Kansallisessa Mediatutkimuksessa (KMT) mitataan nyt myös kuinka moni suomalainen saa talouteensa maksullisen sanomalehden tai aikakauslehden tilauksen painettuna, digitaalisena tai näiden yhdistelmänä. Sanomalehden maksullinen tilaus tulee 67 prosentille vastaajista ja aikakauslehden tilaus 62 prosentille. Tilauksen maksaa useimmiten vastaaja itse ja alle 20 vuotiaiden kohdalla joku muu taloudessa tai sukulainen. Tilaustyyppinä painettu lehti on edelleen selvästi suosituin.

Edellisten mittaustulosten mukaisesti myös mainontaan suhtaudutaan myönteisimmin painetussa lehdessä; 80 prosenttia suhtautuu myönteisesti mainontaan painetussa sanomalehdissä, 76 prosenttia ilmaisjakelu- ja noutopistelehdissä, 69 prosenttia iltapäivälehdissä, 66 prosenttia aikakauslehdissä. Sosiaalisen median ja blogien jäädessä huomattavasti alhaisempiin lukemiin (somessa 27 prosenttia, blogeissa 24 prosenttia).

KMT syksy2016/kevät2017 tutkimuksessa mitattiin yhteensä 97 aikakauslehden, 42 sanomalehden, 37 kaupunki- ja noutopistelehden, 10 lehtipaketin sekä 8 sanomalehden liitteen lukijamäärät.