Valikko
Kirjaudu
Tilaa ilmainen uutiskirje
Twitter Facebook
|
|
|
Tilaa ilmainen uutiskirje

Nettikeskustelijan sielun saa parilla eurolla

Uutiset, Internet, Tiedotus, | perjantaina 02.07.2010 - Paavo Vasala

Pitkään Eniron keskustelupalstana toiminut Suomi24 on siirtynyt tanskalaisen aikakauslehtitalo Allerin omistukseen. Nyt tiedämme, mikä on suomalaisen nettikeskustelijan rahallinen arvo. Se on reilu kaksi euroa per sielu.

Palvelussa on 2,1 miljoonaa rekisteröitynyttä keskustelijaa kokonaiskauppahinnan ollessa 4,5 miljoonaa euroa. Aller maksoi rekisteröityneestä keskustelijasta siis  noin kaksi euroa.  Eniron kannatti vuosien kuluessa kerätä mahdollisimman monta käyttäjää ja myydä heidän sielunsa sellaiselle, jolla on jotain kaupallista hyötyä tästä summittaisesta keskustelijoiden massasta. Mutta millaista?

Aller aikoo tosissaan sijoittaa digitaaliseen mediaan. Siinä pelissä reilun parin miljoonan kokoinen massa on arvokas kohderyhmä, kun  yhtiö houkuttelee mainontaa muille sivustoilleen. Muutoinhan nettikeskustelijasta ei ole mitään iloa ylläpitäjälle, ainoastaan kuluerä, kun pitää pyörittää kalliita sähköä syöviä palvelimia ja lisäksi tulee valvoa sisältöä laittomuuksilta.

Yhdysvaltalainen viestintäprofessori Donald K. Wright kirjoittaa tuoreessa Public Relations Journalissa, että sosiaalinen media tosiaankin jyrää. Hän tutkii yritysten tiedottajien näkemyksiä viestinnästä. Tänä vuonna USA:n tiedottajista peräti 85 prosenttia uskoo sosiaalisen median ja erityisesti blogien merkitykseen viestinnässä. Luku Suomessa on varmaan pienempi, mutta saman suuntainen.

Tiedottajista jo 99 prosenttia työskentelee päivittäin jotenkin sosiaalisen median parissa. Tältä uudelta medialta siis ei enää säästy kukaan alan ammattilainen.

Tiedottajista 90 prosenttia uskoo, että sosiaalinen media täydentää perinteistä uutismediaa  viestintäkanavana. Sosiaalinen media on tullut todelliseksi kanavaksi, ja sen vuoksi ei ole kummallista, että tanskalainen kustantajakin on tajunnut sosiaalisen median arvon.
On kuitenkin huomattava, että Wrightin tutkimuksen mukaan perinteistä mediaa pidetään miltei kaksi kertaa luotettavampana ja tarkempana kuin sosiaalista mediaa. Siitä huolimatta 44 prosenttia luottaa enemmän keskustelupalstoihin kuin paperimediaan. Siinä on vakava haaste perinteiselle medialle.

Tiedottajista 90 prosenttia sanoo, että sosiaalista mediaa pitäisi mitata ja seurata mutta vasta 38 prosenttia tekee niin. Sosiaalisen median sisältö karkaa omille teilleen, ellei sitä tarkkailla.

Joka tapauksessa Wrightin mukaan sosiaalisen median seurauksena yritysviestintä on muuttunut kaksisuuntaiseksi ja se avaa suoran kanavan yrityksen ja yleisön välille. Onkin mielenkiintoista nähdä, miten Aller ja muut kustantajat aikovat tulla tähän väliin mainosmyynnillään.


Paavo Vasala

Yhteiskuntatieteiden maisteri, (tiedotusoppi) Tampereen Yliopisto. Työskennellyt toimittajana sanomalehti Kalevassa kunnes perusti viestintätoimiston 1984. Perustanut 1997 tiedotepalvelu Pressi.comin, jonka STT osti 2004. Perustaja ja osakas sekä hallituksen puheenjohtaja Koodiviidakko Oy:ssä vuodesta 2005. Liiketoimintana digitaaliset markkinoinnin ja viestinnän pilvipalvelut, Viidakko-tuotteet, verkkomedian uutisseuranta Webnewsmonitor.com, Somemonitor.com sekä tiedotepalvelu ePressi.com. Wasala Oy:n kautta toimina viestinnän konsultointi ja yrityskehittäminen, rahoitus. Megalon Finland Oy:n hallituksen puheenjohtaja, verkkokauppa.

Kommentointi

Sossu myy

02.07.2010

Sossu myy, ei sille mitään voi...

www.tinyurl.com/sosmed


Maksoi se sielu sentään femman

Kari Jäskeläinen

02.07.2010

Hyvä analyysi Paavo. Sellainen pikku täsmennys, että nyt vissiin siirtyi vain puolet osakekannasta 4,5 M + 1,1 M velat hintaan. Eli sikäli kun oikein tulkitsin koko 2,1 M lauman hinta oli noin 10 miljoonaa.

Terkuin

Kari

Et ole kirjautunut

Mikali haluat jättää kommentin, sinun tulee kirjautua sisään

EIkö sinulla ole tunnusta? Rekisteröidy tästä


Nimi

Otsikko:

Kommentti: