Aikakausmedian ja Uutismedian liiton medialukudiplomi on helppo väline perusopetuksen mediakasvatukseen. Se kannustaa lukemaan lehtiä ja tunnistamaan informaatiotulvassa luotettavan tiedon.

Aikakausmedia ja Uutismedian liitto lanseeraavat kansainvälisen lukutaitopäivän kunniaksi medialukudiplomin. Medialukudiplomin tavoitteena on lisätä lukemisen iloa, kehittää kriittistä medialukutaitoa ja osoittaa, että journalistinen sisältö voi olla samalla sekä opettavaista, viihdyttävää että koukuttavaa.

–  Haluamme näyttää, miten taidokasta ja monipuolista journalismia suomalaisissa lehdissä tehdään. Medialukudiplomi on myös kätevä keino tarjota lehtijuttuja lapsille, vaikkei kotiin lehtiä tulisikaan, sanoo Aikakausmedian mediakasvatusasiantuntija Piia Matikainen

Medialukudiplomi on helppo väline perusopetuksen mediakasvatukseen. Diplomin saadakseen oppilas lukee lukuvuoden aikana kymmenen aikakausmedioissa ja uutismedioissa julkaistua juttua ja tekee niihin liittyvät tehtävät.

Aikakausmedian ja Uutismedian liiton sivuilla on saatavilla eri ikäryhmille suunnatut maksuttomat juttupankit, joita täydennetään lukuvuoden aikana. Uutismedian liiton valikoima keskittyy uutisiin ja uutisia taustoittaviin juttuihin, ja Aikakausmedian juttupankissa on tarjolla eri juttutyyppejä henkilökuvista ilmiöjuttuihin ja pitkiin reportaaseihin. Luettavia artikkeleita voi poimia myös juttupankkien ulkopuolelta, mutta medialukudiplomiin hyväksytään vain Julkisen sanan neuvoston Journalistin ohjeita noudattavien lehtien juttuja.

Tavoitteena pysyvä osa perusopetuksen mediakasvatusta

Viimeaikaisissa tutkimuksissa on ilmennyt, että etenkään nuoret eivät ole kovin tietoisia journalistista mediaa ohjaavista eettisistä periaatteista. Ilman journalismia ei voi olla demokratiaa. Näin medialukudiplomi tukee myös demokratiakasvatusta sekä vahvistaa lasten ja nuorten resilienssiä informaatiovaikuttamista vastaan.

– Sosiaalisen median viestivirrassa seikkaileville lapsille ja nuorille on tärkeää tähdentää, että on medioita, joiden välittämään tietoon voi luottaa, koska niiden toimittajat noudattavat Journalistin ohjeita, Uutismedian liiton mediakasvatusasiantuntija Susanna Ahonen painottaa.

Medialukudiplomia voi hyödyntää äidinkielen opetuksessa, mutta se soveltuu erinomaisesti myös esimerkiksi yhteiskuntaopin, ympäristöopin ja elämänkatsomustiedon opetukseen. Tavoitteena on saada medialukudiplomi pysyväksi osaksi perusopetuksessa toteutettavaa mediakasvatusta.

Medialukudiplomin aineisto:  www.medialukudiplomi.fi

Leave a comment

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.