Valikko
Kirjaudu
Tilaa ilmainen uutiskirje
Twitter Facebook
|
|
|
Tilaa ilmainen uutiskirje

Mediaviikon CPM Ranking: Mömmössä Suomen kallein banneri

Uutiset, Internet, | tiistaina 26.05.2009 - Toimitus

Tuoreet mediahinnastot paljastavat yllättäen, että Talentumin verkkomedioissa on ylivoimaisesti Suomen kalleimmat CPM-hinnat. Esimerkiksi Markkinointi & Mainonnan hinta on peräti 33 euroa tuhatta näyttöä kohti, kun puolestaan talousalan johtavassa verkkomediassa Kauppalehti.fi:ssä banneri maksaa vain noin kolmanneksen Talentumin tasosta, ilmenee Mediaviikon CPM Ranking-vertailussa.

Bannereiden hinnoittelu vaihtelee voimakkaasti eri medioiden ja kustantajien kesken. Muun muassa A-lehdet myy vain Demi.fi:n sivuille CPM-hinnalla ja muille sivustoille viikkohinnalla.
Alman erikoismedioista Mikko.fi ei ilmoita lainkaan myyvänsä CPM-hinnalla. Mikko.fi kertoo vain viikkohinnan 950 €/viikko.

Mediaviikon CPM Ranking 26.5.2009:

CPM = Cost per mille eli hinta per tuhat näyttöä

Vertailun mainoksena on käytetty jättibanneria, jonka koko on 728×90 pikseliä.

1.Talentum.com, kaikissa jättibanneri/jättiboxi (728×90) hinta 33 €
Arvopaperi
Markkinointi & Mainonta
Mediuutiset
Mikro PC
Pörssipalvelu
Talouselämä
Tekniikka & Talous
Tietoviikko
Uratie (27 €)
2.Digitoday.fi, (Sanoma) jättibanneri ROS, 20 €
3.Yhtyneet Kuvalehdet, verkkomediat, sisältöön kohdistuva mainonta, 15 €
4.Kauppalehti.fi, (Alma Media) jättibanneri läpi sivuston 13 €
5.Taloussanomat.fi, (Sanoma) jättibanneri, uutiset-sivulla 12 €
6.Nelonen.fi, jättibanneri etusivulla 8 €
7.Ellit.fi, Plazan sivulla (Yhtyneet) jättibanneri, 7,5 €
8.Demi.fi (A-lehdet), jättibanneri, 7,5 €
9.MTV3.fi, jättibanneri etusivulla 6,7 €
10.HS.fi, (Sanoma) jättibanneri, uutiset-sivulla, 6 € (kampanjan minimihinta 1000 €)
11.Plaza.fi, (Yhtyneet) jättibanneri, etusivulla 5,5 €
12.Iltasanomat.fi, (Sanoma) jättibanneri, uutiset-sivulla, 5 € (kampanjan min. hinta 1000 €)
13.MSN.fi, jättibanneri, etusivulla, 5 €
14.Kaleva, fi (Sanomalehti Kaleva), jättibanneri etusivulla 5 €
15.Iltalehti.fi, (Alma Media) jättibanneri uutiset-sivulla, 4,8 € (kampanjan min. hinta 2000 €)

Tyyppillinen hintataso Netpoolin kautta myytävissä mainoksissa on CPM 4,5 €. Mukana hinnoittelussa ovat mm. maakuntalehdet.

Mediaviikon CPM Ranking perustuu seuraaviin lähteisiin ja dokumentteihin.

Talentum.com

Sanoman verkkomediat

Kauppalehti.fi

MTV3.fi

Yhtyneet Kuvalehdet

Iltalehti.fi

MSN

A-lehdet

Netpool

Kaleva

IAB:n määritelmiä alan sanastosta:

Banneri (engl. banner)
”Palkkimainen” mainosmuoto, koko 468×60 pix. Internetmainonnan vanhimpia mainosmuotoja, mistä johtuen banneri-sanaa käytetään usein myös yleisterminä tarkoittamaan internetmainosta.

CPM (cost-per-thousand, CPT)
Bruttokontaktihinta, eli hinta per tuhat mainosnäyttöä. Näyttöperusteisesti myytävän mainonnan perusyksikkö. Mainontaa ostetaan tuhannen mainosnäytön erissä.

Run-of-site (ROS)
”Läpi sivuston”. Samaa mainosta näytetään sivuston kaikilla tai useilla sivuilla tai sivuston osioissa.


Toimitus

Kommentointi

Et ole kirjautunut

Mikali haluat jättää kommentin, sinun tulee kirjautua sisään

EIkö sinulla ole tunnusta? Rekisteröidy tästä


Nimi

Otsikko:

Kommentti: