Valikko
Kirjaudu
Tilaa ilmainen uutiskirje
Twitter Facebook
|
|
|
Tilaa ilmainen uutiskirje

Kommentti: Milloin tulee Kärppä-kossu ja Hartwall-huume?

Markkinointi & Mainonta, | perjantaina 11.01.2008 - Paavo Vasala

Jääkiekon huippuseura Oulun Kärpät tuo yhdessä Hartwallin kanssa markkinoille Kärppä-oluen. Alkoholijuoman menekin edistäminen on urheiluseuran toimintaan kuitenkin sopimatonta. Syystäkin Kärppien kampanja on aiheuttanut keskustelupalstoilla ja yleisönosastoissa voimakkaan vastareaktion, koska urheilun tulee edistää raittiutta ja terveitä elämäntapoja eikä yllyttää viinanjuontiin. Milloin tulee myyntiin Kärppä-kossu tai Hartwall-huume?

Kärppien olutkampanja ei ole kuitenkaan mitenkään ainutlaatuista. HIFK on pitkään mainostanut Koffia jopa pelipaidoissaan. Aihe nousee silloin tällöin keskustelun kohteeksi, vaikka yleisö lienee jo turtunut ajatukseen, että HIFK on enemmänkin olutseura kuin jääkiekkojoukkue.

Oulun Kärppien toimintaa arvostelevat erityisesti isät ja äidit, joiden pojat pelaavat jääkiekkoa. On ristiriitaista kasvattamista, kun toisaalta urheilussa korostetaan terveyttä ja puhtautta, mutta samalla esikuvana toimivan huippujoukkueen johtajat komeilevat olutkolpakot kourassa lehtikuvissa. Nuorille pitää tarjota urheilusta urheilullinen imago, koska ilman urheilevaa nuorisoa ei ole kohta urheilubisnestäkään.

Tuotteistamisessa ja markkinoinnissa urheiluseurat ovat toisaalta edistyneet ammattimaisesti. Sponsoroinnissa mennään kuitenkin todella liukkaalle jäälle, kun annetaan monikasvoinen viesti. Useat kuluttajat kokevat jääkiekon olutmainonnan hyvin kielteisesti. Tämä vaikuttaa myös Hartwallin imagoon heikentävästi tässä tapauksessa, enkä ainakaan minä voi suositella Hartwallin tuotteita kenellekään, koska kyseinen firma käyttää epäeettisiä keinoja sponsoroinnissaan.

Tuotteistamiseen ja sponsorointiin on olemassa fiksujakin tapoja. Siinä ei tarvita kaljan kittaajien kosiskelua. Sponsorointirahojen myöntäjien on syytä peruuttaa satsaukset sellaisille seuroille, jotka edistävät tupakointia, alkoholinjuontia tai huumeiden käyttöä. Imagoa ei kannata pilata urheilun vastakohtien tukemisella.

Tupakan mainostaminen on kiellettyä urheilussa, joten kyllä olut ja alkoholi pitää saada saman kohtelun alaiseksi, jos rahan ahneet seurajohtajat eivät omatoimisesti osaa erottaa oikeaa väärästä.


Paavo Vasala

Paavo Vasala on koulutukseltaan yhteiskuntatieteiden maisteri (tiedotusoppi) Tampereen Yliopistosta. Hän on työskennellyt toimittajana sanomalehti Kalevassa, kunnes perusti viestintätoimiston 1984. Hän on perustanut 1997 tiedotepalvelu Pressi.comin, jonka STT osti 2004. Hän on ollut perustajaosakas Liana Technologies Oy:ssä (ent. Koodiviidakko Oy), ja on myynyt osakkeensa Ilkka-Yhtymä Oyj:lle. Lisäksi hän on osakkaana muutamissa pienissä start-up -firmoissa.

Kommentointi

anti-kärppä

11.01.2008

Johan on kirjoitus, voisi kuvitella, että suomen kaltaisessa valtiossa kaikki on niin täynnä kieltoja ettei niitä kukaan ainakaan lisää toivoisi. kuvitteleeko kirjoittaja että, 2000-luvun sm-liiga on niin terve tuote, jotta rahaa kasvaa puissa. Kärpät on keksineet keinon ylläpitää jopa liian suurta kiekko dynastiaa ja hyvä niin. Onko tässä nyt pelattu helpot korttit pois “ajatelkaa lapsia” ja viina on kiellettävä, koska suomalainen nyt vaan on niin tyhmä, että se juo ittensä hengiltä nähdessään alkoholia?


Pekka

21.01.2008

Kärppien toimitusjohtajan Juha Junnon mukaan joukkue on saanut faneilta “toiveita Kärppä-oluesta”.

Et ole kirjautunut

Mikali haluat jättää kommentin, sinun tulee kirjautua sisään

EIkö sinulla ole tunnusta? Rekisteröidy tästä


Nimi

Otsikko:

Kommentti: