Olen tällä viikolla vieraillut kisaturistina Korean talviolympialaisissa, PeyongChangissa. Tunnelma on huikea. Kansojen kohtaaminen rauhassa ja iloisissa merkeissä lupaa ihmiskunnalle valoisaa tulevaisuutta.
Olympialaiset ovat myös kaupallisuuden juhlaa. Mielestäni se on todella hyvä asia. Kaupankäynti globaalisti nykyisessä informaatioympäristössä pitää kasvun yllä ja aseet varastossa.
Olympialaiset tarjoavat loistavan areenan sponsoreille ja yritysten markkinoinnille. Isot globaalit firmat tietenkin dominoivat, mutta perässä tulevat lukuisat muutkin marjoja keräten. Media, suurista pieniin, saa paljon kuluttajia palveluilleen olympialaisten seurauksena.
Tänä vuonna Koreassa on markkinoinnin tähtenä 5G, joka Koreassa lanseerataan nyt erittäin laajasti käyttöön. Korea on maailman johtava telekommunikaation maa. Niinpä korealaiset tulevat näyttämään suntaa, mitä 5G todella voi tarjota.
Pienen aavistuksen 5G:stä saa, kun piipahtaa hiihtostadion 5G:n esittelytilassa, jota KT eli Korean telekommuniaatio -yritys hoitaa. Maailma muuttuu 360-asteiseksi ja tiedonvälitys huippunopeaksi. Valtava määrä sisältöä jaetaan kuluttajille uusin keinoin. 5G avaa mahdollisuudet myös markkinoinnille ja viestinnälle lähiaikoina kokonaan uudella tavalla. On väärin luulla, että 5G on pelkkää teknologiaa.
Isot vanhat kumppanit jatkavat olympialaisten sponsorointia yhä suuremmilla budjeteilla. IOC:n pääsponsoreita on 12, josta kukin on maksanut neljän vuoden aikana 100 miljoonaa dollaria eli 1,2 miljardia dollaria. Seuraavalla nelivuotiskaudella hinnan arvellaan tuplaantuvan.
Yritykselle investointi on kuitenkin kannattavaa. Olympialaiset tavoittavat miljardeja kuluttajia median kautta.
Media luonnollisesti maksaa lähetysoikeuksistaan IOC:lle toisen mokoman, mutta samalla pystyy tekemään tulosta myymällä sisältöään kuluttajille. Hinnat ovat kuitenkin niin korkeat, että esimerkiksi Yleisradio joutui luopumaan miesten jääkiekon lähettämisestä kanavallaan. Nyt jääkiekkoa lähettää TV5, joka on Discoveryn omistama. Toimituksellinen taso on varsin korkea.
Katso oheisesta videosta kuinka Coca-cola vangitsee aktiivisella markkinoinnillaan kuluttajia Kwandongin jääkiekkokeskuksessa yksinkertaisella mutta toimivalla tavalla.