Valikko
Kirjaudu
Tilaa ilmainen uutiskirje
Twitter Facebook
|
|
|
Tilaa ilmainen uutiskirje

Ellun Kanat vuoden viestintätoimisto

Uutiset, Markkinointi & Mainonta, | perjantaina 11.03.2016 - Toimitus

Ellun Kanat palkittiin vuoden viestintätoimistoksi MTL Communications Awards 2015 -kilpailussa. Vuoden parhaana viestintätyönä palkittiin hasan communicationsin tekemä Finland emojis -kampanja. Lisäksi kilpailussa palkittiin viestintätöitä kahdeksassa eri kategoriassa.

Vuoden parhaimmista viestintätöistä kilpailtiin Markkinoinnin, Teknologian ja Luovuuden Liiton järjestämässä MTL Communications Awards -kilpailussa nyt viidettä kertaa.

Vuoden viestintätoimistoksi valittu Ellun Kanat on tuomariston mukaan menestynyt, moderni ja kekseliäs viestintätalo, joka on hyvin nopeasti onnistunut nousemaan maan tunnetuimpien viestintätoimistojen joukkoon. Tulos ja liikevaihto ovat kasvaneet harppauksin.

– Ellun Kanat on lähtenyt lentoon aktiivisella, rohkealla ja oivaltavalla viestintätyylillään. Se on tehnyt mahdollisuusviestinnästä itselleen oman brändin ja tuonut suomalaiseen viestinnän sisältöön lisää positiivista näkökulmaa. Onnistuneet kampanjat näkyvät myös asiakastyytyväisyydessä, perustelee päätuomari Timo J. Anttila.

Vuoden viestintätyöksi oli tarjolla tänä vuonna monta laadukasta viestintäkampanjaa. Tasaisessa kilvassa voittajaksi valittiin Hasan Communicationsin ja ulkoministeriön toteuttama Finland Emojis.

– Suomi-emojien eli kuvasymbolien lanseeraus rikkoi ennakkoluulottomasti vanhoja raja-aitoja siitä, millaista maakuvaa Suomi voi viestittää muulle maailmalle. Kampanja todisti, että kyllä Suomessakin osataan tehdä kansainvälistä viestintää, toteaa Anttila.

– Tämän vuoden kilpailu ja siihen toimitetut työt vahvistivat sitä käsitystä, että siilot murtautuvat markkinoinnin alalla. Toimistot laajentavat bisnestään mainonnasta viestintään ja viestinnästä mainontaan. Tämä on asiakasta ajatellen varmasti erinomainen asia, sanoo Markkinoinnin, Teknologian ja Luovuuden Liitto MTL:n toimitusjohtaja Tarja Virmala.

Kilpailukategorioiden voittajat

Kilpailun kategoriat ja niiden voittajat sekä tuomariston perustelut olivat seuraavat:

B2B-viestintä

Metsä Wood Plan B
(hasan & partners / SEK Public Oy, MetsäWood)

– Hyvin ammattimaisesti ja kunnianhimoisesti rakennettu kansainvälinen viestintäkampanja puurakentamisen tunnetuksi tekemisestä. Viestinnässä oli mukana vahva yhteiskunnallinen ja ekologinen ulottuvuus. Selkeä viestintästrategia ja hyvä huomioarvio ansaitussa mediassa.

B2C-viestintä: tuotteet

Skyr – Islanti muutti Helsingin edustalle
(Folk Finland Oy, Skyr)

– Kun mielikuvitus, innostus ja yhteisöllisyys laitettiin yhteen Skyrin viestintäkampanjassa, se oli kuin tulivuori josta purkautui iso joukko uudenlaisia ideoita. Tämän kampanjan teossa oli varmasti hauskaa! Viestintä ja tuotemarkkinointi toimivat saumattomasti yhteen ja lisäksi maabrändiä hyödynnettiin menestyksekkäästi.

B2C-viestintä: palvelut

Vantaan Energian Jekku hurmasi kansan – ja kertoi kaukolämmön tarinan
(Ellun Kanat, Vantaan Energia)

– Kun palvelu on tylsän arkinen ja mielikuva ei herätä intohimoa, niin viestinnän lähtökohta on todella vaativa. Ellun Kanojen ja Vantaan Energian viestintästrategia oli kuitenkin vaikuttava. Kaukolämmölle onnistuttiin hankkimaan julkisuutta kiinnostavalla tutkimustiedolla ja koskettavalla tarinalla Jekku-koiran myötä. Hyvä viestintä erottuu ja mieleen. Jekku varmisti että näin tapahtui.

Vaikuttajaviestintä:

Dialogi 2015: Naiset johtajiksi – Huipulla on vielä tilaa!
(Ellun Kanat, Accenture, Elisa, Fujitsu, F-Secure, Ilmarinen, Lidl, RAY, Skanska, UPM & Wärtsilä)

– Dialogin 2015 hanke edistää naisten urakehitystä ei ollut pelkkä viestintäkampanja. Siinä rakennettiin samalla kumppaneiden työnantajakuvaa, kehitettiin henkilöstöpolitiikkaa ja tuotettiin johtajuusvalmennusta. Kampanja oli tuloksekas monella mittarilla: aktiivinen yhteiskunnallinen vuoropuhelu, laaja medianäkyvyys, säpinää somessa ja hyvä PR-arvo. Pisteitä tulee myös siitä, että projekti on jatkunut vuoden ajan.

Yhteiskunnallinen viestintä:

#Meidäntie – Vt 8 Turku–Pori: Vuorovaikutteista hankeviestintää
(AC-Sanafor Oy, Liikennevirasto)

– AC-Sanaforin ja Liikenneviraston yhteisprojekti valtatie 8:n rakennustöiden viestinnästä kelpaa malliesimerkiksi muille, miten yhteiskunnallisista palveluista voidaan viestiä vuorovaikutteisella ja rennolla tavalla kansalaisille. Ei virastotyyliä, ei kapulakieltä, ei yksisuuntaista viestintää, vaan kaikki viestintä vietiin avoimesti someen, jossa viestinnän kasvot annettiin arjen sankareille, perusinsinööreille ja urakoitsijoille. Projekti rakensi tietä uudelle viestintäkäytännölle.

Muutos- ja kriisiviestintä:

Case: Delta Auto parhaaksi palvelijaksi
(Cocomms Oy, Delta Auto Oy)

– Hyvässä muutosviestinnässä olennaista on selkeä, muutokseen tähtäävä viestintäsuunnitelma ja niin oli myös voittaneen työn kohdalla. Cocomms uskalsi puuttua perusasioihin, mutta samalla vaikuttaa myynnin ja johtamisen kehittämistyöhön. Viestintätoimisto otti ”valmentajan roolin”. Kampanjan tuloksena myynnin sekä asiakaspalvelun prosesseja parannettiin ja mikä tärkeintä, asiakaskokemus parani.

Kansainvälinen viestintä:

Finland Emojis
(hasan communications, Ministry for Foreign Affairs of Finland)

– Rohkea ja ennakkoluuloton ajatus uudistaa Suomi-kuvaa ja saada nuoremmat kohderyhmät kiinnostumaan Suomesta. Hanketta voi pitää hyvin onnustuneena, kun se saa näkyvyyttä tunnetuissa kansainvälisissä medioissa ilman suurta budjettia.

Työnantajakuva:

Vaatekaupasta teknologiayritykseksi – Zalandon työnantajakuvan muutos
(Viestintä Oy Drum, Zalando)

– Työnantajakuvan uudistaminen on yksi vaativimpia viestintätehtäviä. Zalandon tapauksessa Drum lähti uudistamaan työnantajakuvaa aktiivisilla mediaviestinnän toimenpiteillä. Viestintäsuunnitelma perustui oikean foorumin valinnalle ja siinä Slush osoittautui tulokselliseksi foorumiksi. Medianäkyvyys oli moninkertainen budjettiin nähden ja tavoitteeksi asetetut rekrytoinnit onnistuivat.

Kunniamaininta kansainvälinen viestintä -kategoriassa:
Match made in HEL
SEK & GREY, Finnair & Finavia)

– Tämä kampanja ansaitsee kunniamaininnan tavoitteesta hyödyntää kumppanuuksia viestinnässä. Yhteistyössä kampanjasta tuli kustannustehokas ja se vahvisti molempien yhtiöiden brändiarvoa. Muiden menestyneiden kampanjoiden tapaan tämäkin perustui sosiaalisen median ja videoiden aktiiviseen hyödyntämiseen. Pohjalla oli kansainvälisesti erottuva, rohkean rouhea idea tehdä lentokentästä skeittaajien kohtauspaikka.

Kilpailun tuomariston puheenjohtaja oli Posti Groupin viestintäjohtaja Timo J. Anttila. Tuomariston jäsenet olivat Helsingin Sanomien Digitaalisen sisällön ja tuotteiden päätoimittaja Päivi Anttikoski, OP Ryhmän viestintäjohtaja Carina Geber-Teir, Verohallinnon viestintäjohtaja Mikko Mattinen, ProComin hallituksen puheenjohtaja ja LVM:n viestintäjohtaja Taina Pieski sekä yliopistonlehtori Mikko Villi Helsingin yliopiston viestinnän laitokselta. Tuomariston sihteerinä toimi MTL ry:n toimitusjohtaja Tarja Virmala.

MTL Communications Awards -kilpailun voittajat valittiin 18 shortlistalle yltäneen työn joukosta.


Toimitus

Kommentointi

Et ole kirjautunut

Mikali haluat jättää kommentin, sinun tulee kirjautua sisään

EIkö sinulla ole tunnusta? Rekisteröidy tästä


Nimi

Otsikko:

Kommentti: