Sähköiset hakemistot laskusuunnassa, display-mainonta kasvaa
Uutiset, Markkinointi & Mainonta, | torstaina 04.11.2010 - ToimitusPanostukset verkkomainontaan kasvoivat lähes 19 % verrattuna vuoden 2009 kolmanteen kvartaaliin. Verkkomainonnan kasvun veturina ovat ensisijaisesti display- ja luokiteltu verkkomainonta.
Kokonaisuudessaan verkkomainontaan panostettiin 36,6 miljoonaa euroa heinä-syyskuussa 2010. Display- ja luokiteltujen mainosten kasvu edellisvuoden samaan ajanjaksoon verrattuna oli huikea 38,1 %, panostusten ollessa yhteensä 18,9 miljoonaa euroa.
Hakumainonta kasvoi 24,1 % ja panostukset olivat 9,7 miljoonaa euroa. Sähköisten hakemistojen osuus on edelleen laskeva: 7,9 miljoonan panostuksilla laskua muodostui 14,5 %.
”On ollut mielenkiintoista seurata verkkomainonnan eri osa-alueiden kehitystä menneen vuoden aikana. Sähköisten hakemistojen panostuksia siirtyy hakumainontaan ja display-mainonnan toinen tuleminen näkyy selvästi myös Suomessa. Rekrytointi- ja asuntomarkkinoiden elpyminen kirittää luokitellun mainonnan kasvua verkossa. Verkkomainonta lohkaisee 15 % koko mediamainonnasta tammi-syyskuussa”, toteaa IAB:n toiminnanjohtaja Birgitta Takala.
IAB Finland kerää haku- ja sähköisen hakemistomainonnan panostukset kvartaaleittain. Tiedontoimittajina ovat kaikki mediatoimistot, Eniro, Estime, Fonecta, Hakukonemediat, Tulos Helsinki, Klikkicom, Kontaktia, Kwantic, Microsoft, NetBooster, Opasmedia ja Webinfo.
Google Finland ei toimita hakusanamainonnan tietojaan suoraan vaan ne kerätään yllä mainituilta toimijoilta. Kolmannen kvartaalin luvuissa on mukana edellisvuoden samaan ajanjaksoon vertailukelpoiset luvut.
Kommentointi
Et ole kirjautunut
Mikali haluat jättää kommentin, sinun tulee kirjautua sisään
Kirjaudu sisäänEIkö sinulla ole tunnusta? Rekisteröidy tästä
Nimi
Otsikko:
Kommentti: