Valikko
Kirjaudu
Tilaa ilmainen uutiskirje
Twitter Facebook
|
|
|
Tilaa ilmainen uutiskirje

Verkkomainonta kasvoi 40 prosenttia Euroopassa, Suomi häntäpäässä

Uutiset, Internet, | perjantaina 06.06.2008 - Toimitus

IAB Europen yhdessä Pricewaterhousecoopersin kanssa koostamien lukujen mukaan 16 Euroopan maan verkkomainonta oli vuonna 2007 yhteensä 11,2 miljardia euroa. Summa kasvoi 40 prosenttia vuoteen 2006 verrattuna. Suomi on verkkomainonnassa listan häntäpäässä.

Hollannissa, Norjassa, Iso-Britanniassa, Tanskassa, Ruotsissa, Saksassa ja Puolassa verkkomainonnan markkinaosuus on jo noussut kymmeneen prosenttiin tai yli. Kaksi kolmasosaa kokonaissummasta eli noin 7,3 miljardia euroa kasaantui kolmesta suurimmasta maasta: Isosta-Britanniasta, Saksasta ja Ranskasta.

Eniten rahaa per nettikäyttäjä laitetaan peliin Norjassa, jossa mainostetaan 133,2 eurolla per verkkohenkilö. Suomi tulee tässä taulukossa kahdeksantena 42,2 eurolla per netin käyttäjä.

Vertailun vuoksi Yhdysvalloissa nettimainontaan käytettiin viime vuonna 14,5 miljardia euroa. Kasvuvauhti siellä oli 26 prosenttia.

Verkkomainonnan osuus mainonnasta (%)

Hollanti 18,5

Norja 15,6

Iso-Britannia 15,3

Tanska 14,3

Ruotsi 13,3

Saksa 11,6

Puola 10

Belgia 9,1

Ranska 8,8

Suomi 7,5

Italia 6,7

Itävalta 5,2

Espanja 4,5

Kreikka 1,5


Toimitus

Kommentointi

Et ole kirjautunut

Mikali haluat jättää kommentin, sinun tulee kirjautua sisään

EIkö sinulla ole tunnusta? Rekisteröidy tästä


Nimi

Otsikko:

Kommentti: