Valikko
Kirjaudu
Tilaa ilmainen uutiskirje
Twitter Facebook
|
|
|
Tilaa ilmainen uutiskirje

Kokemuksia markkinointiviestinnän viikolta

Markkinointi & Mainonta, | torstaina 25.10.2007 - Paavo Vasala

Vierailin Wanhasssa Satamassa markkinointiviestinnän viikolla. Itse asiassa kävin siellä kumpanakin päivänä. Mitä näin? Muutamia osastoja aulassa, vähemmän kuin viime vuonna. Lisäksi oli useita esityksiä seminaaritiloissa, mutta ei oikeastaan ollenkaan keskustelua. Jäi suuhun hieman lepsu tunnelma, vaikka alalla menee paremmin kuin koskaan.

Markkinointiviestinnän viikko on ihan hyvä idea, periaatteessa. Jäi kuitenkin kysymys: kuka tämän järjestää ja kenelle? Ymmärtääkseni toteuttaja on MTL, Markkinointiviestinnän Toimistojen liitto, jossa mainostoimistot ovat suurin jäsenryhmä.

Mainostoimistot loistivat kuitenkin poissaolollaan, vai olikohan Bobilla jotain. Eikö mainonta olekaan osa markkinointia? Miksi mainostoimistot boikotoivat vuoden tärkeintä tapahtumaa?

Mukana oli kourallinen kirjapainoja. Suomessa niitä on kuitenkin satamäärin, ja tärkein asiakaskunta lienee juuri markkinointi- ja tiedotusväki.

Järjestäjien ilmoituksen mukaan ennakkoilmoittautumisia oli tullut 2.600. En tiedä, pystyikö silmämääräisesti arvioiden vahvistamaan, että tuo kävijäluku toteutui, mutta hieman jäi epäilyttämään.

Onko Markkinointiviestinnän viikon kohderyhmä nyt kenties hukassa? Onko taoahtuma suunnattu tiedottajille, toimittajille, mainosväelle, yritysten markkinontiväelle, yritysjohdolle vai opiskelijoille? Kaikille näille sitä ei ollut tehty, koska ohjelmaa ja sisältöä ei ainakaan ollut tarjolla jokaiselle riittävästi.

Entä päivien tiedotus? Tiedotteita MTL on lähettänyt muutamia etukäteen. Olisi kuitenkin odottanut, että viestintäihmisten toteuttama näyttely hoitaa tiedotuksen professionaalisemmin, jotta tapahtumalle olisi tullut kunnon imagoa. Nyt tilaisuudessa oli sentään lehdistöhuone, mutta ei siellä ollut kuin yhden näytteilleasettajan tiedote ja yksi messutiedote.

Lehdistötilaisuutta ei tietenkään pidetty, tai ei siitä ainakaan lehdistölle kerrottu. Muutaman puhujan ympärille koottu lehdistötilaisuus olisi varmaankin vetänyt joitakin toimittajia haastattelutilaisuuteen. Klisee suutarin kengistä on jo niin kulunut, että sitä ei viitsisi käyttää, mutta pakko kai siihen on viitata tällä kertaa.

Tilaisuus oli kuitenkin hyvä siinä mielessä, että siellä tapasi muutamia tuttuja, joiden kanssa tuli vaihdettua pari sanaa. Niin ja loistavaa Espressoa tarjoiltiin automaatista. Saipa sieltä jonkin uuden ideankin eli tai ainakin sen tiedon, että ei juurikaan todella mullistavaa ole markkinoilla tapahtumassa. Yleistuntuma on, että Suomessa menee nyt hyvin, tilauskirjat ovat pullollaan ja väkeä palkataan, vaikka kierto onkin hämmästyttävän nopeata. Muuten, mistä yhteisöviestinnän tutkimus oikein kertoo? Onko todella kysymys vain vaihtelun halusta, vai onko siitä, että tehtävät ovat niin vaativia, jonka seurauksena monelle osoitetaan ovea.

Markkinoinnin viestinnän viikkoa kannattaa jatkaa, mutta kehittää monipuolisemmaksi. Lisäksi jotain jämäkämpää pitäisi saada mukaan vähän samaan tapaan kuin on jokakeväisessä Mainostajien tilaisuudessa. Markkinointiviestintä on niin tärkeä ja iso asia, että sen ympärillä pitää tehdä enemmän työtä. Mitäänsanomattomien pienesitysten tilalle raskaampaa ohjelmaa ja laajempi repertuaari markkinointiviestinnän pelaajia mukaan. Järjestäjien tulisi keksiä, miten tapahtumasta saadaan interaktiivisempi. Nyt kukaan ei puhunut esityksien yhteydessä juuri mitään. Tosin näytteilleasettajista eräät kyllä pitivät antia kohtalaisena, koska olivat saaneet joitain uusia kontakteja.

PS. Wanha Satama elää todella vanhaa aikaa, kun se ei ollut laittanut ilmaista wlania käyttäjien saataville. Jokainen tarvitsee sitä tänään. Ainakin Virossa ja Oulussa maksuton wlan on tarjolla jo pienemmissäkin kökkäjäisissä.


Paavo Vasala

Yhteiskuntatieteiden maisteri, (tiedotusoppi) Tampereen Yliopisto. Työskennellyt toimittajana sanomalehti Kalevassa kunnes perusti viestintätoimiston 1984. Perustanut 1997 tiedotepalvelu Pressi.comin, jonka STT osti 2004. Perustaja ja osakas sekä hallituksen puheenjohtaja Koodiviidakko Oy:ssä vuodesta 2005. Liiketoimintana digitaaliset markkinoinnin ja viestinnän pilvipalvelut, Viidakko-tuotteet, verkkomedian uutisseuranta Webnewsmonitor.com, Somemonitor.com sekä tiedotepalvelu ePressi.com. Wasala Oy:n kautta toimina viestinnän konsultointi ja yrityskehittäminen, rahoitus. Megalon Finland Oy:n hallituksen puheenjohtaja, verkkokauppa.

Kommentointi

Kalervo Peltonen

26.10.2007

Markkinointiviestinnän Viikolla
liki 2000 ammattilaiskävijää

Järjestäjän, MTL:n mukaan kahtena päivänä 23-24.10 Wanhassa Satamassa käyskeli 1970 ammattilaista. Opiskelijapäivän 25.10 kävijämäärä ylsi noin 500:een.

On helppo yhtyä kolumnistin väitteeseen, että tapahtuma hakee linjaansa. Isoa alan tapahtumaa meille Suomeen ei ole enää syntynyt sitten laman, joka kuihdutti Idea-päivien kävijämäärän muutamaan sataan. Ideoita etsi aikoinaan, vielä 1980 -luvulla Dipolissa kolmena päivänä jopa yli 3 000 henkeä.
Myös tapahtumien luonne on muuttunut. Niissä ei enää ole yllättäviä esiintyjiä kuten aikoinaan Jouko Turkasta ja Kalevi Keihäsestä aina Armi Ratiaan.
Ulkomaisten trendinhaistelijoiden opit sopivat huonosti suomalaiseen maisemaan, sillä markkinamme ovat pienet ja pienikieliset.
Odotan enemmän suomalaisia rohkeita esiintyjiä.
Kalervo Peltonen


Markus Leikola

19.11.2007

Kalle ja Paavo ovat nähneet monet monituiset tapahtumat ja edustavat kokemuksen arvovaltaa kommenteillaan. Kiitos näistä! Järjestäjien vinkkelistä palautteen määrä kuitenkin oli suuri ja lähes kauttaaltaan positiivinen: tavoitteena oli yhdistää MTL:n Mainonnan Viikko ja Wanhan Sataman Communications Management uudeksi tapahtumaksi, jonka keskiössä oli ammattilaispäivät, joissa kumpikin kirjoittaja oli käynyt. Tapahtuma piti sisällään toki paljon muitakin osioita viidellä paikkakunnalla. Näin kuitenkin ollaan päästy siihen, että näillä päivillä on selkeä kohderyhmä, joka on koko alan ammattilaiskenttä, ja tarjolla sekä segmentoitua että kaikille yhteistä ohjelmaa, joka kaikki tähtää nimenomaan eväiden antamiseen oman päivittäisen työn kehittämiselle. Ulkomaiset huippupuhujamme eivät olleet trendinhaistelijoita – vaan MTL täytti perustehtäväänsä tuottamalla alan relevanteimman näkemyksen ja kokemuksen kaikkien ulottuville. Vastaus globalisaatiolle tuskin on selän kääntäminen, sen enempää kuin pelkkkien nimigurujen kuunteleminenkaan. Kävijöiden lisäksi myös toimittajat löysivät tapahtuman ihan kiitettävästi: huippupuhujia jututettiin – siksi koska heillä oli annettavaa. Vasalan toive laajasta kirjosta markkinoinnin ja viestinnän eri aloja oli mielestämme toteutunut jo nyt – ensimmäistä kertaa järjestetyssä tapahtumassa on toki muutoin aina kehitettävää, ja ensi vuoden suunnittelu onkin jo alkanut. Asiaa edesauttaa sekin, että MTL:llä on nyt ensi kertaa historiansa aikana resursseja hoitaa tätä asiaa pysyvällä organisaatiolla; en malta olla lisäämättä, että markkinointi- ja viestintäpäällikkömme Kari Castrenin rautainen tausta tapahtuma-alalta on tässä oiva etu.

Ystävällisin terveisin
Markus Leikola
toimitusjohtaja
MTL

Et ole kirjautunut

Mikali haluat jättää kommentin, sinun tulee kirjautua sisään

EIkö sinulla ole tunnusta? Rekisteröidy tästä


Nimi

Otsikko:

Kommentti: