Valikko
Kirjaudu
Tilaa ilmainen uutiskirje
Twitter Facebook
|
|
|
Tilaa ilmainen uutiskirje

Blogi sopii mainiosti ministerin tiedotustoimiin

Internet, | torstaina 21.03.2013 - Paavo Vasala

Monet perinteiset mediat ovat moittineet maa- ja metsätalousministeri Jari Koskista (kok.), kun hän julkisti blogissaan, että hän esittää Luonnonvarakeskusta Viikkiin. Lehtien pääkirjoitusten mukaan ei ole soveliasta, että ministeri kertoo blogissaan uutisia. Niinpä niin. Blogeista on tullut vakava kilpailija perinteiselle medialle. Blogit tarjoavat suoran kanavan kansalaisille, ilman toimitusten portinvartijoita.

Koskinen kirjoittaa blogiaan maa- ja metsätalousministeriön sivuilla, joten blogilla on puolivirallinen leima. Siellä kirjoitetaan asiaa, ei sensaatioita.

Useimmat ministerit ovat bloggareita: Alexander Stubb lienee innokkain. Ilman blogia ovat vain pääministeri Jyrki Katainen, valtiovarainministeri Jutta Urpilainen ja puolustusministeri Carl Haglund. Heidänkin olisi aika aloittaa suora kontaktointi blogin avulla kansaan.

Blogeista on tullut ministereille oiva kanava kertoa ilman median suodattamista, miten asiat ovat ministerin mielestä. Kansa on myös löytänyt blogit. Hyvien bloggareiden tekstejä luetaan enemmän kuin lehtien pääkirjoituksia, väittäisin. Perinteisen median on hyväksyttävä, että uudet nettikanavat ovat haastaneet "dinosaurukset" oikeasti tiedotusvälineinä.

Blogi ei luonnollisestikaan korvaa ammattimaisia tiedotteiden jakelukanavia ja välineitä. Niitä käytetään entistäkin ahkerammin, jotta sanoma leviää laajasti bloggareille ja muualle verkkoon perinteisen median ohella. Bloggarit ovat nykyisin erittäin tärkeä kohderyhmä tiedottajille.

Blogeja kannattaa myös seurata ammatimaisesti. Kukaan ei jaksa lukea kaikkia blogeja, joten blogien ammattimaisesta seurannasta on tullut merkittävä apu blogien tarkkailuun.

Jari Koskinen ei varmasti lopeta bloggaamista ja uutisten julkaisemista blogissaan, vaikka media sitä koettaakin estää. Bloggaaminen tulee entisestääkin yleistymään ja lisääntymään.


Paavo Vasala

Yhteiskuntatieteiden maisteri, (tiedotusoppi) Tampereen Yliopisto. Työskennellyt toimittajana sanomalehti Kalevassa kunnes perusti viestintätoimiston 1984. Perustanut 1997 tiedotepalvelu Pressi.comin, jonka STT osti 2004. Perustaja ja osakas sekä hallituksen puheenjohtaja Koodiviidakko Oy:ssä vuodesta 2005. Liiketoimintana digitaaliset markkinoinnin ja viestinnän pilvipalvelut, Viidakko-tuotteet, verkkomedian uutisseuranta Webnewsmonitor.com, Somemonitor.com sekä tiedotepalvelu ePressi.com. Wasala Oy:n kautta toimina viestinnän konsultointi ja yrityskehittäminen, rahoitus. Megalon Finland Oy:n hallituksen puheenjohtaja, verkkokauppa.

Kommentointi

Twitter vetää nyt salamasotaa

Ahtikoo

22.03.2013

Sanomalehtien myllyt ovat etanoita uutisspinttereiden kisassa. Maailma kiihdyttää vielä, mutta valon nopeuteen on vielä matkaa. Marshall MacLuhan kääntyilee viestintäteorioineen haudassa tai hymyilee pilven reunalla. Printtilehti on puun ja kuoren välissä. Nyt mennään. Pidä hatustas kiinni Tatjana!

Et ole kirjautunut

Mikali haluat jättää kommentin, sinun tulee kirjautua sisään

EIkö sinulla ole tunnusta? Rekisteröidy tästä


Nimi

Otsikko:

Kommentti: