Valikko
Kirjaudu
Tilaa ilmainen uutiskirje
Twitter Facebook
|
|
|
Tilaa ilmainen uutiskirje
uutisen kuva

Harri Rauhanummi

Yritykset varautuneet heikosti sosiaalisessa mediassa leviäviin kriiseihin

Uutiset, Internet, Tiedotus, | torstaina 25.10.2012 - Harri Rauhanummi

Sosiaalinen media herättää pelkoa monissa yrityspäättäjissä. Sanotaan, että sosiaalinen media synnyttää kriisejä. Näin ei ole. Ihmiset synnyttävät kriisejä toiminnallaan. Yhteisölliset mediat ovat kriiseille kuitenkin otollinen alusta levitä nopeasti ja laajalle. Viattomaltakin tuntuvat pienet sääntöjen rikkeet lähtevät helposti leviämään sosiaalisessa mediassa saaden näyttävät mittasuhteet. Räikeät töppäilyt saattavat johtaa työpaikkojen menetykseen ja pahimmillaan ajaa koko yrityksen konkurssiin.

Aivan hetki sitten oli pinnalla Helsingin Sanomien käyttämät keksityt haastateltavat jutussaan. Tämän seurauksena ei toistaiseksi ole menetetty työpaikkoja tai ajettu yrityksiä konkurssiin, mutta ikävän kuprun juttu aiheutti Hesarin maineeseen. Paljastuksen vyyhti sai alkuna Katleena Kortesuon blogista ja on nyt levinnyt laajasti sosiaalisessa medissa. Myös perinteiset mediat ovat tarttuneet aiheeseen ja muun muassa Kaleva sekä YLE uutisoivat aiheesta.

If Vahinkovakuutusyhtiön teettämän kyselytutkimuksen mukaan vain 32 % suomalaisyrityksistä on sisällyttänyt some-seurannan osaksi yleistä kriisivalmiutta. Naapurimaissamme ollaan selvästi valveutuneempia asian suhteen. Norjassa sosiaalinen media on jo otettu keskeiseksi osaksi kriisivalmiutta 61 %:ssa yrityksiä ja Ruotsissa 54 %:ssa yrityksiä.

Somen käytön kieltäminen työaikana ei suojaa yrityksiä kriisien leviämiseltä sosiaalisessa mediassa. Sen sijaan yritysten tulisi aktiivisesti seurata sosiaalista mediaa ja laatia toimintasuunnitelmat kriisien varalle. Monissa yrityksissä ei kuitenkaan ole ymmärretty, että sosiaalisen median seuraaminen ei vaadi yrityksen omaa aktivoitumista sosiaalisessa mediassa. Liian usein sosiaalisen median seuraamista aletaan miettiä vasta siinä vaiheessa, kun yritys itse päättää aktivoitua sosiaalisen median kanavissa. Joskus tämä on liian myöhään ja kriisi on jo ehtinyt levitä, eikä yritys ole päässyt reagoimaan siihen ajoissa.

Hyvin tehtynä sosiaalisen median seuranta voidaan ulkoistaa ja automatisoida täysin, jolloin se ei kuormita yritystä lainkaan. Suomalaisen yrityksen kannattaa valita kotimainen työkalu sosiaalisen median seurantaan. Kansainväliset työkalut harvoin ymmärtävät suomen kieltä saati seuraavat suomalaisia lähteitä.

Harri Rauhanummi


Liiketoimintajohtaja,

News Engine Oy


harri@somemonitor.com

040 525 6261

www.somemonitor.com



Harri Rauhanummi

Harri Rauhanummi, KTM, on sosiaalisen median asiantuntija, valokuvaaja ja toimittaja. Hän työskentelee News Engine Oy:ssä ja Linnan Juhlakuvassa.

Kommentointi

Et ole kirjautunut

Mikali haluat jättää kommentin, sinun tulee kirjautua sisään

EIkö sinulla ole tunnusta? Rekisteröidy tästä


Nimi

Otsikko:

Kommentti: