Yhteiskunnallisesti merkittävät ja luovat markkinointi- ja designteot nousivat jälleen Vuoden Huiput -kilpailun parhaimmistoon. Huomionarvoista oli, että palkittujen joukossa oli useita julkisen tahon toimeksiantoja. Palkituissa oli kattava joukko suuria ja pieniä toimistoja. Eniten huippuja kahmi Hasan & partners.

”Historian kirjoissa maailman vuosi 2016 näytti aika pahalta – harmaalta ja oranssilta. Vuoden Huiput -tuomaristot kuitenkin seuloivat vuodesta esiin hyvän. Luovuus avaa ikkunoita, ratkaisee ongelmia ja ohjaa kohti yhteisiä unelmia”, innosti kilpailun ylituomari Sanna Mander.

Parasta suomalaista luovaa suunnittelua palkitsevan kilpailun voittajia juhlittiin loppuunmyydyssä 600-hengen gaalassa Tapahtumakeskus Telakalla 27.4.2017. Kultahuipun pokkasi yhteensä 15 kilpailutyötä ja Hopeahuipulla palkittiin 43 työtä.

Grand Prix Mightifier

Suomen koulua kehutaan maailmalla, mutta kuka kehuu Suomen koululaisia? Koulukiusaamista ja syrjäytymistä vastaan taisteleva, Adventure Clubin suunnittelema Mightifier-applikaatio opettaa lapsia näkemään toisissaan hyvää ja myös jakamaan sen. ”Mightifier on enemmän kuin hienosti muotoiltu sovellus. Hyvää mieltä ei voi jakaa liikaa”, toteaa kilpailun pääpalkinnon valinnut ylituomari Sanna Mander.

Platinahuippu Jukka Kurttila

Platinahuippu on elämäntyöpalkinto alan vaikuttajalle. Tällä kertaa palkinto myönnettiin nimenomaan vaikuttajalle, ei suunnittelijalle. Jukka Kurttilalla on pitkä historia mainosalalta: hän on ollut mm. Mainostoimisto Bobin (nyk. Bob the Robot) toimitusjohtaja. Kurttilan ystävä Jon Granström kuvailee häntä luovaksi liikkeenjohtajaksi, jolle mainosalan tarjoamat haasteet ja palkkiot eivät ole riittäneet, vaan Kurttila toteuttaa luovan suunnittelijan taitojaan omassa yrityksessään Finlaysonissa toimitusjohtajana. ”Jukka Kurttila on luova suunnittelija kaikilla mittareilla mitattuna, vaikka hänen tittelinsä ovat olleet jotain muuta.”

Vuoden Asiakashuippu Päivi Svens / Fazer

Vuoden Asiakashuippu on palkinto hyvälle markkinoinnin ja muotoilun ostajalle. Asiakashuipun valinnut ylituomari Sanna Mander toteaa, että ”Päivi Svens johtaa tiimiä, joka yhdessä muotoilijoiden kanssa päivittää Fazer-klassikoita tähän päivään – pelkistämällä ja kirkastamalla, muotoiluun luottaen. Samalla he luovat uutta, niitä tulevia klassikoita. Suomalainen maailmanluokan huippudesign löytyykin kaupan karkkihyllyltä!”

Vuoden junior Mikko Hakkarainen

Vuoden junior -palkinto myönnetään lupaavalle nuorelle suunnittelijalle. Tällä kertaa palkinnon sai Miltton Creativen 29-vuotias luova johtaja Mikko Hakkarainen.

”Mikon entusiasmi on voimavara, joka tarpeen mukaan näyttäytyy määrätietoisuutena, auttaa pitämään suunnan selkeänä ja luovat tavoitteet kirkkaina. Toisaalta se voi olla myös innostunutta aktiivisuutta, joka murtaa raja-aitoja 200-päisessä, monitahoisessa viestintätalossa”, kuvailee Sampo Axelsson kollegaansa.

Vuoden Huiput -näyttely Telakkarannan Konepajahallissa

Vuoden Huiput 2016 -kilpailussa palkitut työt ovat esillä näyttelyssä, joka avataan sunnuntaibrunssin merkeissä 7.5.2017 klo 12–16. Vuoden Huiput -näyttely on avoinna yleisölle 7.–16.5.2017 Telakkarannan Konepajahallissa, osoitteessa Telakkakatu 6, Helsinki (ma–pe 10–18, la–su 12–16). Näyttelyllä on paljon oheisohjelmaa, josta saa tietoa mm. seuraamalla Grafian Facebook-sivuja.

Vuoden Huiput -vuosikirja

Gaalan yhteydessä julkaistiin myös Vuoden Huiput 2016 -vuosikirja. Kirjaan valikoitui kaikkiaan 147 työtä eli noin 15 % kilpailuun lähetetyistä yli 900 työstä. Kirjan graafisesta suunnittelusta ja koko Vuoden Huiput -tapahtuman ilmeestä vastaa Hasan & partners.

”Tämäkin kirja on yksi historiankirja vuodesta 2016. Tähän kirjaan tuomaristo on valinnut asioita, jotka ovat hyviä: pistoja sydämiin, viimeisiä kesäpäiviä, kelloja Aleppolle, sisäisiä voimia, rakkautta, rauhaa, digitalisaatiota! Suomen vuosi 2016 ei enää näytäkään niin pahalta,” toteaa ylituomari Sanna Mander.

Grafia on yli tuhannen visuaalisen viestinnän suunnittelijan järjestö. Grafia on voittoa tavoittelematon, yleishyödyllinen toimija, joka edistää alan ja jäsentensä arvostusta ja etuja. Grafia järjestää Suomen merkittävintä luovan suunnittelun kilpailua, Vuoden Huippuja.

Vuoden Huiput -tapahtuma tähtää suunnittelun tason nostamiseen, luovuuden ja omaperäisyyden voimistamiseen ja suunnittelijoiden ammattitaidon kehittämiseen. Vuoden Huiput -tapahtuman fokuksessa on luova suunnittelu. Kilpailun keskeinen tarkoitus on synnyttää alaa edistävää keskustelua, voimistaa ammattiylpeyttä ja -identiteettiä. Vuoden Huiput -näyttely kertoo suurelle yleisölle alan monipuolisesta taloudellisesta ja kulttuurisesta merkityksestä. Tapahtumaan kuuluu kilpailu, festivaali, palkintogaala, kilpailutöistä koottava näyttely sekä vuosikirja, jossa esitellään tuomariston valitsemat työt ja niiden tekijät.