Valikko
Kirjaudu
Tilaa ilmainen uutiskirje
Twitter Facebook
|
|
|
Tilaa ilmainen uutiskirje
uutisen kuva

Craigslist on avannut myös suomenkieliset sivut, joilla on vähän luokiteltuja ilmoituksia. Sivusto on ulkoasultaan äärimmäisen tylsä, ei mainoksia lainkaan tai kuvia juurikaan.

Tutkimus: Craigslist tuhoaa USA:n sanomalehdistöä

Uutiset, Internet, | tiistaina 20.08.2013 - Toimitus

Harrastuksena vuonna 1995 alkanut amerikkalainen luokiteltujen ilmoitusten sivusto Craigslist.org on vaikuttanut merkittävästi USA:n sanomalehdistön kuihtumiseen. Management Science -julkaisussa ilmestyneessä tutkimuksessa arvioidaan, että Yhdysvaltain sanomalehdet ovat menettäneet vuosina 2000-2007 kaikkiaan viisi miljardia dollaria ilmoitustuloja Craigslistin takia. Craigslist julkaisee ilmoituksia pääosin ilmaiseksi. Siitä huolimatta perustajasta on tullut monimiljonääri.

Professori Robert Seamansin tutkimus kertoo, että sanomalehdet eivät juurikaan osanneet vastata Craigslistin markkinoilletuloon muuten kuin alentamalla ilmoitushintojaan. Se ei ole kuitenkaan auttanut. Lehdet saivat ennen Craigslistiä vuoteen 1995 saakka tuloistaan 40 prosenttia luokiteltujen ilmoitusten julkaisemisesta.

Craigslistin perusti Craig Newmark vuonna 1995. Hän ei ole ilmoittanut julkisesti yhtiönsä tuloja, mutta arvellaan, että ne ovat noin 150 miljoonaa dollaria vuodessa. Hän on myynyt osakkeistaan 25 prosenttia eBaylle muutamia vuosia sitten.

Pääosa ilmoituksista on maksuttomia. Maksullisia ovat vain kiinteistöilmoitukset, 10 dollaria kappaleelta ja työpaikkailmoitukset, 75 dollaria Silicon Valleyn alueella ja muualla 25 dollaria kappaleelta. Kuukausittain ilmoituksia julkaistaan 100 miljoonaa. Työpaikkailmoituksia on peräti kaksi miljoonaa.

Käyttäjiä sivustolla on 60 miljoonaa kuukaudessa. Alexan rankinglistalla Craigslist on sijalla 41.  Craigslist on julkaissut 700 paikallista sivustoa kaikkiaan 70 maassa, mutta ylivoimaisesti suurin osa käytöstä tapahtuu Yhdysvalloissa.


Toimitus

Kommentointi

Sanomalehdet puolustivat omiaan liian pitkään

20.08.2013

Ongelmahan ei ollut Graigslist sinänsä vaan se, että sanomalehtien strategia oli alusta lähtien täysin väärä. Omia printtiluokiteltuja puolustettiin liian pitkään sisäiseltä kannibalismilta ja sitten joku toinen oli jo vienyt markkinat.

Seuraava virhe oli jo aivan käsittämätön: kukaan ei tajunnut ostaa Graigslistiä omiin hoteisiinsa.

Suomessa sama moka tehtiin Huuto.netin ja Nettiauton kanssa. (Nämä tosin päätyivät kustannustaloille lopuksi.) Nyt markkinoita on viemässä myös Tori.fi.

Yhteenveto: Graigslist ei tuhoa sanomalehdistöä. He tekivät sen ihan itse.

Et ole kirjautunut

Mikali haluat jättää kommentin, sinun tulee kirjautua sisään

EIkö sinulla ole tunnusta? Rekisteröidy tästä


Nimi

Otsikko:

Kommentti: