Web-sivujen kävijämittauksessa isoja heittoja eri tapojen välillä
Uutiset, Internet, | keskiviikkona 08.12.2010 - ToimitusMikä on web-sivuston tavoittama todellinen yleisö? Eri mittausyritysten ja -tapojen välillä on isoja, jopa kaksinkertaisia eroja. IAB Finland on laatinut omat ohjeensa, jotka perustuvat mittauksen muuntokertoimeen, kun taas esimerkiksi Oindexiin perustuvan Snoobin/Googlen kävijämäärät ovat ilman muuntokerrointa. Snoobi ilmoittaa selvästi isommat luvut kuin TNS Metrix.
Kävijämäärien erot ovat esimerkiksi Iltalehden kohdalla yli 100 prosenttia.
Kumpaakin mittaustulosta mainosmyyjät saattavat käyttää perusteinaan, kun he kertovat sivuston tavoittaman yleisön määrästä. Ilmainen palvelu Oindex toimii jollain tavalla verkkomainosmyyntiä harjoittavan yrityksen Klikki.comin kumppanina.
Esim. viikolla 45 kävijämäärät olivat seuraavat (tuhansia)
TNS Oindex
Iltalehti 2,037 4,18
Huuto.net 473 723
Plaza 545 770
Vauva.fi 147 160
Seiska 162 213
Tietokone 86 154
Pirkka 77 91
Findance 64 96
IAB Finlandin toimitusjohtaja Birgitta Takala selventää, että karkeasti määritellen Oindexin luvut ovat raakadataa eli korjaamattomia bruttolukuja, jotka mittaavat selaimia. Niiden kohdalla ei voi puhua kävijämääristä, hän sanoo.
IAB Finland suosittaa käytettäväksi TNS Metrixin palvelua, jossa on viime kesäkuusta lähtien ollut käytössä ns. muuntokertoimella korjatut selainluvut, jotka ovat kävijämäärälukuja. Lisäksi Metrixissä on näkyvissä vanhat selainluvut, jotka jo sisältävät jonkin verran korjausta.
”Ongelma on siinä, että nykyään selainlukuja ei voida enää rinnastaa kävijämääriin, koska ns. moniselainkäyttäjien osuus kävijöistä on kasvanut
merkittäväksi”, Takala toteaa.
IAB Finland suosittelee, että esim. Oindexiä ja "vanhoja" Metrixlukuja käytettäessä puhutaan selainmääristä ja muuntokertoimella korjatut Metrix
luvut ovat kävijämäärälukuja.
Keskimääräinen muuntokerroin TNS Metrixillä on 0,8446.
Kommentointi
(Ei otsikkoa)
keijjo
08.12.2010
Ei voi pitää paikkansa että joku Pirkka kiinnostaa ketään.
No kyllä voi
Pirkka-Pekka
10.12.2010
Pirkka on Suomen laaja-levikkisin aikakauslehti yli parin miljoonan jakeluulla ja se ohjaa lukijoitaan aktiivisesti myös netin puolelle. Olisiko tässä selitys..
Et ole kirjautunut
Mikali haluat jättää kommentin, sinun tulee kirjautua sisään
Kirjaudu sisäänEIkö sinulla ole tunnusta? Rekisteröidy tästä
Nimi
Otsikko:
Kommentti: