Valikko
Kirjaudu
Tilaa ilmainen uutiskirje
Twitter Facebook
|
|
|
Tilaa ilmainen uutiskirje
uutisen kuva

IAB ennakoi asiantuntijoiden arvioihin perustuen, että erityisesti display-mainonta kasvaa rajusti.

Verkkomainonta kasvaa tänä vuonna liki 20 prosenttia

Uutiset, Markkinointi & Mainonta, Internet, | tiistaina 18.01.2011 - Toimitus

Suomalaisen verkkomainonnan odotetaan jatkavan vahvaa kasvuaan. Verkkomedian ja verkkomainonnan ammattilaiset ennakoivat liki 20%:n kasvua vuoden 2011 alkupuoliskolle.

Verkkomainonnan kasvun vetureina tulevat olemaan videomainonta sekä display-mainonta. Ainoastaan sähköisten hakemistojen tulevaisuus näyttää epävarmemmalta: sähköiset hakemistot ovat verkkomainonnan ainoa osa-alue, jonka arvioidaan laskevan tammi-kesäkuussa.

Tärkeimpiä verkkomainonnan kasvua vauhdittavia tekijöitä ovat brändimainonnan lisääntyminen sekä uusien päätelaitteiden yleistyminen. 

Avoimissa kommenteissaan alan asiantuntijat halusivat tuoda esille mm. seuraavaa:

”Verkkomainonta kehittyy päätelaitteiden kehittyessä selainpohjaisiksi päätelaiteriippumattomaksi monikanava-mainonnaksi." 

"Kuluttajakäyttäytymisen merkitys kasvaa entisestään. Kuluttaja käyttäytyy eri tilanteissa eri tavalla ja käyttää eri päätelaitteita, johon mainonta sopeutuu.”

”Verkkomainonta kasvaa hieman ja tekemisestä tulee entistä systemaattisempaa ja sen rooli muun mainonnan rinnalla tulee vakiintumaan.”

”Uskon, että verkkomainonnassa vuonna 2011 nähdään vihdoin klikin ja mainosnäytön läpi ja yhä useammat mainostajat alkavat käyttää nettimainontaa entistä enemmän brändäämiseen. Myös suoraposti- ja kuvastomainostajat ovat siirtyneet rohkeammin hyödyntämään verkkomainontaa.”

Verkkomainonta on noussut Suomessa jo kolmanneksi suosituimmaksi mainonnan muodoksi sanomalehtimainonnan ja televisiomainonnan jälkeen. Se on ollut pitkään ainoa vahvassa kasvussa oleva mainonnan muoto. Verkkomainonnan osuus TNS Gallupin raportoimasta mediamainonnan panostuksista oli 14% vuoden 2010 ensimmäisellä puoliskolla. Vuoden 2010 mediamainonnan panostukset julkaistaan TNS:n Mainosvuosi 2010 –tilaisuudessa 27.1.2011.

Arviot perustuvat IAB Finlandin loppuvuodesta 2010 tekemään kyselyyn. Vastaajina oli 35 
median, media- ja digitoimiston sekä verkkomainostajan edustajaa.


Toimitus

Kommentointi

Et ole kirjautunut

Mikali haluat jättää kommentin, sinun tulee kirjautua sisään

EIkö sinulla ole tunnusta? Rekisteröidy tästä


Nimi

Otsikko:

Kommentti: