Suomenkielisen kuukausittain ilmestyvän julkaisun painos on 70 000 kappaletta ja se on saatavilla lehtipisteissä ympäri Suomea alkaen tiistaina 28. maaliskuuta. Digitaalinen versio, julkaisun oma sovellus julkaistaan toukokuussa 2017 ja sitä seuraavat korkeatasoiset tapahtumat ja konferenssit kesäkuussa 2017.
”Forbes Suomen tavoitteena on tuoda uusia ajatuksia suomalaiseen bisnekseen ja auttaa yrityksiä selviämään viime vuosikymmenen talousvaikeuksista,” sanoo Fredrik Nars, SK Media Finlandin Senior Vice President.
”Olemme valinneet avauskampanjamme teemaksi Muuttuva bisnes muuttaa Suomea. Toivomme, että Forbes Suomen artikkelit, joista osa on saanut inspiraationsa Forbesin 38 versiosta ympäri maailmaa, auttavat suomalaisia yrittäjiä ymmärtämään koko oman potentiaalinsa”, Nars jatkaa.
”Koulutettu väestö ja erinomainen koulutusjärjestelmä ovat mittaamattoman arvokkaita tekijöitä. Nämä yhdistettynä hallituksen aloittamiin rakenteellisiin muutoksiin voivat tehdä Suomesta talouden voimanpesän”, toteaa Yhdysvaltain Forbesin päätoimittaja Steve Forbes julkaisun ensimmäisen Suomen numeron kolumnissaan.
”Odotamme innostuneena yhteistyötä lisenssinhaltija SK Median kanssa Forbes Suomen lanseerauksessa. SK Media on ollut kumppanimme jo seitsemän vuoden ajan. Tämä julkaisu luo perustan Forbesille Pohjoismaissa talouskasvun ja mahdollisuuksien aikana”, sanoo Forbes Median liiketoimintajohtaja Mike Federle.
SK MEDIA Finland SK Media Finland on osa mediayhtiö SK:ta. Se on julkaissut Forbesia Baltian maissa vuodesta 2010 aloittaen Latviasta, jossa Forbes on saavuttanut maailman suurimman levikin miljoonaa henkeä kohti. SK Media Finland tulee lanseeraamaan Forbesin Ruotsissa vuonna 2018 ja Norjassa vuonna 2019.
Forbes Media on kansainvälinen media-, brändi- ja teknologiayhtiö, joka keskittyy tiedonvälitykseen taloudesta, sijoittamisesta, teknologiasta, yrittäjyydestä, johtajuudesta ja varakkaasta elämäntavasta. Yhtiö julkaisee Forbes-, Forbes Asia- ja Forbes Europe -aikakauslehtiä sekä Forbes.com-verkkosivustoa. Forbes tavoittaa nykyään maailmanlaajuisesti kuukausittain yli 94 miljoonaa ihmistä talouslehtiensä ja 37 paikallisesti toimitetun versionsa, Forbes.comin, television, konferenssien, tutkimusten, sosiaalisen median ja mobiilituotteidensa kautta ympäri maailmaa. Forbes Media -brändi käsittää konferensseihin, kiinteistöihin, koulutukseen, taloudellisiin palveluihin ja teknologian lisenssointeihin liittyvää toimintaa.
Mediaviikon kommentti: Tervetuloa haastamaan
Ensimmäinen reaktio, kun näki lehden lehtikioskissa, oli: ”Mitä ihmettä, uusi printin talouslehti Suomeen? Lehtikuolemien aikakautena joku haluaa polttaa rahaa tuomalla pienelle markkinalle painetun talouslehden! Ei voi olla totta.”
Lehden sisältö on kuitenkin varsin kiinnostava. Useita korkeatasoisten asiantuntijoiden artikkeleita, sekä journalistista pureutumista niin Fintechiin kuin Rolexin kellobusinekseen.
Kyöstilän Planmecaa koskeva juttu oli kirjoitettu yrittäjän vinkkelistä. Forbes hakee selvästi lukijakuntaa aika laajasta Suomen yrittäjäpohjasta. Forbes poikkeaakin Talouselämästä ja Kauppalehti Optiosta, jotka painottuvat yleistason talouteen, pörssiyhtiöihin ja liike-elämän palkkajohtajien kysymyksiin. Yrittäjien julkaisut ovat puolestaan liian paatoksellisia. Forbesilla on markkina-rakoa, koska nykyiset talouslehdet eivät Suomessa juurikaan tee juttuja yksityisen yhtiön omistamisen ja yrittämisen haasteista ja onnistumisista saati ulkomaisista menestystarinoista.
Pelkkä lehti ei varmaan riitä jatkossa kannattelemaan hanketta. Yhtiö kertookin, että toukokuussa se avaa verkkosivuston ja järjestää kansainvälisen luokan konferenssit Suomessa, mistä todennäköisesti tulee lisää tuloja. Forbesin Suomen lehti painetaan Latviassa, mikä on kenties huomattava kustannussäästö.
Forbes on hyvin tervetullut haastamaan Suomen perinteisiä mediataloja.
Lehden ensimmäisessä numerossa Yhdysvaltain Forbesin päätoimittaja Steve Forbes toivottaa Suomelle kaikkea hyvää. Hänen mielestään kaikkein tärkeintä Suomen taloudellisen potentiaalin vapauttamisessa olisi radikaali veroasteen lasku, vaikka budjettivajetta väliaikaisesti kasvattamalla. Lehden kautta saamme jatkossa toivottavasti lisää läntisiä markkinatalouden terveitä kommentteja, joita suomalainen talousmedia tuo varsin hillitysti julki.