Valikko
Kirjaudu
Tilaa ilmainen uutiskirje
Twitter Facebook
|
|
|
Tilaa ilmainen uutiskirje

Printin mainonnan syöksykierre paheni

Uutisen kuva

Aikakauslehtien mainonta sukelsi voimakkaimmin.

Uutiset, Markkinointi & Mainonta, | maanantaina 19.05.2014 - Toimitus

Sanomalehtimainonta väheni vuoden 2013 ensimmäiseen kvartaaliin verrattuna 11,6 %. Toimialoista panostuksiaan laskivat erityisesti vähittäiskauppa, pukeutuminen ja telepalvelut. Finanssialan mainonta kasvoi puolestaan voimakkaasti, samoin esimerkiksi kodin elektroniikan. Kaupunki- ja noutolehdissä mainonta laski 5,9 %. Vähennystä oli kautta linjan lähes kaikilla isoimmilla toimialoilla finanssialaa lukuun ottamatta. Toisaalta vähittäiskaupan panostukset nousivat hieman tässä mediaryhmässä. Aikakauslehtimainonta laski 18 % ja lähes kaikki toimialat vähensivät panostuksiaan poikkeuksena lääketoimialan mainostajat.

Televisiossa mainonta laski 3,8 %. Lääkkeiden TV-mainonta jatkoi kasvuaan 2013 viimeisen kvartaalin tapaan, mutta muuten isoimpien toimialojen panostukset olivat laskusuuntaisia. Radiomainonta kasvoi ilahduttavasti 12 % ja kasvua tuli tasaisesti useammalta toimialalta.


Elokuvamainonnan hyvä kehitys jatkuu viime vuoden malliin, kasvua nyt 7,4 %. Ulkomainosyritysten vuosi on myös alkanut erinomaisesti, sillä ensimmäisen kvartaalin kasvu oli lähes 16 %. Positiivinen kehitys tulee mm. elintarvikkeiden ja vähittäiskaupan mainospanostuksista.


TNS Ad Intelligence -yksikön kuukausiseurannassa olevissa verkkomedioissa mainonta kasvoi 11,6 %. Kasvuun vaikutti myös mediaseurannan laajentuminen merkittävällä mobiilimainosverkolla, mikä samalla kasvatti mobiilimainonnan panoarvoa verkkomainonnan kokonaisuudessa. Verkkomainontaan käytettiin tammi-maaliskuussa yhteensä 33,1 milj €.

Kuluvan vuoden alusta lähtien verkkomainonnan luokittelu tehdään suoraan tietokantaan ja verkon panostuksia on näin mahdollista raportoida mainontatyypeittäin. Verkkomainonnan määrästä lähes 18,7 milj € oli display-mainontaa, luokitellun mainonnan määrä oli 8,5 milj €, voimakkaasti kasvaneen mobiilimainonnan määrä oli 3 milj € ja video- eli instream-mainonnan 2,9 milj €. Vuoden 2013 osalta mobiili- ja instream-mainonnan panostukset sisältyivät display-mainontaan, joten mainontatyyppien luvut kahdelta vuodelta eivät ole täysin vertailukelpoisia. Vähittäiskauppa lisäsi merkittävästi panostuksia verkkomainontaan samoin kuin esimerkiksi vakuutusyhtiöt.


Toimitus

Kommentointi

Et ole kirjautunut

Mikali haluat jättää kommentin, sinun tulee kirjautua sisään

EIkö sinulla ole tunnusta? Rekisteröidy tästä


Nimi

Otsikko:

Kommentti: