Valikko
Kirjaudu
Tilaa ilmainen uutiskirje
Twitter Facebook
|
|
|
Tilaa ilmainen uutiskirje
uutisen kuva

Aktian mainos oli vuoden paras kampanja.

Snellman, Aktia ja Quitter.fi voittoon AdProfit 2010 -kilpailussa

Uutiset, Markkinointi & Mainonta, | perjantaina 01.04.2011 - Toimitus

Tuloksellista mainontaa palkitsevan AdProfit 2010 -kilpailun voittajat palkittiin 31. maaliskuuta. Vuoden paras lanseeraus oli Snellmanin ”Kumpi on parempi?”. Vuoden paras kampanja -sarjassa voittajaksi valittiin ”Aktian kakkonen onkin ykkönen”.

Uuden kilpailusarjan, Vuoden parhaan yhteiskunnallisen kampanjan voitti Suomen Syöpäyhdistyksen Quitter.fi. Lisäksi ylituomaristo antoi lanseeraussarjassa kunniamaininnan Kotipizzan ”Pääministerivaaleille”. Kilpailuun osallistui yhteensä 27 työtä.

 

Vuoden paras lanseeraus

 

Snellman: Kumpi on parempi?

 

Ylituomariston perustelut: Kuluttajaa on selvästikin kuunneltu ja toimittu sen mukaisesti. Jos näillä melko geneerisillä markkinoilla tuotteesta löytyy rationaalinen kilpailuetu, se kannattaa tällä tavoin hyödyntää. Viesti on selkeä ja toimiva. Vastausta ei tyrkytetä, mutta kuluttaja kyllä sen oivaltaa. Lähtökohtana on kategoriassa merkittävä kuluttajalähtöinen tuoteinnovaatio, josta on onnistuttu kertomaan kuluttajalle selvästi ja käyttäen huumoria, mikä on vaikea taitolaji. Mediavalinnassa päätös käyttää pääsääntöisesti yhtä kanavaa oli rohkea, mutta toimiva. Kampanja rakentaa laatua myös koko Snellmanin talobrändiin, mikä on usein tavoitteena, mutta harvoin onnistuu näin hyvin. Vaikka kampanja ei ollut hintavetoinen tai promootion luonteinen, sen avulla onnistuttiin saamaan aikaan erinomainen myynnin kasvu. Voittaja löytyi helposti!

 Snellmanin kampanjan suunnitteli mainostoimisto SEK ja mediatoimisto Voitto. Tiimin kokoonpano: Snellman; toimitusjohtaja Henrik Snellman, markkinointijohtaja Peter Fagerholm, markkinointisuunnittelija Elisabeth Enström. SEK; luova johtaja Tommi Laiho, asiakkuusjohtaja Marja Vattulainen, strategiajohtaja Esa Jääskeläinen, copywriter Jani Tynnilä, AD Mikko Halonen, tuotantopäällikkö Sirpa Laaksonen, tuotanto-AD Minna Etsalo ja pakkaussuunnittelu Maija Tiiri.

 

Vuoden paras kampanja

 

Aktia: Aktian kakkonen onkin ykkönen

 

Ylituomariston perustelut: Yksinkertainen, selkeä ja raikas sekä varsin perinteistä pankkialaa ajatellen jopa rohkea kampanja, joka tuo eittämättä mieleen Pikkukakkosen! Tavoitteet ovat pankkimaiseen tyyliin konservatiiviset, ja tuloksellisessa kampanjassa ne on todella ylitetty monin verroin. Ei ihme, että tulokset saivat pääkonttorinkin hymyilemään. Äärimmäisen kannattavaa toimintaa!

Aktian kampanjan suunnitteli mainostoimisto hasan & partners ja mediatoimisto Dagmar. Tiimin kokoonpano: Aktia; johtaja Taru Narvanmaa, markkinointipäällikkö Göran Stenberg ja projektipäällikkö Eila Rantanen. Hasan & partners; AD Mikko Petäjä, AD Henri Paltemaa, copywriter Mick Scheinin, Creative Director, copywriter Eka Ruola, graafiset suunnittelijat Jarkko Talonpoika ja Jochum von Veh, Audiovisual Designer Nikodemus Toukola, projektipäällikkö Liisa Frick ja asiakkuusjohtaja Barbara Sorsa.

 

Vuoden paras yhteiskunnallinen kampanja

 

Suomen Syöpäyhdistys: Quitter.fi

 

Ylituomariston perustelut: Paras kaikista! Selkeä, kustannustehokas ja tuloksellinen kampanja sekä kaiken lisäksi koskettava: se herätti aidosti tunteita. Kampanja kohdistui erittäin vaikeaan kohderyhmään ja onnistui saamaan aikaan siellä dialogia. Kaikki pääsivät mukaan, ja kampanja toimi aktivoivasti. Se on hyödyttänyt kaikkia osapuolia; harva markkinointiviestinnän toteutus iskee näin toimivasti kaikkien osapuolien liiketoimintamallin ytimeen. Ylituomaristo toivoi, että aktiivisuus on jäänyt pysyväksi!

 Suomen Syöpäyhdistyksen kampanjan suunnitteli mainostoimisto hasan & partners ja Sulake Dynamoid. Tiimin kokoonpano: Suomen Syöpäyhdistys: ylilääkäri Matti Rautalahti ja kehittämispäällikkö Virve Laivisto. Hasan & partners: Creative Director Eka Ruola, AD Ossi Honkanen, Copywriter Timo Iivari, graafinen suunnittelija Mikko Juhola, tuottaja Antti Zetterberg. Sulake Dynamoid: Campaign Manager Antti Laakso sekä Web Developerit Henri Kuittinen ja Hermanni Mäki.

 

Kunniamaininta

 

Kotipizza: Pääministerivaalit

 

Ylituomariston perustelut: Nopea, rohkea ja hyvä taktinen kampanja, jossa on oivallettu ajan henki ja tartuttu siihen ennakkoluulottomasti ja hyvin tuloksin. Ajankohtaisuus on tässä poikkeuksellista. Se ei liity perinteiseen tapaan sesonkiin, vaan nopeaan yhteiskunnallisen keskusteluun hyödyntämiseen.

 Ylituomaristo päätti antaa Kotipizzalle kunniamaininnan ”reaaliaikamarkkinoinnista” eli rohkeudesta tarttua ajankohtaiseen yhteiskunnalliseen ilmiöön, yrittäjämäisestä otteesta sekä kyvystä viedä kampanja menestyksellisesti tuotekehityksestä, markkinointiin ja edelleen läpi yli 250 pizzeriaa käsittävän ketjun.

 Kotipizzan kampanjan suunnitteli mainostoimisto King ja kontaktointitoimisto Toinen. Tiimin kokoonpano: Kotipizza Markkinointiosuuskunta; toimitusjohtaja Timo Jalo. King; copywriter Julius Miikkulainen, planner Erol Tekkanat, copywriter Olli Hietalahti, AD Jouko Laune, projektipäällikkö Merja Hertzberg, graafinen suunnittelija ja viimeistelijä Kasimir Häiväoja, asiakkuusjohtaja Sami Huiko.

 

Ylituomaristo: Voittajista ei tarvinnut väitellä

 

Tämänvuotisen kilpailun taso oli hyvä ja joukkoon mahtui useita erinomaisia suorituksia. Kilpailun suosio on säilynyt hyvänä ja yleinen taso on edelleen noussut, mutta todelliset alan huiput erottuvat selvästi. Voittajista ei tarvinnut väitellä. Kampanjat on tehty hyvin ja case-esitykset rakennettu ammattimaisen perusteellisesti. Ylituomaristo ymmärtää täysin, että ne sisältävät myös liikesalaisuuksia, joita ei haluta kertoa. Toisaalta, kun markkinoinnin tehtävänä on kasvattaa liiketoimintaa ja varsinkin liiketoiminnan tulosta, se ei aina näissä kampanjaselostuksissa ilmene. Ylituomariston yhteisenä toivomuksena onkin, että jatkossa erityistä huomiota kiinnitettäisiin myös selkeisiin kannattavuus- ja katetavoitteisiin volyymitavoitteiden rinnalla tai jopa sijasta.

 Kolme esituomaristoa

 Kilpailutöiden esikarsinnasta ja shortlistan valinnasta vastasi kolme esituomaristoa, jotka koostuivat markkinoijista, mainonnan suunnittelijoista sekä mediasuunnittelun, tutkimuksen, opetuksen ja medioiden edustajista. Esituomarit arvioivat kilpailutyöt ottaen huomioon niiden strategian, toimenpiteet, budjetin ja tulokset suhteessa asetettuihin tavoitteisiin.

 Kilpailun lopullisen ratkaisun teki ylituomaristo, jonka jäsenet olivat markkinointijohtaja Jarmo Seppälä, Orion Oyj, toimitusjohtaja Antti Järvinen, Kontaktointitoimisto Toinen Oy, professori Pekka Mattila, Aalto-yliopisto, toimitusjohtaja Daniel Tuori, Mainostoimisto KING Oy, toimitusjohtaja Lena Sandell, Finnpanel Oy ja Account Director Raul Gescheimer, Aller Julkaisut Oy. Ylituomariston puheenjohtajana oli Mainostajien Liiton puheenjohtaja, toimitusjohtaja Tapio Pajuharju, Lumene Oy. Kilpailun järjestää Mainostajien Liitto.

 

 


Toimitus

Kommentointi

Et ole kirjautunut

Mikali haluat jättää kommentin, sinun tulee kirjautua sisään

EIkö sinulla ole tunnusta? Rekisteröidy tästä


Nimi

Otsikko:

Kommentti: