Joka neljäs mainostoimisto ennakoi bisneksen laskevan
Uutiset, Markkinointi & Mainonta, | perjantaina 04.07.2008 - ToimitusMTL-Barometrin toisen vuosineljänneksen tulosten perusteella markkinointiviestintäalan odotukset ovat muuttuneet alkuvuotta maltillisemmiksi. Suhdanteiden laskua ennakoivat eniten mainostoimistot, joista joka neljäs arvioi, että bisnes heikkenee. Koko alan palveluyrityksistä 17 prosenttia odottaa suhdanteen paranevan, 67 prosenttia pysyvän ennallaan ja 16 prosenttia heikkenevän.
Markkinointiviestintäalan kasvuodotukset ovat hivenen optimistisempia kuin teollisuuden ja palvelujen odotukset Elinkeinoelämän keskusliiton (EK) barometrissä. Markkinointiviestintäala elää tyypillistä nousukauden loppua, jossa suhdannehuipulta on viimeisen vuoden aikana vähitellen laskeuduttu tasapainotilaan.
Toimistotyypeittäin mainos- ja mediatoimistojen tulevaisuudenodotukset ovat kääntyneet maltillisemmiksi. Viestintä-, digi- ja designtoimistojen odotuksissa ei ole tapahtunut oleellisia muutoksia, ja ne ovat hieman optimistisempia tulevaisuuden kasvun suhteen kuin mainos- ja mediatoimistot.
MTL-Barometrillä mitataan markkinointiviestinnän asiantuntijapalveluyritysten käsitystä toimialan suhdannekehityksestä lähitulevaisuudessa. Tutkimus tehdään neljännesvuosittain. Toisen vuosineljänneksen kysely lähetettiin 363 yritykselle, joilta vastauksia saatiin 27.5. – 12.6. välisenä aikana. Vastaajien määrä oli 118, joka edustaa noin 200 miljoonan euron myyntikatetta. Tulokset on painotettu yrityskoon mukaan.
Kommentointi
Et ole kirjautunut
Mikali haluat jättää kommentin, sinun tulee kirjautua sisään
Kirjaudu sisäänEIkö sinulla ole tunnusta? Rekisteröidy tästä
Nimi
Otsikko:
Kommentti: