Valikko
Kirjaudu
Tilaa ilmainen uutiskirje
Twitter Facebook
|
|
|
Tilaa ilmainen uutiskirje
uutisen kuva

Yhteiskuntatieteiden maisteri Riikka Venäläinen on nimitetty HS:n päätoimittajaksi. Kuva HS:n uutisesta.

HS:n uusi päätoimittaja Riikka Venäläinen: Laatujournalismilla on kysyntää

Uutiset, Media, | perjantaina 08.04.2011 - Paavo Vasala

Helsingin Sanomien päätoimittajaksi nimitetty Riikka Venäläinen uskoo laatujournalismiin. Mediaviikon haastattelussa hän sanoo, että journalisteilta vaaditaan lisää ajattelua ja näkemystä, kun sähköinen kansainvälinen uutiskilpailu kiristyy.

Päätoimittaja Riikka Venäläinen, miten aiot johtaa HS:n toimitusta? 

-Keskustelevasti, kriittisesti, kannustavasti, lukijan silminä ja korvina toimien. Työyhteisössä pitää olla tekemisen meininki, mutta samalla hauskaa. Ihmisille pitää antaa jatkuva mahdollisuus ammatilliseen kehittymiseen.

-Mihin suuntaan HS:n sisältöä aiot kehittää? 

-Meillä on laadukas sisältö, mutta tiukassa kilpailutilanteessa ei voi levätä laakereillaan. Yleisön mielenkiinto täytyy ansaita joka päivä uudelleen, kaikissa HS:n julkaisukanavissa. Printissä tarvitsemme entistä enemmän analyyttisyyttä, syvällisyyttä, läsnäoloa, elämän makua ja yllättäviä, tuoreita näkökulmia. Tarinallinen kerronta nousee entistä tärkeämmäksi, eikä se tarkoita pinnallisuutta vaan laadukkaasti rakennettua, kiinnostavaa ilmaisua aiheesta kuin aiheesta. Hs.fissä tavoitteemme on olla nopein, luotettavin ja monipuolisin uutisvälittäjä.

Sosiaalinen media on noussut merkittäväksi informaatiokanavaksi. Kuinka HS vastaa sosiaalisen median nousuun? 

-Sosiaalinen media on journalistille sekä loistava työväline että julkaisukanava. Olemme jo mukana ja valmiita olemaan entistä näkyvämmin, mutta strategiaamme en paljasta tässä :-)

Nuoret eivät enää lue printtilehteä. Miten HS vastaa uhkuvaan, että printtilehdet katoavat vähitellen? 

-On kärjistys sanoa, etteivät nuoret enää lue printtilehteä, mutta suunta on ilman muuta selvä: mitä nuorempiin ikäluokkiin mennään, sitä vähemmän painettu uutislehti on itseoikeutettu osa arkea. Vaikka printtilehtien levikit laskevat, sähköiset kanavat - kuten HS.fi - sen sijaan tavoittavat nuoret varsin hyvin. En pidä uhkana eri kanavien käytön painoarvon muuttumista pitkällä aikavälillä, laadukasta journalismia tarvitaan aina. Hesarin printti on erittäin elinvoimainen ja taloudellisesti kannattava. En näe mitään syytä lähteä maalaamaan printin kuolemaa tai pohtia, koska se tapahtuu. Keskityn mieluummin uudistamaan printtiä niin, että se olisi lukijoiden silmissä vetovoimainen väline, jolla on paikkansa arjessa myös tulevaisuudessa.

Miten HS pystyy kääntämään nettilehden tuottoisaksi? Tuleeko se maksulliseksi kuten NyTimes koettaa? 

-HS.fi on maksuton, eikä suunnitelmia maksullisuudesta ole. Saman ansaintalogiikkahaasteen kanssa painivat kaikki lehtitalot, enkä pitäisi omaa tilannettamme ollenkaan heikkona.

Millainen tulevaisuus  on laatujournalismilla jatkossa? 

-Valoisa, ilman muuta! Lukijat ovat entistä vaativampia ja medialukutaitoisempia, ja kohtaamme sähköisissä välineissä joka päivä kansainvälisen uutiskilpailun. Meiltä journalisteilta vaan vaaditaan entistä enemmän ajattelua ja näkemystä, mutta sen lukijat ovat ansainneet. 

Riikka Venäläinen on Tampereen kasvatti

 

Helsingin Sanomien päätoimittajaksi nimitetty Riikka Venäläinen on yhteiskuntatieteiden maisteri Riikka Venäläinen. Hän seuraa päätoimittajana Reetta Meriläistä, joka jää eläkkeelle kesällä.

Venäläinen toimii tällä hetkellä HS:n uutistoimituksen esimiehenä. Hän on ollut aiemmin muun muassa toimittajana HS:n eri toimituksissa, HS:n kaupunkitoimituksen esimies sekä Me Naisten toimituspäällikkö.

Venäläinen on valmistunut yhteiskuntatieteiden maisteriksi Tampereen yliopistosta, jossa hän opiskeli tiedotusoppia, kansainvälistä politiikkaa ja kansantaloustiedettä. Hän on käynyt myös Sanoman toimittajakoulun taloustoimittajakurssin. Venäläinen on vastaavan päätoimittajan varamies. Hän kuuluu Helsingin Sanomien johtoryhmään.

Lue HS:n uutinen.

 


Paavo Vasala

Yhteiskuntatieteiden maisteri, (tiedotusoppi) Tampereen Yliopisto. Työskennellyt toimittajana sanomalehti Kalevassa kunnes perusti viestintätoimiston 1984. Perustanut 1997 tiedotepalvelu Pressi.comin, jonka STT osti 2004. Perustaja ja osakas sekä hallituksen puheenjohtaja Koodiviidakko Oy:ssä vuodesta 2005. Liiketoimintana digitaaliset markkinoinnin ja viestinnän pilvipalvelut, Viidakko-tuotteet, verkkomedian uutisseuranta Webnewsmonitor.com, Somemonitor.com sekä tiedotepalvelu ePressi.com. Wasala Oy:n kautta toimina viestinnän konsultointi ja yrityskehittäminen, rahoitus. Megalon Finland Oy:n hallituksen puheenjohtaja, verkkokauppa.

Kommentointi


Nimi:

Otsikko:

Kommentti: