011 suomalaisen graafisen muotoilun ja mainonnan huiput on valittu. Grafian järjestämän Vuoden Huiput 2011 -kilpailun tulokset julkistettiin 24.5. gaalassa Espoon Dipolissa. Myös Vuoden Huiput -näyttely on esillä Espoossa, WeeGee-talon aulassa.

Alan parhaista ammattilaisista koottu, 66-henkinen Vuoden Huiput -tuomaristo kelpuutti kilpailuun lähetetystä 1080 työstä vuosikirjaan 192 yhteensä 16 sarjassa. Gaalassa jaettiin 14 Kultahuippua, 54 Hopeahuippua sekä yksi Nuoret luovat -sarjan pääpalkinto Tikapuut.

Uutena sarjana otettiin mukaan designpääkaupunkivuoden innoittama Tuotemuotoilu-sarja, jossa muotoilutuotteet ja niihin liittyvä markkinointiviestintä arvioitiin yhdessä. Vuoden Huiput -näyttely ja vuosikirja ovat osa World Design Capital 2012 -ohjelmaa.

Design ja kuvitus trendeinä

 

Huipputöiden joukossa oli huomattavissa designpääkaupunkivuoden odotus ja muotoilun merkityksen kasvu. Designpääkaupunkivuotta markkinoiva Kauko-kahvila palkittiin useissa sarjoissa, joista digitaalisessa markkinointiviestinnässä Kultahuipulla. Useimmat työt sisältävät digisovelluksen, tai ovat pelkästään digitaalisessa muodossa, mikä voi tulevaisuudessa kyseenalaistaa erillisten digisarjojen tarpeen.

Suomalaisen kuvituksen taso on kansainvälisestikin kova. Muotoilu-sarjoissa kuvitustrendi näkyy vahvasti. Kuva ja kuvitus -sarjan Kultahuippu on Nissan-automainos, joka on Kustaa Saksin kuvittama. Kuvituksen noususta kertovat myös julistesarjan työt ja Tikapuut-palkinnon voittanut muotikuvittaja Minni Havas.

Mainosmaailman muutos alkaa näkyä myös Vuoden Huipuissa. Kentälle on tullut muotoilutoimistoja ja pienempiä toimijoita. Huiput ei ole enää vain suurten mainostoimistojen juhlaa, vaan peli on tasoittunut. Perinteisesti kilpailussa pärjänneistä toimistoista Hasan & partners kerää tällä kertaa suurimman kultasaaliin; toimitusjohtaja Eka Ruola on kaikkiaan kolmen Kultahuippu-työn luovana johtajana. Kilpailussa menestyneitä designtoimistoja edustavat Kokoro & Moi, Bond ja Tsto.

Platinahuippu vasta toista kertaa naiselle

 

Vuoden Huiput 2011 -ylituomari AD Anu Igoni tekee historiaa olemalla kilpailun 32-vuotisen historian toinen Platinahuipun eli henkilökohtaisen urapalkinnon voittava nainen – edellinen oli 1995 palkittu Pirkko Tatarinov. Bob Helsingin perustajiin kuuluvan AD Anu Igonin mukaan ”tämä on ala, joka paitsi ideoi, myös toteuttaa ideat. Emme tyydy aiesopimuksiin, pamfletteihin ja pöytälaatikkoideoihin. Me teemme niistä totta. Autamme yrityksiä ja ajatuksia kasvamaan.”

Vuoden Junior -palkinto myönnetään kuvittaja ja graafinen suunnittelija Lotta Niemiselle (s. 1986). Kollega Janine Rewellin mukaan ”Lotan ammattiura on rakentunut toistuvista onnistumisista. Hän on onnistunut siinä mistä moni haaveilee. Tinkimätön ahkeruus ja lahjakkuus on tuonut kotiin jo kansainväliset Print Magazinen ja Art Director’s Clubin palkinnot.” Nieminen on työskennellyt arvostetuissa newyorkilaissa toimistoissa Pentagramissa ja RoAndCohn asiakkainaan mm. Hermes, Marks & Spencer, Volkswagen, United Airlines, Herald Tribune ja Monocle.

 

 


Toimitus

Kommentointi

Et ole kirjautunut

Mikali haluat jättää kommentin, sinun tulee kirjautua sisään

EIkö sinulla ole tunnusta? Rekisteröidy tästä


Nimi

Otsikko:

Kommentti: