Valikko
Kirjaudu
Tilaa ilmainen uutiskirje
Twitter Facebook
|
|
|
Tilaa ilmainen uutiskirje
uutisen kuva

YLE markkinoi amerikkalaista Facebook-yhtiötä etusivulla kehottaen liittymään Facebookin asiakkaaksi. YLE tekee yhteistyötä amerikkalaisen Facebookin kanssa avattuaan sivut Facebookiin ja mainostaen YLEn sivuilla Facebook-yhtiötä. YLE markkinoi nettisivuillaan jokaisen jutun lopussa amerikkalaista Facebook-yhtiötä ja myös Twitteriä, joka on niinikään amerikkalainen suuryhtiö. YLE on perustanut jopa oman Suoralinja-ohjelmansa, jossa se mainostaa amerikkalasia Facebook-yhtiöitä ja Twitteriä.

Onko Yleisradion Facebook-yhtiön markkinointi lainmukaista?

Uutiset, Media, Internet, | lauantaina 24.03.2012 - Toimitus

Suomen Kuvalehden lukijapalstalla 23.3.2012 kiinnitetään huomiota Yleisradion tapaan markkinoida amerikkalaista Facebook-yhtiötä. YLE toistaa Facebookin tuotenimeä ja suosittaa käyttämään maailman yhtä rikkainta yhtiötä. Miksi YLE saa rikkoa lakia?

Laki Yleisradiosta  määrää, että Yleisradio ei saa mainostaa kaupallisia yhtiöitä. Viidennen luvun 12 pykälä toteaa: ”Yhtiö ei saa lähettää mainontaa televisio- tai radio-ohjelmistojensa eikä muiden eri televerkoissa tarjoamiensa julkisen palvelun tehtävään kuuluvien sisältöpalveluiden yhteydessä. Yhtiö ei saa tuottaa sponsoroitua ohjelmaa.”

YLE:n nettisivujen etusivulla tarjotaan Facebookin mainosta ja mahdollisuutta ryhtyä Facebookin asiakkaaksi. Facebook-yhtiön liikevaihto oli viime vuonna noin 3,7 miljardia dollaria. Voitto oli noin miljardi dollaria.

Lisäksi jokaisen nettijutun yhteydessä YLE julkaisee Facebookin logon, jonka avulla pääsee jakamaan Facebookiin YLE:n aineistoa. Facebook tekee tätä vain kaupallista etua varten.

Jokaisen nettijutun lopussa julkaisee myös Twitter-yhtiön logon. Se kehottaa käyttämään tämän yhtiön palveluksia. Logon liittäminen jutun loppuun on suoraa amerikkalaisen yhtiön markkinointia.

Yleisradio on perustanut jopa oman Suoralinja-ohjelmansa, jossa YLE estoitta mainostaa käyttämään kaupallisia Facebook- ja Twitter-yhtiöitä.

On täysin aiheellista kysyä, miksi YLE markkinoi näin räikeästi kaupallisia, voittoa tavoittelevia amerikkalaisia suuryhtiötä? On aiheellista epäillä, että Yleisradio rikkoo lakia, koska YLE ei saa lain mukaan mainostaa kaupallisia yhtiöitä.

 


Toimitus

Kommentointi

Höpö höpö

24.03.2012

Höpö höpö, tottakai se on sallittua. Facebook on muutakin kuin pelkkä yritys. Facebook on oma mediansa, yle puolestaan mediatalo. Asiassa ei ole mitään ongelmaa.


Hahahaha

26.03.2012

Kaikkea sitä pohditaan! Pitäisikö Ylen kieltää Facebookin olemassaolo ja ummistaa silmänsä ympäröivältä maailmalta. Outo asenne!

Et ole kirjautunut

Mikali haluat jättää kommentin, sinun tulee kirjautua sisään

EIkö sinulla ole tunnusta? Rekisteröidy tästä


Nimi

Otsikko:

Kommentti: