Valikko
Kirjaudu
Tilaa ilmainen uutiskirje
Twitter Facebook
|
|
|
Tilaa ilmainen uutiskirje
uutisen kuva

Focus-tutkimusyrityksen mukaan markkinointiautomaatioon sijoitetut rahat tulevat nopeasti takaisin.

Sähköinen markkinointiautomaatio yleistyy

Markkinointi & Mainonta, Internet, | perjantaina 09.12.2011 - Paavo Vasala

Internet tuottaa jatkuvasti uusia kommunikoinnin keinoja. Nopeasti yleistyvä menetelmä on markkinointiautomaatio, joka yhdistää yhden tietojärjestelmän alle sähköpostimarkkinoinnin, verkkosivujen analytiikan, kampanjasivujen ylläpidon, tekstiviestimuistutukset, verkkolomakkeiden ylläpidon sekä asiakkuudenhallintajärjestelmät. Tutkimusten mukaan järjestelmään tehdyt investoinnit poikivat tulosta nopeasti.

Automaattinen markkinointiprosessi voidaan tehdä esimerkiksi tilaisuuksien kutsu-, rekisteröinti- ja palautetoimintoihin tai asiakkaan verkko-ostoihin liittyen.

Yksinkertaistettuna markkinointiautomaatio tarkoittaa, että sivustolla vierailleelle henkilölle lähetetään sähköpostiviestejä tietyssä rytmissä. Kun vierailija tekee toimenpiteen, jossa hän ilmoittaa sähköpostiosoitteensa, automaatiota voidaan toteuttaa hyvien tapojen mukaisesti. Näin asiakas antaa henkilökohtaisen liidin kauppiaalle. Yrityksen sähköpostiviestit suunnitellaan valmiiksi etukäteen. Automaation tarkoituksena on saada vierailija käyttäytymään markkinoijan haluamalla tavalla eli ostaa jokin tuote tai palvelu.

Markkinointiautomaatio eli Marketing Automation on osa Marketing Intelligence -toimintaa. Sen avulla tunnistetaan henkilöiden kiinnostusalueet sekä ostoprosessin vaiheet seuraamalla ja analysoimalla verkkovierailuja, sosiaalista mediaa ja sähköisiä kampanjoita henkilötasolla. Järjestelmä tutkii, mitä linkkejä lukija avaa, mihin viesteihin lukija reagoi, mitä artikkeleita hän lukee tai mitä mainoksia klikkailee.

Automaatio palvelee sekä kuluttajaa että yrityksiä. Kuluttaja saa entistä parempaa tietoa juuri häntä itseään kiinnostavista ja koskevista tuotteista ja palveluista tai tiedoista ylipäätään. Yrityksen kannalta on hyödyllistä, että kuluttajan ja yrityksen välille syntyy pitkäaikainen, vuorovaikutteinen suhde.

Markkinointiautomaatio on Euroopassa ja Suomessa erityisesti vielä varsin vähäistä. Yhdysvalloissa noin viidennes yrityksistä on jo ottanut sen jossain määrin käyttöönsä.

Focus-tutkimusyrityksen mukaan markkinointiautomaation ROI on hyvä. Järjestelmään tehdyt investoinnit ovat maksaneet vuodessa itsensä takaisin.

Tällä hetkellä alan osaajat ovat harvassa, mutta onneksi Suomeenkin niitä on alkanut syntyä. Focus-tutkimuksen mukaan kaksikolmasosaa pienistä ja keskisuurista amerkkikalaisfirmoista kertoo, että suurin este uuden markkinointimenetelmän käyttöönotossa on osaajapula.


Paavo Vasala

Yhteiskuntatieteiden maisteri, (tiedotusoppi) Tampereen Yliopisto. Työskennellyt toimittajana sanomalehti Kalevassa kunnes perusti viestintätoimiston 1984. Perustanut 1997 tiedotepalvelu Pressi.comin, jonka STT osti 2004. Perustaja ja osakas sekä hallituksen puheenjohtaja Koodiviidakko Oy:ssä vuodesta 2005. Liiketoimintana digitaaliset markkinoinnin ja viestinnän pilvipalvelut, Viidakko-tuotteet, verkkomedian uutisseuranta Webnewsmonitor.com, Somemonitor.com sekä tiedotepalvelu ePressi.com. Wasala Oy:n kautta toimina viestinnän konsultointi ja yrityskehittäminen, rahoitus. Megalon Finland Oy:n hallituksen puheenjohtaja, verkkokauppa.

Kommentointi

Markkinoinnin automaation omaksumisesta

Tero Rantaruikka

14.12.2011

Yksi markkinoinnin automaation tärkeimmistä, ja yllättävimmistä vaikutuksista on myös myynnin ja markkinoinnin yhteispelin lisääntyminen.

B2B sektorilla markkinoinnin automaation tärkeimpiä tehtäviä on pitää kiinnostusta yllä ja kuljettaa potentiaalista ostajaa kohti kauppaa. Liidiä ei toimiteta myynnin pöydälle, ennen kuin järjestelmä on tunnistanut tietyt signaalit, kuten hinnastoon tutustumisen, ja nostanut prospektin liidiluokan sovitulle tasolle. Kun myynti saa prosessin tuloksena markkinoinnilta valmiiksi lämmitettyjä liidejä, vähenevät kylmäsoitot ja myyntityö tehostuu olennaisesti.

Liidijalostus ja siihen olennaisesti liittyvä liidiluokittelu vaatii että myynti ja markkinointi istuvat yhteiseen pöytään määrittelemään ja etsimään yhteiset prosessit ja liidikuvaukset. Markkinoinnin automaatio liittää markkinoinnin osaksi yhteistä putkea sen sijaan, että molemmat puuhailevat omiaan eri puolella taloa.

Tero Rantaruikka
ID BBN

Et ole kirjautunut

Mikali haluat jättää kommentin, sinun tulee kirjautua sisään

EIkö sinulla ole tunnusta? Rekisteröidy tästä


Nimi

Otsikko:

Kommentti: