Valikko
Kirjaudu
Tilaa ilmainen uutiskirje
Twitter Facebook
|
|
|
Tilaa ilmainen uutiskirje

Alkoholimainonta lisää viinan aiheuttamia ongelmia nuorille

Uutiset, Markkinointi & Mainonta, | torstaina 11.11.2010 - Toimitus

Suomen ASH (Action on Smoking and Health) ry:n toiminnanjohtajan Mervi Haran mukaan useat tutkimustulokset osoittavat, että alkoholimainonta lisää nuorten kiinnostusta kaikkiin alkoholituotteisiin. Suomen ASH:n vuonna 2009 teettämän tutkimuksen mukaan 13-17 –vuotiaista yli 90 % muisti kohdanneensa alkoholimainontaa

– Nyt tarvitaan poliittisten päättäjien tahtoa ja aktiivisuutta. Työryhmät ja ohjelmat ovat silmänlumetta, jos poliittista tahtoa ei ole, lasten ja nuorten suojeleminen on priorisoitava liiketaloudellisten etujen edelle, sanoo Mervi Hara.

– Alkoholin mielikuvamainonnan kieltäminen olisi aimo harppaus oikeaan suuntaan, hän toteaa.

 

– Erityistä merkitystä keskusteluun alkoholimainonnan rajoittamisesta tuo se kiistämätön tosiasia, että alkoholin käyttö on terveydelle pelkästään haitallista. Aikaisemmin katsottiin pienten määrien ehkäisevän verisuonitauteja, mutta tarkemmissa tutkimuksissa hyötyjä ei ole enää havaittavissa. Alkoholi ja alkoholijuomat ovat sekä syöpävaarallisia että lisäävät monien muiden sairauksien vaara, sanoo Suomen Syöpäyhdistyksen ylilääkäri Matti Rautalahti.

Alkoholimainonta hyödyntää myyttejä

 

Alkoholimainonta hyödyntää myyttejä tehdäkseen alkoholista haluttavaa sekämoraalisesti hyvää ja oikeaa, kuten tupakkamainonta teki 1950 – 60 -luvuilla.

–Mielikuvamainonta vaikuttaa nuoriin, vasta identiteettiään rakentaviin ihmisiin paljon voimakkaammin kuin aikuisiin. Erilaiset tehokkaat myytitalkoholimainonnassa tekevät alkoholista myönteisen ihanteen erilaisille kohderyhmille,  semiootikko Vaula Norrena kertoo.

Alkoholista on tullut luonnollinen osa arkikulttuuria Suomessa. Nuortenkin on vaikeampaa kieltäytyä juomasta kuin juoda. Nuoret ottavat mallia aikuisten alkoholinkäytöstä, ja tiedotusvälineissä ja katukuvassa näkyvä mainonta luo hyväksyttävyyden ilmapiiriä ja herättää nuorten kiinnostusta.

Mainokset vaikuttavat ikään kuin piilotasolla värien, muotojen, myyttien ja symbolien avulla. Huumori, musiikki, urheilijoiden ja julkkisten käyttö tarinoissa, bile- ja hengailufiilikset sekä tutut elokuvahahmot viihdyttävät nuoria.

Identiteettiään rakentava ihminen näkee alkoholimainoksissa sitä maailmankuvaa, joka on hänelle tärkeä ja merkityksellinen. Ryhmähengelle altis nuori on erityisen halukas seuraamaan sitä, mitä oma viiteryhmä suosittelee ja mainosten sankarit näyttelevät tässä tärkeää roolia.

 


Toimitus

Kommentointi

Hmmm

Fireal

11.11.2010

Mitä jos opettaisimme nuoret suhtautumaan mainoksiin? Ehkä heistä tulisi kaltaisiani sillon tällön hyviä viinejä nauttivia yksilöitä.

Tai hetkinen! Ehkä se ongelmajuominen onkin sitä eskapismia sen nuoren nykyhetken kaameasta tilasta, jolle kukaan aikuinen tuskin mitään on tekemässä. Mainoksista viis - sekaisin on päästävä!


Ankka-juttu

Kalle Anka

12.11.2010

Väitettiinhän ennen, että ilman housuja tepastelevat Aku Ankka -sarjakuvalehden hahmot ovat piilopornoa. Nämä väitteet, että "useat tutkimustulokset osoittavat" ovat silkkaa höpsisimiä, kun näitä tutkimuksia ja niiden tekijöitä ei koskaan ja missään mainita.

Sen sijaan esimerkiksi valtaosa sveitsiläisistä nuorista ei usko, että alkoholin mainonnalla on mitään käytännön merkitystä heidän juomatottumuksiinsa. http://www.sgv-usam.ch/fileadmin/user_upload/deutsch/2010/Medienmitteilungen/10-03-23_Expertise_Alkoholkonsum.pdf

Et ole kirjautunut

Mikali haluat jättää kommentin, sinun tulee kirjautua sisään

EIkö sinulla ole tunnusta? Rekisteröidy tästä


Nimi

Otsikko:

Kommentti: