EU kehittää yhtenäiset digimarkkinat vastapainoksi USA:lle
Uutiset, Internet, | perjantaina 11.02.2011 - ToimitusEuroopan valtioiden päämiehet haluavat tarttua toden teolla digitaalisen talouden mahdollisuuksiin talouskasvun vauhdittamiseksi ja tuottavuuden parantamiseksi. Tavoitteena on luoda digitaaliset sisämarkkinat. Ne kasvattaisivat EU:n bruttokansantuotetta usealla prosentilla vuoteen 2020 mennessä.
EK:n Brysselin toimiston päällikkö Tytti Peltonen johtaa eurooppalaisen elinkeinoelämän ”task forcea”, jonka tehtävänä on kirittää EU:ta lunastamaan lupauksensa digitaalisten sisämarkkinoiden luomisesta.
Hankkeen johtotähtenä toimii komission viime vuonna julkistama digitaalistrategia. Se on kunnianhimoinen toimintasuunnitelma, joka sisältää noin sata toimenpidettä. Niistä kolmisenkymmentä on lainsäädäntöaloitteita.
Elinkeinoelämä kiirehtii komissiolta käytännön tekoja. Tavoitteen saavuttaminen edellyttää vahvaa kytkentää sisämarkkinapolitiikkaan, tekijänoikeussääntelyn uudistamista, digitaalista palvelukehitystä ja sähköistä kauppaa. Tarvitaan myös nopeita viestintäyhteyksiä kaikissa jäsenvaltioissa.
Elinkeinoelämä ottaa digiasian omakseen
Digitaalisten sisältöjen ja palvelujen käyttö sekä alan tutkimusrahoitus laahaavat tällä hetkellä EU:ssa jäljessä Yhdysvalloista. Siksi myös elinkeinoelämän eurooppalainen kattojärjestö BusinessEurope on ottanut digiagendan omakseen.
Järjestö perusti viime joulukuussa ”task forcen” seuraamaan digitaalistrategian etenemistä, vaikuttamaan siihen ja koordinoimaan tehtäviä. EK:n Brysselin toimiston päällikkö Tytti Peltonen toimii ryhmän puheenjohtajana.
– Ryhmä tarjoaa suomalaiselle elinkeinoelämälle erinomaisen väylän nostaa esiin niitä keskeisiä toimia, joihin EU-tasolla tulisi kiireesti ryhtyä. Sellaisia ovat mm. tekijänoikeuksien rajat ylittävän lisensioinnin helpottaminen ja eurooppalaisen laitemaksujärjestelmän kehittäminen, Peltonen sanoo.
Suuret eurooppalaiset palveluntarjoajat loistavat poissaolollaan
Digitaalisia sisältöpalveluja tarjoavien suurten yritysten joukossa ei ole tällä hetkellä yhtään eurooppalaista yritystä. Esimerkiksi suositut Amazon, Google ja Facebook ovat kaikki yhdysvaltalaisia.
– Yksi syy tähän on, että Euroopassa on edelleen 27 erilaista digimarkkinaa. Yritysten täytyy räätälöidä palvelut jokaista maata varten erikseen, Tytti Peltonen huomauttaa.
Kommentointi
EU kehittää yhtenäiset digimarkkinat
Tietohallinto Ammattilainen
25.02.2011
Hyvä asia sinänsä, sääli vain että tähänkin herätään näin auttamattoman myöhäisessä vaiheessa. Toivottavasti tästä ei tule samantasoista katastrofia kuin surullisen kuuluisa SEPA, joka on jo perusteiltaan täysi susi. Miksi esim suomessa maksettavat palkat 'kiertävät' ulkomaiden kautta, josta ne menevät tiedoksi mm USA:an (SNA:lle)?
Milloin ja Mitä käytännön toimenpiteitä Tytti Peltonen ja/tai joku muu asian ytimessä oleva on tehnyt eurooppalaisten alan toimijoiden / yritysten saamiseksi johtamaan kehitystä?
Et ole kirjautunut
Mikali haluat jättää kommentin, sinun tulee kirjautua sisään
Kirjaudu sisäänEIkö sinulla ole tunnusta? Rekisteröidy tästä
Nimi
Otsikko:
Kommentti: