Valikko
Kirjaudu
Tilaa ilmainen uutiskirje
Twitter Facebook
|
|
|
Tilaa ilmainen uutiskirje

Pokkarit käyvät kaupaksi

Uutiset, | torstaina 27.02.2014 - Toimitus

Suomalaiset ostavat yhä enemmän pokkareita. Ostajien määrä on kasvanut 46 % kolmessa vuodessa.

Tammikuussa tehty kolmas valtakunnallinen kuluttajatutkimus vahvistaa, että pokkareiden ostajamäärä on kasvanut reilusti vuodesta 2011. Tutkimuksen mukaan vuoden sisällä pokkarin on ostanut 2,2 miljoonaa eli 50 %15–74-vuotiaista suomalaisista. Määrä on 46% suurempi kuin kolme vuotta sitten.

Kevyt, pienikokoinen ja edullinen pokkari on erityisesti nuorten suosikki. 15–24-vuotiaista jopa 67 % on ostanut ainakin yhden pokkarin vuoden sisällä.


Ostajamäärän kasvu johtuu suurelta osin ostopaikkojen lisääntymisestä. Pokkareita voi ostaa kirja- ja verkkokirjakauppojen lisäksi muun muassa päivittäistavarakaupoista, liikenneasemilta ja R-kioskeista.Ostopaikkojen määrä on viimeisten kolmen vuoden aikana lisääntynyt noin tuhannella. ”Pokkareita on saatavilla siellä, missä liikutaan muutenkin. Siksi on luonnollista, että yhä useampi myös ostaa niitä”, toteaa Suomen Pokkaritukku Oy:n toimitusjohtaja Anne Nygrén.

Nuoret ovat pokkareiden suurkuluttajia


Mielenkiintoisinta tutkimustuloksissa on 15–24-vuotiaiden lisääntynyt kiinnostus pokkareihin. Vaikka nuorilla on vähemmän rahaa käytettävissään, he ostavat muita enemmän ja useammin pokkareita. Nuorista suurkuluttajia eli yli 10 pokkaria vuodessa ostavia on 21 %. Kaikista pokkareiden ostajista suurkuluttajia on 19 % eli n. 450 000 suomalaista.


Tiedonlähteenä internet ja sosiaalinen media eivät ainakaan vielä pärjää perinteiselle myymäläkäynnille tai ystävien suosittelulle, sillä yli 70% nuorista kertoo saavansa tietonsa pokkareista myymälöissä. Pokkareiden merkitystä viihteenä ja ajanviettotapana kuvaa hyvin se, että niiden yleisin kilpailija ovat elokuvat. Nuorista 60% mainitsee elokuvat, 32 % kovakantisen kirjan ja 31 % tietokonepelin tai tablettisovelluksen vaihtoehdoksi pokkarin ostamiselle. Muissa ikäryhmissä kovakantinen kirja on selvästi yleisin vaihtoehto pokkarille.

Consumer Compass – Kuluttajatieto Oy teki Suomen Pokkaritukku Oy:n ja pokkarikustantajien toimeksiannosta valtakunnallisen nettipohjaisen tutkimuksen tammikuussa. Tutkimukseen vastasi 1500 15–74-vuotiasta suomalaista.Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää mm. pokkareiden ostamiseen, ostopaikkaan ja -määrään liittyviä tekijöitä. Lisäksi tutkittiin valikoiman ja sisällön merkitystä lukijoille sekä kartoitettiin tilanteita ja tapoja, joissa pokkareita luetaan.


Toimitus

Kommentointi

Et ole kirjautunut

Mikali haluat jättää kommentin, sinun tulee kirjautua sisään

EIkö sinulla ole tunnusta? Rekisteröidy tästä


Nimi

Otsikko:

Kommentti: