Valikko
Kirjaudu
Tilaa ilmainen uutiskirje
Twitter Facebook
|
|
|
Tilaa ilmainen uutiskirje
uutisen kuva

Verkkomedia on kasvussa ylivoimainen.

Verkkomedia jatkaa vahvaa kasvuaan

Uutiset, Markkinointi & Mainonta, | torstaina 25.08.2016 - Toimitus

Verkkomedioiden mainonta kasvoi 16 % vuoden 2016 toisella neljänneksellä. Huhti-kesäkuussa 2016 mediamainonnan määrä laski 1,2 % suhteessa vuoden 2015 vastaavaan aikaan. Investoinnit mediamainontaan olivat kuluvan vuoden toisen kvartaalin aikana noin 259 milj. €. Tiedot perustuvat TNS Gallupin Ad Intelligence yksikön mediaseurantaan.

Sanomalehtimainonta väheni vuoden 2015 toiseen kvartaaliin verrattuna 4,5 %. Useat toimialat laskivat edelleen panostuksiaan. Erityisesti elintarvikkeiden,
moottoriajoneuvojen, rakennusalan ja huonekalujen mainostajat sen sijaan kasvattivat mainontaansa. Kaupunki- ja noutolehtien mainonnan määrä väheni
toisen kvartaalin aikana 5,9 %. Toimialoista esimerkiksi moottoriajoneuvot sekä vähittäiskauppa kuitenkin kasvattivat mainontaansa kaupunkilehdissä.


Aikakauslehtimainonta laski 10,2 %. Yleisölehdissä oli 16,5 % ja asiakaslehdissä 13,8 % lasku. Ammattilehdillä sen sijaan oli positiivinen 1,9 % kasvu. Brändimainonta laski aikakauslehdissä 12,2 % vuoden toisella kvartaalilla. Perinteisten aikakauslehtimainostajien, kuten kosmetiikan ja pukeutumisen, investoinnit vähenevät edelleen voimakkaasti. Kirjakustantajien mainonta aikakauslehdissä sen sijaan oli kasvussa.


Televisiomainonta laski 4,1 % toisen kvartaalin aikana. Brändimainonta televisiossa laski 9 %. Merkittävistä toimialoista esimerkiksi elintarvikkeet, lääkkeet ja kosmetiikka laskivat edelleen investointejaan televisioon. Kasvua oli puolestaan pukeutumisen, kodin elektroniikan sekä vähittäiskaupan
mainonnassa.


Radiomainonta jatkaa edelleen huikeaa kasvutarinaansa. Mainonta radiossa kasvoi 2,9 % vuoden toisen kvartaalin aikana. Mainontaansa kasvattivat
erityisesti kosmetiikan, lääkkeiden, finanssialan sekä vähittäiskaupan mainostajat.

Elokuvamainonta kasvoi 6,4 % vuoden 2015 toiseen kvartaaliin verrattuna. Mainospanostuksiaan elokuvissa kasvattivat erityisesti kodin elektroniikan ja
moottoriajoneuvojen mainostajat. Vähittäiskaupan mainontaa ei elokuvissa nähty laisinkaan vuoden toisella kvartaalilla. Sen sijaan kosmetiikkamainonta
palasi valkokankaalle yli 50 % kasvulla edellisen vuoden toiseen kvartaaliin verrattuna.


Ulkomainonta laski 3,6 %. Brändimainonta laski peräti 13,4 % toisen kvartaalin aikana. Lääkkeiden, pukeutumisen, matkailu ja liikenteen sekä
vähittäiskaupan mainostajat puolestaan kasvattivat ulkomainonnan panostuksiaan. Erityisesti vähittäiskauppa, joka lisäsi panostuksiaan reilut 50 %
vuoden 2015 kvartaaliin verrattuna.


Verkkomedioiden mainonta kasvoi 16 %.
Verkkomainontaan käytettiin yhteensä 46 milj. €, josta display mainontaan 21,9 milj. €, luokiteltuun verkkomainontaan 9,6 milj. €, instream mainontaan 4,5 milj. €, mobiilimainontaan 7,1 milj. € ja natiivi/sisältömarkkinointiin 2,8 milj. €. Mobiili kasvoi 34 % ja instream eli videomainontaa lisättiin 2,2 % viime vuoteen verrattuna. Displaymainontaa oli 2,8 % enemmän ja luokiteltu verkkomainonta kasvoi 11,5 %. (IAB Finlandin keräämien tietojen mukaan reipasta kasvua on myös Facebook-mainonnassa (35 %) ja hakumainontakin lisääntyi (14,4 %).


Toimitus

Kommentointi

Et ole kirjautunut

Mikali haluat jättää kommentin, sinun tulee kirjautua sisään

EIkö sinulla ole tunnusta? Rekisteröidy tästä


Nimi

Otsikko:

Kommentti: