Valikko
Kirjaudu
Tilaa ilmainen uutiskirje
Twitter Facebook
|
|
|
Tilaa ilmainen uutiskirje
uutisen kuva

Tutkimusraporttia on saatavana pdf:nä Mediaviikon kautta sähköpostitilauksena

YLE, Fazer ja Nokia sosiaalisen median kärkiyrityksiä

Markkinointi & Mainonta, Internet, | perjantaina 13.01.2012 - Paavo Vasala

Yleisradio on Suomen paras yritys sosiaalisen median käyttäjänä. Mediaviikon tekemässä laajassa selvityksessä YLE sai korkeimman pistemäärän sosiaalisen median hyödyntäjänä viestinnässään. Fazer ja Nokia menestyvät myös erinomaisesti kaikilla kartoitetuilla osa-alueilla. Erot tutkittujen 500 suurimman yhtiön välillä ovat kuitenkin valtavia. Heijastuuko tämä myös yhtiöiden menestymiseen jatkossa, on mielenkiintosta tietää.

Yleisradion uutis- ja ajankohtaistoiminnan johtaja Atte Jääskeläinen toteaa Mediaviikolle, että YLE haluaa tietoisesti kehittää näkymistään sosiaalisessa mediassa. Työntekijöitä aktivoidaan ja ohjeistetaan. Yhtiö avaa uusia ohjelmia kytkeytyneinä sosiaaliseen mediaan reaaliajassa. ”Sosiaalisessa mediassa menestyminen on ennen kaikkea asennekysymys”, hän tiivistää.

Yleisradio näkee sosiaalisen median myös aivan uutena jakelukanavana. Sisällön jaettavuus saa uuden mahdollisuuden sosiaalisessa mediassa, eikä maksa juuri mitään.

Nokian menestyminen somesssa ei ole yllätys. Yhtiö on toimelias niin Facebookissa, Twitterissä, YouTubessa ja Googlessakin. Nokia käyttää tehokkaasti sosiaalista mediaa hyväkseen kaupallisesti, mikä varmasti tulee näkymään yhtiön kassavirrassa positiivisesti lähitulevaisuudessa.Tässä tutkimuksessa somen onnistumisen korrelaatiota liikevaihtoon ei kuitenkaan tutkittu.

Fazeria voi pitää hieman yllättävänä menestyjänä. Yhtiö on kuitenkin ottanut etenkin Facebookin tehokkaasti haltuunsa. Jopa Fazerin Sinisellä on erittäin näyttävät sivut, joilla on peräti 185 561 tykkääjää tätä kirjoitettaessa. Sosiaalisesta mediasta on tullut myös markkinointiviestinnän tehokanava, ei pelkästään tiedotuksen.

Muut mediayhtiöt ovat kuitenkin varsin heikkoja somessa, vaikka juuri niiden luulisi hallitsevan viestinnän keinovalikoiman. Varsinkin Sanoman menestyminen on vaatimatonta, samoin AlmaMedian. Paras muista yhtiöistä on A-lehdet, joka selvästi ottaa kaulaa muihin aikakauslehtien viemisessä someen.

Raportin tekijät edustavat informaatiotutkimuksen ammattilaisia. Kumpikin tutkijoista on tehnyt akateemisen lopputyönsä sosiaalisesta mediasta Oulun yliopistossa ja toinen heistä jopa valmistelee väitöskirjaa aiheesta. Tutkimus on kvantitatiivinen ja laadulliset arviot on jätetty lukijan tehtäväksi.

Raporttia, joka on kauttamme saatavana sähköpostitilauksena 495 eurolla, tullaan laatimaan tämän vuoden kuluessa uudelleen. Silloin selviää mm. sosiaalisen median nousijat ja laskijat. Myös järjestöpuolelta ja julkishallinnosta on tulossa erilliset raportit.

Lue myös ruotsalaisen Medievärldenin juttu aiheesta.

 


Paavo Vasala

Yhteiskuntatieteiden maisteri, (tiedotusoppi) Tampereen Yliopisto. Työskennellyt toimittajana sanomalehti Kalevassa kunnes perusti viestintätoimiston 1984. Perustanut 1997 tiedotepalvelu Pressi.comin, jonka STT osti 2004. Perustaja ja osakas sekä hallituksen puheenjohtaja Koodiviidakko Oy:ssä vuodesta 2005. Liiketoimintana digitaaliset markkinoinnin ja viestinnän pilvipalvelut, Viidakko-tuotteet, verkkomedian uutisseuranta Webnewsmonitor.com, Somemonitor.com sekä tiedotepalvelu ePressi.com. Wasala Oy:n kautta toimina viestinnän konsultointi ja yrityskehittäminen, rahoitus. Megalon Finland Oy:n hallituksen puheenjohtaja, verkkokauppa.

Kommentointi

Some ei ole sama kuin Facebook

Planner

13.01.2012

Raportti tuntuu olevan sitä mieltä, että Some = Facebook.

Jos esimerkiksi vertaa keskenään aikakauslehtitaloja A-Lehtiä, Sanoma Magazinesia, Otavamediaa ja Alleria, niin kyllä, A-lehdillä on FB-sivut kunnossa. Mutta Magazinesilla on Vauva ja Tiede vahvoine yhteisöineen, Otavalla Kaksplus, Ellit ja Muropaketti, Allerilla Suomi24. Jos laskee nuo kaikki yhteen, tilanne on aivan toinen. Ja sosiaalista mediaa kaikki - ainakin kaikkien tuntemieni määritelmien mukaan.

Olisikin mukava kuulla tutkijoilta, miten indeksi on toteutettu?


Entäs tämä uutinen

Minä

13.01.2012

Olisikohan tuosta toisesta uutisesta apua: http://mediaviikko.fi/kaikki/uutinen/sosiaalisen-median-yritysindeksi-ilmestynyt-yleisradio-suomen-paras-yritys-sosiaalisessa-mediassa.html?p1635=4&p1636=7&p98=4&p117=1&p119=3&p116=2&p114=2
Mun mielestä käsittelee samaa tutkimusta

Et ole kirjautunut

Mikali haluat jättää kommentin, sinun tulee kirjautua sisään

EIkö sinulla ole tunnusta? Rekisteröidy tästä


Nimi

Otsikko:

Kommentti: